Lounais-Häme

Kohta puoli vuosisataa ilmailun harrastaja

Kimmo Koski ei ole aivan varma elettiinkö vuotta 1970 vai 1971, kun isä vei hänet ensimmäistä kertaa Forssan lentokentälle. Koneeseenkin hänet silloin istutettiin, sillä elämänsä ensimmäistä ilmailukokemusta neljä- tai viisivuotiaalle miehenalulle oli tultu tarjoamaan.

-Johonkin Hämeenlinnan suunnalle lennettiin. Kolme varttia myöhemmin jouduttiin ennen Forssan kentälle palaamista kiertämään ukkosrintama.

-Olin pelännyt ihan kauheasti ja puristanut käsilläni istuimen reunoja niin kovaa kuin pystyin, Kimmo Koski toteaa kuulleensa kerrotun ensilennostaan.

Mutta kentälle laskeutumisen ja koneesta ulospääsyn jälkeen hän tuotti muistelijoille yllätyksen.

-Olin sanonut, että pääsisinkö saman tien lentämään uudestaan. Siinä määrin tiukkaan sävyyn kai siinä asiani esitin, että toiveeni toteutui.

 

Se olikin sitten jo lento, jolla hän ei kuulemma pelännyt enää yhtään. Eikä ole pelännyt sen jälkeenkään, vaikka lentäminen jäikin päälle elämäntavan mitat täyttävässä mittapuussa.

Kimmo Koski haluaa kuitenkin tehdä kaikille heti alkuun selväksi, ettei hän ole yksityislentäjän lupakirjan omaava PPL-pilotti, vaikka lennettyjä tunteja onkin takana yli tuhat, vaan ilmailunharrastaja.

Se tarkoittaa hänen tapauksessaan ennen muuta lentämistä kyydistä nauttijan ominaisuudessa pienkonetyypeissä, joilla pystyy operoimaan Forssan ja muilta vastaavilta kentiltä.

-Olen kyllä tehnyt moottorilentämisen edellyttämät teoriaoppimäärät. Lupakirjan suorittaminen maksaisi niin paljon, että en ole siihen lähtenyt, enkä nyt 52-vuotiaaksi ehdittyäni meinaa enää lähteäkään.

 

Kimmo Koski luettelee pitkän listan lupakirja-asiansa määräysten mukaisesta kunnosta huolehtineita lentäjiä lukuisine konetyyppeineen, joiden kyydissä on päässyt nauttimaan vuosien varrella ilmailusta.

-On mukava lähteä turvallisessa kyydissä linnuntietä pitkin käymään vaikka Räyskälässä kahvilla.

Pelkäksi huviksi ja ajan tappamiseksi Kimmo Kosken ilmailuharrastus ei kuitenkaan ole jäänyt. Hän omaa muun muassa etsintä- ja pelastuslentojen miehistöltä vaadittavat SAR Crew -kelpuutukset.

Lennokkitoiminta on muodostanut vuodesta 1982 asti oleellisen osan Kimmo Kosken ilmailulle omistautumisessa. Sen harrastuksen hän toteaa käynnistyneen vinssillä ilmaan vedettävistä moottorittomista liidokeista.

-Aika pian selvisi, että se ei ole minun touhuani. Niinpä omistauduin oman polttomoottorinsa voimin lentäville lennokeille, joita ohjataan maasta radio-ohjauksella.

 

Mitä moottorilennokkien käyttövoimaan tulee, niin metanolia sen Kimmo Kosken mukaan pitää olla. Näin siitä huolimatta, että yhä useammat lajin harrastajat suosivat bensiiniä.

-Bensalla moottorin saa kiertämään kahdeksan tuhatta ja metanolilla 16 tuhatta kierrosta minuutissa. Eron huomaa kyllä äksönissä, hän summaa.

Nykyisenä lennokkinaan Kimmo Koski esittelee vajaa vuosi sitten hankkimansa laitteen, jonka siipien kärkiväli ylittää miehen oman pituuslukemat. Kone sai lennättäjän itse suorittamassa modifioinnissa uuden potkurin, pyörät, polttoainetankin ja -letkun asetukset sekä pakoputket.

Ilmailuharrastuksen mukanaan tuottamia myönteisiä muistoja Kimmo Koskelle riittää kerrottavaksi jopa varusmiespalvelun ajalta.

-Parolassa panssariprikaatin ilmatorjuntaporukassa palvellessani toimin maalilennokin lennättäjänä. Kyllä sen ansioista muutaman marssin pystyi väliin jättämään.

 

Toimintamiljöötä Kimmo Koskelle on tarjonnut hänen kuulopuheiden mukaan 4-5-vuotiaana kokemastaan ensilennosta alkaen Forssan Seudun Ilmailuyhdistys. Hän vakuuttaa touhun jatkuvan tutuissa ympyröissä mukavan harrastuksen parissa ainakin niin kauan kuin rahaa ja terveyttä riittää vaadittavassa määrin.

-Forssan IY:ssä toimiminen on helppoa ja kaikki tyypit on mukavia. Tämä vuonna 1960 perustettu yhdistys on kaikessa muussakin mielessä todella hienoissa kantimissa. FL

 

Uusimmat