Lounais-Häme Forssa

Kirkkomusiikin aikamatka alkaa – Kamarikuoron konsertti sukkuloi eri tyylisuunnissa renessanssista nykyhetkeen

Forssan kamarikuoron Kolme messua -konsertti kattaa tyylisuunnat renessanssista romantiikan kautta oman aikamme jazzväritteisiin tunnelmiin.
Teijo Suomi rumpunsa kera sekä Regina Ilosalo pianon takana antavat omat värinsä Natalia Maltizovan johtaman Forssan kamarikuoron Kolme messua -konserttiin. Kuva: Tapio Tuomela
Teijo Suomi rumpunsa kera sekä Regina Ilosalo pianon takana antavat omat värinsä Natalia Maltizovan johtaman Forssan kamarikuoron Kolme messua -konserttiin. Kuva: Tapio Tuomela

Forssan kamarikuoro tiivistää yhden konsertin kolmeen teokseen poikkeuksellisen läpileikkauksen kirkkomusiikin aikakausia. Se tietää myös tyylisuuntien välistä kontrastien rikkautta.

Mutta löytyy ohjelmasta yhteen kokoavaa nimittäjääkin.

– Nämä ovat kaikki juhlamessuja ja perustuvat samaan latinankieliseen tekstisisältöön, toteaa kuoron bassostemmalaisiin lukeutuva Antti Pajunen.

Ensi sunnuntaina Forssan kirkossa soivan konsertin säveltäjänimet Giovanni Pierluigi da Palestrina, Franz Schubert ja Bob Chilcott antavat olettaa aistittavaksi tulevan jopa laajennettua kurkistuskulmaa musiikkihistorian aikakausiin.

Konsertin avausteoksena kuultavan Missa de Ferian säveltäjä Palestrina loi oman aikansa renessanssista siltaa kohti barokkia omaa nimeään kantavalla musiikkityylillä.

Seuraavaksi kuultavan Messu G-duurin säveltänyt Schubert puolestaan oli aivan keskeisenä läpimurtajana vakiinnuttamassa romantiikan asemaa klassistisen tyylisuunnan seuraajana.

Tilaisuuden päättävä Pieni Jazz-messu tuo vuonna 1956 syntyneen Bob Chilcottin säveltämänä mannereurooppalaisuuden rinnalle Britanniassa afrikkalaisiin alkujuuriin suodatettuja sävyjä.

Kamarikuorolaiset luonnehtivat Kolme messua -konserttiaan mittavaksi haasteeksi.

– Harjoitustahti tiivistyy loppua kohti niin, että hiihtolomakin saa jäädä pitämättä, Antti Pajunen summaa.

Kuoron tenoreihin lukeutuva puheenjohtaja Pentti Ruuttunen määrittelee varsinkin Palestrinan teettävän töitä. 450 vuotta sitten sävelletty de Feria koostuu alkutahdeistaan lähtien neljästä ja jopa viidestä melodiakulultaan ja rytmiltään erilaisten äänten polyfoniakudoksesta.

Koska Palestrina ei säveltänyt soitinmusiikkia, antaa säestyksetön a cappella-laulaminen Missa de Feria-teos oman lisäsävynsä kuoron tulkintahaasteeseen.

Tiettyä helpotustaan konserttikokonaisuuteen merkitsevänä seikkana Ruuttunen ja Pajunen tuovat esille sen, että sekä Schubertin että Chilcottin teokset kuuluvat Forssan kamarikuorolle jo ennestään tuttuun ohjelmistoon.

Schubertin 18-vuotiaana vajaassa viikossa säveltämän Messu G-duurin leimaa-antaviin piirteisiin kuuluu melodinen laulettavuus.

– Se tuntuu Palestrinan jälkeen lähes kevyeltä musiikilta, Antti Pajunen määrittelee.

Teos pitää sisällään myös solistisia osuuksia, joissa kuoron sopraanosolistina vierailee nousevana kykynä jo kansainvälistäkin menestystä hankkinut Silja Aalto. Soitinosuutta Schubertin messuun tuo pianisti Regina Ilosalo. Kuoron jäsenistä solisteina kuullaan tenoreista Pentti Ruuttusta ja bassoista Tero Julkusta.

Bob Chilcottin vuonna 2004 säveltämä Pieni jazzmessu vastaa nimeään latinankielisen tekstin ja perusjazzillisen svengin yhdistäjänä. Teoksen tulkintaan tuovat instrumentaalista väriä Teijo Suomen, rummut ja Timo Suomen, basso muodostama rytmiryhmä sekä pianisti Regina Ilosalo.

Konsertin taiteellinen johtaja Natalia Maltizova luonnehtii kolmen messun konserttikokonaisuutta erittäin hyväksi, mutta samalla myös moni-ilmeisyydessään esittäjilleen poikkeuksellisen vaativaksi kokonaisuudeksi.

– Tässä liikutaan 1500-luvun ja nykyajan välisellä aika- ja tyyliasteikolla, mikä edellyttää suurta muuntautumiskykyä teoksesta toiseen siirryttäessä, hän toteaa. FL

Forssan kamarikuoron Kolme messua-konsertti alkaa Forssan kirkossa sunnuntaina 8.3. kello 19.

 

Korjattu 5.3.2020 klo 20:20

Rytmiryhmässä bassoa soittaa Timo Suomi, ei Timo Tuomi.

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic