Lounais-Häme

Kirjeiden ja pakettien jakelu takkuaa Somerolla

Someron keskustaan muuttanut Jani Yli-Jama on alkanut soittaa yrityksiin ja kysyä, ovatko he lähettäneet laskun palveluistaan. Laskuja sisältävien kirjeiden katoaminen aiheuttaa runsaasti haittaa Someron keskustaan Harjun alueelle viime syksynä muuttaneelle Yli-Jamalle.

Vähän aikaa sitten Yli-Jamalle selvisi, etteivät vakuutusyhtiön lähettämät autovakuutuslaskut ole tulleet perille. Asia tuli ilmi, kun vakuutusyhtiö ilmoitti irtisanovansa Yli-Jaman autovakuutuksen maksamattomien laskujen vuoksi. Ongelmat olisivat kasaantuneet, jos hän olisi ajanut kolarin eikä vakuutus olisikaan ollut voimassa.

-Syksyllä ihmettelin, kun laskuja ei tullut. Nyt tilanne on kärjistynyt, koska ennen joulua päivättyjä laskuja, joissa eräpäivä on heti, on tullut tammikuussa. Joulukuun jälkeen olen maksanut 55 euroa viivästysmaksuja, kun laskut eivät ole tulleet heti perille. Haluan pitää luottotietoni kunnossa, Yli-Jama korostaa.

Osa lähetyksistä ei tule ollenkaan, osa on mennyt naapureille ja osa tulee viiveellä perille. Yli-Jama on havainnut, että monet laskuista, jotka eivät koskaan tule perille ovat lähteneet pääkaupunkiseudulta.

Muuttoilmoituksen Yli-Jama teki sähköisellä lomakkeella Postille.

Postin Someron alueen jakelupäällikkö Petri Peltola kertoo varmistavansa kyseisen asiakkaan kohdalta, että osoitteenmuutos on kirjautunut järjestelmään.

Osoitteenmuutos Postiin ei kuitenkaan riitä, sillä muilla jakeluyhtiöillä kuin Postilla ei ole päästyä Postin järjestelmiin. Postitoimintalain muutoksesta on käyty keskustelua.

Somerolla kirjepostia jakaa Postin lisäksi myös Varsinais-Suomen Tietojakelu.

-Vaikka postilaatikossa olisi eri nimi kuin kirjeessä, jakaja jakaa osoitteen mukaan. Paljon on myös postilaatikoita, joissa ei ole nimeä tai numeroa ollenkaan. Jos jaettavaa paikkaa ei löydy, joka paikkakunnalla on lukollinen kirjekaappi, jonne jakaja vie kirjeen ja se palautuu meille käsiteltäväksi, Tietojakelun jakelujohtaja Teija Kiiskelä kertoo.

Jos laskut eivät tule perille, Peltola neuvoo ottamaan yhteyttä laskun lähettäjään. Tuolloin voi selvittää, onko yrityksellä asiakkaan oikea osoite ja mitä jakeluyritystä he käyttävät. Laskun voi pyytää myös sähköisesti.

Myös pakettien kulku on Somerolla ollut hankalaa. Monet Someron keskustassa asuvan Paula Nokelan tilaamista paketeista ovat viipyneet matkalla todella pitkään.

-Tilasin 4. marraskuuta Englannista tavaraa. Neljään viikkoon ei kuulunut mitään, kunnes naapuri soitti ovikelloa ja antoi heille tulleet, kahden paketin saapumislaput. Toisessa hakuaika oli ohi kolmella päivällä ja toisessa viimeinen hakupäivä oli samana päivänä. Menin Someron Postiin, mistä molemmat paketit oli jo lähetetty takaisin Englantiin. Kotoa soitin Postin asiakaspalvelunumeroon, missä ei vastattu ollenkaan. Postin internet-sivuilla on chat, minne laitoin pakettien koodit. Ainoa vastaus oli, että ne on palautettu. Laitoin koodit sähköpostilla ja pyysin pysäyttämään pakettien lähdön maasta, mutta Postissa ei tehty mitään, vaan paketit lähtivät takaisin Englantiin. Sitten soitin kuriiriyhtiöön, ja sain toisen paketeista, Nokela kertoo yhden lukuisista esimerkeistään.

Peltola vastaa, että ulkomailta tilattu paketti voi viipyä myös Tullissa.

Terttilässä asuva Mia Heikkinen on suhteellisen tyytyväinen kirjepostin kulkuun, vaikka posti tuleekin perille vasta iltapäivällä. Pakettien kulku ihmetyttää häntäkin.

-Melkein sataprosenttisesti paketti on pihassa ennen kuin pakettikortti on täällä tai ennen kuin seurantakoodilista tulee nettiin, Heikkinen ihmettelee.

-Kun Postiin tulee Postista haettava postipaketti, siitä lähtee tekstiviesti asiakkaalle silloin, kun paketti hyllytetään Postissa. Jos puhelinnumeroa ei ole, lähetetään saapumisilmoitus. Pakettiautomaatista haettavasta paketista tulee koodi tekstiviestillä, Peltola kertoo.

-Postissakin tehdään virheitä. Yhä enemmän kuitenkin pidetään Postin virheenä sitä, kun joku muu yhtiö jakaa väärin. On hyvä, että tulee kilpailua ja asiakkaalla on mahdollisuus valita, Peltola sanoo ja vinkkaa katsomaan lähetykseen merkittyä koodia, joka kertoo, mistä jakeluyrityksestä on kyse.

-On haaste, että asiakkaat tietäisivät, kuka kirjeet jakaa. Ikkunakuoressa on jakavan organisaation tunnus, joka meillä on LSTJ tai VSTJ eli Lounais-Suomen Tietojakelu tai Varsinais-Suomen Tietojakelu, Kiiskelä kertoo.

Jakava organisaatio on siis helppo selvittää – jos kirje ylipäänsä tulee perille. FL

 

Asiasanat

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic