Lounais-Häme Forssa

Kojon osayleiskaava perustuu nykyisiin teihin – Uutta tieyhteyttä koululle ei ole luvassa

Kojon osayleiskaavaehdotus pohjautuu nykyisiin ajoyhteyksiin ja kyläalueen täydennysrakentamiseen. Koululle ei ole tulossa toivottua suoraa yhteyttä Koijärventieltä.
Pukkilantien turvallisuutta on tarkoitus parantaa osoittamalla se yksikaistaiseksi ajotieksi tietyin ohituspaikoin, jolloin tilaa jää myös kevyelle liikenteelle. Kuva: Lassi Puhtimäki
Pukkilantien turvallisuutta on tarkoitus parantaa osoittamalla se yksikaistaiseksi ajotieksi tietyin ohituspaikoin, jolloin tilaa jää myös kevyelle liikenteelle. Kuva: Lassi Puhtimäki

Forssan kaupunginhallitus pyytää lausunnot Kojon osayleiskaavaehdotuksesta B, joka perustuu nykyisiin ajoyhteyksiin ja kevyen liikenteen yhteyteen Koijärventieltä koululle, ja asettaa ehdotuksen julkisesti nähtäville.

Valittu B-vaihtoehto mahdollistaa kaupungin mukaan turvalliset kulkuyhteydet ja on selvästi edullisempi toteuttaa kuin toissijaiseksi arvioitu A-vaihtoehto. Vaihtoehto A sisälsi kyläläisten esittämän suoran tien koulu-päiväkotiin Koijoen yli.

Kaupunki pyysi Uudenmaan ely-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueelta ennakkolausuntoa Kojon osayleiskaavaan liittyen tieliikenteen uudesta yhteystarpeesta Koijärventieltä Pukkilantien varrella sijaitsevalle koulu- ja päiväkotirakennukselle. Uutta yhteyttä oli esitetty myös valtuustoaloitteessa toissa vuonna.

Ely-keskus arvioi lausunnossaan, että kulkuyhteyksiä koulu- ja päiväkotirakennukselle tulee kehittää nykyisiin yhteyksiin perustuen ja niitä parantaen. Uuden katuliittymän toteuttaminen Koijärventielle esitetylle kohdalle vaatisi taas tonttiliittymien yhdistämistä ja kallista rinnakkaistietä tonttien kulkuyhteyksien järjestämiseksi.

Koska ely-keskus on uutta tieyhteyttä eli A-vaihtoehtoa vastaan, varsinaiseksi kaavaehdotukseksi valikoitui vaihtoehto B eli nykyisten tieyhteyksien parantaminen.

Turvallisuus oleellista

Osayleiskaavaehdotuksen B-vaihtoehto perustuu nykyisiin ajoyhteyksiin ja kevyen liikenteen yhteyteen Koijärventieltä koululle. Sen parannuskustannukset jäävät ehkä pariin kymppitonniin, kun A-vaihtoehto rinnakkaisteineen ja siltoineen maksaa hyvinkin puoli miljoonaa euroa.

Koululle johtavan Pukkilantien turvallisuutta voidaan halvimmillaan parantaa osoittamalla se yksikaistaiseksi ajotieksi, jolla on autoille merkityt ohituspaikkansa. Yksikaistaisena ajonopeudet pysyvät kurissa ja tilaa jää kevyelle liikenteelle. Opintielle tehdään turvallinen jättöpaikka.

Yleiskaavassa osoitetaan ohjeellisesti myös kevyen liikenteen yhteystarvemerkintä Koijärventien varrelle. Ely-keskuksen mukaan väylän rahoitus kaatuu käytännössä aikanaan Forssan kaupungin kontolle. Sen toteuttaminen vaatii erillisen hankkeen sekä sopimukset ja päätökset rahoituksesta ja toteutuksesta.

Pitkä projekti

Kojon osayleiskaavoitus alkoi osallistumis- ja arviointisuunnitelmalla jo vuonna 2013. Kaupunginarkkitehti Sirkka Köykkä toteaa, että kaavatyö venyi, kun ely-keskus edellyttikin luontoselvityksiä. Lisäksi aikaa kului kahden vaihtoehtoisen yhteyden valmistelussa Koijärven koulu-päiväkodille.

Forssan kaupunki asetti Kojon osayleiskaavaehdotuksen B-vaihtoehdon julkisesti nähtäville maanantaista 18.5. alkaen 30 päivän ajaksi. Kaupunki pyytää ehdotuksesta lausunnot Hämeen ely-keskukselta, Museovirastolta, yhteisesti Koijärven alueen kylät ry:ltä ja Kojon kyläyhdistys ry:ltä, Forssan vanhusneuvostolta, Forssan yrittäjät ry:ltä ja Kanta-Hämeen pelastuslaitokselta.

Osayleiskaavaa on valmisteltu niin tarkaksi, että sen pohjalta voidaan myöntää rakennuslupia.

Lainvoimaiseksi kaava voi parhaimmillaan ehtiä loppusyksystä tai alkutalvesta. FL

 

Lue myös: Koijärvi on ylpeä modernista ekokoulustaan.

Uusimmat

Näkoislehti

5.6.2020

Fingerpori

comic