Lounais-Häme

Kilpailu lisääntyy linja-autoliikenteessä – aikatauluihin tullut muutoksia

Linja-autoliikenteessä on vuoden vaihteessa tehty runsaasti muutoksia aikatauluihin. Kyytiin pyrkivän kannattaa varmistaa bussivuoron kulkeminen aikatauluista. Vuoroja on poistunut liikenteestä. Lisäksi uusia vuoroja on tullut aikatauluihin.

Linja-autoliikenteessä on selkeästi käynnissä kova kilpailu perinteisten liikennöitsijöiden ja halpayhtiöiden välillä.

Linjaliikenne Kivistö oy on muuttanut Helsingistä Karkkilaan arkisin kulkevan kello 16.30 lähtevän vuoron jatkamaan aina Forssaan saakka, jonne pikavuoro saapuu linja-autoasemalle kello 18.20. Helsinkiin Kivistön bussi suuntaa kello 6.15, jolloin se saapuu Helsinkiin 8.15. Ensimmäisenä vuorona Forssasta Helsinkiin lähtee Satakunnan Liikenteen bussi kello 5.40, jolloin se on perillä Helsingissä 7.40.

Linjaliikenne Kivistö on lakkauttanut vuoden alusta arkisin kulkeneen Röykästä kello 16.50 lähteneen vuoron, joka saapui Lopen ja Tammelan kautta Forssaan kello 18.30. Näin vuoro kulkee nykyisin vain arkisin kello 16.00 Helsingistä Klaukkalaan, jonne linja-auto saapuu 16.40.

Linjaliikenne Kivistön hallituksen puheenjohtaja Jukka Rauhaniemi sanoo vuoroliikenteen olevan melkoisessa myllerryksessä Onnibussien tultua sekoittamaan hinnoittelua. Kuluttajien hintakuva on muuttunut, kun muutamalle matkustajalle lupaillaan todella halpoja muutaman euron matkalippuja.

Ensi vuoden alusta Rauhaniemi pelkää reittiliikenteen joutuvan aivan erilaiseen tilanteeseen, kun reittiliikenteen voi aloittaa 60 päivän jälkeen reitti-ilmoituksesta. Samoin reitin voi lopettaa 60 päivää reitin lopettamisesta ilmoittamisen jälkeen. Lisäksi lupaviranomainen olisi nykyisen elyn sijasta jatkossa perustettavassa maakunnassa.

-Pelkään, että ihmiset joutuvat todella ihmeeseen näiden asioiden kanssa. Meidän aikataulut löytyvät kyllä Matkahuollon sivustoilta, Rauhaniemi sanoo.

Koiviston Auto -konserniin kuuluva Satakunnan Liikenne ei ole muuttanut vuoden vaiheessa 2-tien liikenteen aikatauluja. Satakunnan Liikenteen Petteri Hurskainen sanoo, että seuraavan kerran muutoksia liikenteeseen voidaan tehdä aikaisintaan ensi kesänä. Tällä hetkellä Satakunnan Liikenteen 2-tien liikenne on yrityksen näkökulmasta tasapainossa.

Hurskainen sanoo uusia toimijoita ilmaantuneen Helsingin ja Karkkilan väliseen liikenteeseen. Tämä heijastuu suoraan myös ns. pitkään liikenteeseen Helsingin ja Porin välillä. Edestakaisella reitillä kilometrejä kertyy noin 500.

Yksi kuljettaja pystyy tämän edestakaisen reitin ajamaan 2-tietä 10 tunnin työpäivän puitteissa.

Pitkän reitin kannattavuutta syö se, että Helsingin ja Karkkilan välisen liikenteen työpaikkaliikenteen matkustajista käydään kovaa kilpailua liikennöitsijöiden välillä. Kaikkiaan kilpailun lisääntyminen on pakottanut liikennöitsijät lähtemään mukaan hintakilpailuun.

Koiviston Auto-konserni on maan suurin linja-autoyritys, joka hoitaa liikennettä koko maassa Helsingistä aina Kilpisjärvelle saakka. Koiviston Auto -konserniin kuuluu paikallisliikennettä Helsingissä, Jyväskylässä, Porvoossa ja mm. Kuopiossa toimivien yhtiöiden lisäksi myös Satakunnan Liikenne.

Satakunnan Liikenteellä on merkittävä asema Forssan ja Helsingin välisessä pikavuoroliikenteessä. Satakunnan Liikenteeltä lähtee Helsingistä arkisin 12 pikavuoroa kohti Forssaa. Niistä ensimmäinen lähtee Helsingistä kello 6 ja viimeinen kello 20. Forssasta Helsinkiin Satakunnan Liikenne liikennöi 13 vuoroa, joista ensimmäinen lähtee arkisin kello 5.40 ja viimeisin kello 20.

Hurskaisen mukaan kello 20 jälkeen ei Satakunnan Liikenteen kannata enää ajaa pitkää reittiä Forssan kautta Porin suuntaan, koska matkustajia olisi liian vähän.

Hurskainen sanoo linja-autoliikenteen olevan vaikeaa bisnestä juuri siksi, että aikataulun mukainen vuoro on ajettava vaikka matkustajia ei olisi kuin muutama tai matkustajia ei lähtöpisteessä ole ollenkaan.

Forssassa on kannettu murhetta myös lentokenttäyhteyden loppumisesta 2-tietä Helsinki–Vantaan lentokentälle. Hurskainen toteaa, että yhteysliikenne jouduttiin liian kalliina lopettamaan eikä sen palauttamista yrityksessä enää harkita. Yhteys kentälle oli jokaiselta pikavuorolta riippumatta siitä, tuliko siirtokuljetukseen nolla tai kymmenen matkustajaa. Siirtokustannuksen kokonaiskustannuksia Hurskainen ei lähde julkistamaan mutta hän toteaa sen olleen yritykselle erittäin kallis palvelu. Kun yhteys nyt puuttuu, lentokentälle matkaavat turvautuvat oman auton kyytiin, kun lähtevät matkaamaan kentälle Helsingin keskustan kautta.

Uudenmaan ely-keskus on käynnistämässä alkuvuodesta kilpailutuksen Helsingistä Forssan suuntaan kello 22.15 lähtevästä vuorosta. Reitin kustannuksiin ovat osallistumassa ely-keskuksen lisäksi ainakin Forssan kaupunki ja Tammelan kunta.

Forssan ja Tampereen välisessä linja-autoliikenteessä Forssasta ei pääse yhdelläkään vuorolla arkisin suoraan Tampereelle vaan edessä on aina vaihto. Lyhimmillään matka-aika on yksi tunti 50 minuuttia ja pisimmillään kaksi tuntia 40 minuuttia. FL

Uusimmat

Fingerpori

comic