Lounais-Häme

Klikkaus kännykällä ja ruokaa puoleen hintaa: Humppila ehti Lounais-Hämeen ensimmäiseksi

Suuren suosion saanut ResQ Club -ruokahävikkisovellus näytti keskiviikkoaamuna tyhjää Lounais-Hämeen kohdalla. Iltapäivällä Humppilaan syttyi tähti.
Yrittäjä Maarit Saari halusi pienentää Humppila Neste -kahvion ruokahävikkiä entisestään ja rekisteröityi ResQ Clubiin. Halpaa lounasta mielivä näkee sovelluksesta, mitä, missä ja millaista lounasta olisi tarjolla kotiin haettavaksi. Humppilassa tehtiin ensimmäiset ResQ Club -kaupat eilen keskiviikkona. Kuva: Lassi Puhtimäki
Yrittäjä Maarit Saari halusi pienentää Humppila Neste -kahvion ruokahävikkiä entisestään ja rekisteröityi ResQ Clubiin. Halpaa lounasta mielivä näkee sovelluksesta, mitä, missä ja millaista lounasta olisi tarjolla kotiin haettavaksi. Humppilassa tehtiin ensimmäiset ResQ Club -kaupat eilen keskiviikkona. Kuva: Lassi Puhtimäki

Tämän jutun piti olla ei-juttu: Lounais-Hämeessä ei ollut keskiviikkoaamuna ainuttakaan ResQ Club -sovellukseen liittynyttä ravintolaa tai kauppaa. Ei edes Forssassa. Ensimmäinen kohde kuitenkin avautui keskiviikkona. Humppilan Neste -kahvio kirjasi tuolloin sovellukseen ensimmäisen tarjouksensa: muusia ja jauhelihakastiketta neljällä eurolla.

Mikä ihmeen ResQ Club? Kyseessä on hävikkiruokasovellus, jonka ylevänä periaatteena on pienentää ruokahävikkiä tarjoamalla asiakkaille edullista ruokaa.

Sovelluksen kautta kaupataan myymättä jääneitä ruokia, jotka saavat maksaa korkeintaan puolet alkuperäisestä hinnasta. Tyypillisin myytävä tuote on lounas. Ravintoloiden ohella hävikkiruokaa on torjumassa lukuisa määrä päivittäistavarakauppoja.

Lue lisää ResQ Clubista.

Loimaa etujoukoissa

Ennen kuin siirrymme Humppilaan, piipahdetaan Loimaalla, missä on kolme ResQ Club -kohdetta. Bar&Grill Lankossa sovellus otettiin käyttöön vuosi sitten lokakuussa.

– Asun Turussa, ja siellä on paljon tarjontaa. Kaverit kehuivat ja testasin itsekin. Sovellus on näppärä ja hyvällä asialla. Päätimme kokeilla itsekin, koska lounaita jää aina vähintään muutama annos myymättä, yrittäjä Jussi Mäkilä kertoo.

Kokemukset ovat positiivisia.

– Myynnillisessä näkökulmassa jokainen euro on plussaa ja ruokahävikki on pienentynyt huomattavasti. Ruokaa on aina ikävä heittää roskiin, Mäkilä toteaa.

Yrittäjän kannalta sovellus on helppo ja huoleton. Asiakas maksaa annoksen tilauksen yhteydessä, ja saa ruoan vilauttamalla sovelluksessa oleva kuittia.

Yrittäjä saa tilityksen sovelluksen kautta kuukausittain.

Loimaalta löytyy myös päivittäistavarakauppa, joka on siirtynyt ResQ Club -aikaan. K-Market Jaskan Puoti tarjoilee sovelluksen kautta keittolounaita sekä kassitavaraa. Keskiviikkona iltapäivällä tarjolle tuli kermaista lohikeittoa kolmen euron hintaan.

– Nuoremmat myyjät tätä ehdottivat. Itse olen vanhempi ja ennakkoluuloisempi, mutta hyvä että lähdimme mukaan, kauppias Jaakko Ahokas kertoo.

Sovellus on tuonut Jaskan Puotiin jonkin verran myös uusia asiakkaita.

Loimaan erikoisuus ResQ-mittapuulla on eläinkauppa Vippet. Kun omistaja Elina Vuotila kiinnostui sovelluksesta, hän oli yhteydessä ylläpitäjiin tiedustellakseen, voivatko he lähteä mukaan.

– Hetken he miettivät, mutta eivät nähneet mitään estettä.

Vuotila suosittelee palvelua lämpimästi.

– Herkut, luut ja muut ruoat ovat menneet todella hyvin kaupaksi. Eläinruoat ovat myös melko kalliita, joten sikälikin niitä on ikävä heittää roskiin.

Lue lisää: Monta tapaa jakaa hävikkiruokaa

Humppilassa Lounais-Hämeen ainokainen

Humppilan Neste -kahvion yrittäjä Maarit Saari kiinnostui ResQ Club -sovelluksesta viikko sitten huomattuaan kaverinsa facebook-postauksen.

Hän rekisteröityi palveluun perjantaina ja laittoi ensimmäiset annokset tarjolle keskiviikkona. Meni pari tuntia, ja ensimmäinen ResQ Club -kauppa oli tosiasia.

– Mielenkiintoinen systeemi ja toivottavasti saa tuulta alleen myös meillä. Yrittäjä saa pientä tuloa, ja asiakas edullisesti ruokaa, joka on ravitsevampaa kuin pakastepizza, Saari miettii.

Humppilassa on pieneksi kunnaksi suuri lounasravintolakeskittymä.

Humppilan Lasitornin yrittäjä Eija Linnala kertoo, että heidän koko toimintansa perustuu ruokahävikin minimoimiseen.

– Joitain asiakkaita ärsyttää, ettemme kerro ruokalistaa etukäteen. Aloitamme pienellä määrällä ja sovellamme päivän mittaan. Näin ei ole vaaraa siitä, että teemme valtavan määrän ruokaa, joka jää myymättä. Suuri osa ylijäämästä voidaan myös hyödyntää uudelleen, Linnala kertoo.

Keittoruokia on vaikea laittaa uusiokäyttöön, joten keittojen suhteen käytössä on hyväntekeväisyys.

– Meillä on muutama lapsiperhe Ypäjällä, joille viemme ohikulkiessa keittoa. Vinkata saa, jos tiedossa on tarvitsijoita, Linnala toivoo.

Myymättä jäävän ruokahävikin määrä jää Lasitornissa pieneksi. Suurempi ongelma on asiakkaat, jotka lappavat lautasen täyteen, eivät jaksa syödä, ja tyhjentävät ruoat biojätteeseen.

– Ihmisten tulisi ymmärtää, että ruokaa saa hakea lisää.

Café Lasikellossa ylijäämäruokaa menee henkilökunnan kotieläimille, kuten koirille. Yrittäjä Anu Nokkalan mukaan hävikkiruoan vähentäminen lähtee ennakkosuunnittelusta. Lasikellossa hävikkiä vähentää myös komponenttikeittäminen, jossa ruoka-aineet yhdistellään mahdollisuuksien mukaan vasta juuri ennen tarjoilua.

– Mutta uudet konstit ovat tervetulleita, Nokkala sanoo ja kertoo tutustuneensa alustavasti ruokahävikkisovellukseen.

Mitä mieltä muualla?

Somerolaisyrittäjä Mika Salminen pyörittää yhteensä kolmea ruokapaikkaa Somerolla ja Jokioisilla. Yrittäjä ei ole harkinnut ruokahävikkisovellusta, sillä ylijäänyt lounasruoka hoidellaan perinteisellä tavalla.

– Henkilökunta saa ottaa ylijäämäruoan mukaansa. Tällä hetkellä meillä ei ole tarvetta sovellukselle, Salminen tiivistää.

Forssalainen Ravintola Kultajyvä ei sekään ole ongelmissa ruokahävikin suhteen.

– Osaamme arvioida aika hyvin ruoan tarpeen. Jos ruokaa kuitenkin jää yli, laitamme facebook-sivuillemme tiedon, että nyt olisi halpaa ruokaa tarjolla. Annokset menevät nopeasti, yrittäjä Saila Vuolle kertoo.

Hotelli Scandic Forssassa ResQ Club on harkinnassa.

– Hävikkiruoka ei ole meillä suuri ongelma, mutta uskon, että liitymme mukaan jollain aikataululla. Palvelu on hieno ja olisi varmasti kysytty ainakin opiskelijoiden ja eläkeläisten keskuudessa, hotellinjohtaja Joni Järvi arvioi. FL

Uusimmat