Kokoomus, keskusta ja vihreät: Kevään hallitusneuvottelut oikea paikka ratkoa dieselautojen käyttövoimaveron poistoa

Helsinki
13.11.2018, 16:44

Talous

Kevään hallitusneuvottelut ovat oikea paikka ratkoa dieselautojen käyttövoimaveron poistoa. Tätä mieltä ovat keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen, kokoomuksen Kalle Jokinen ja vihreiden Krista Mikkonen. Veron poistoa vaativa kansalaisaloite on saanut jo yli 93 000 kannatusilmoitusta, ja nimiä kertyy lisää.
Jokinen uskoo, että dieselautojen käyttövoimavero nousee keskusteluun seuraavissa hallitusneuvotteluissa osana liikenteen ja autoilun verotuskokonaisuutta.
– Kun otetaan huomioon, että eduskuntakausi päättyy maaliskuun puolivälissä ja hyvin paljon on lakiesityksiä käsittelyssä ja tulossa vielä käsittelyyn, samoin kansalaisaloitteita, niin käytännössä keskustelu tästä aloitteesta menee kevääseen ja hallitusneuvotteluihin, Jokinen sanoi STT:lle.
Hänen mukaansa mahdollisia muutoksia kokonaisverotukseen tulisi kuitenkin aikaisintaan vuonna 2020, koska ensi vuoden budjetti on jo sisällä.
Jokisen mukaan kokoomus haluaa pitää työssäkäynnin kustannukset kohtuullisina ja siksi autoilun verotus kokonaisuutena pitää hänen mielestään ottaa tarkasteluun. Hänen mielestään on hyvä, että kysymys nostetaan keskusteluun kansalaisaloitteella.
Kaikkonen sanoi Twitterissä ymmärtävänsä kansalaisaloitteen perusteluita, joiden mukaan dieselautojen korkeahkon käyttövoimaveron perusteet ovat heikentyneet, kun dieselpolttoaineen hinta on noussut bensiinin tasolle.

Vihreät poistaisi käyttövoimaveron

Myös vihreät pitää hallitusneuvotteluita luontevana paikkana käsitellä autoilun verotusta. Mikkosen mielestä verotuksessa pitäisi huomioida päästöt, kun taas autokaupassa maksettavaa autoveroa voisi alentaa, jotta Suomessa päästäisiin kohti puhtaampia autoja.
– On vaikea nähdä, että yksittäistä veroa muutettaisiin kansalaisaloitteella, koska se vaikuttaisi autoiluun liittyvään kokonaisverokohteluun. Jos dieselin käyttövoimavero halutaan poistaa, pitää tarkastella kokonaisuutena, mitä autoilun verotuksessa pitää tehdä ja se siinä mahdollisesti yhtenä palikkana, Mikkonen sanoo.
Vihreät näkee käyttövoimaveron poistamisen perusteltuna, koska siinä tapauksessa verotus todennäköisesti siirtyisi entistä enemmän polttoaineverotukseen.
– Jonka pitäisi myös perustua sekä energiasisältöön että päästöihin. Se toisi kannustetta siihen, että entistä enemmän sähköautojen ja biokaasuautojen kilpailuasetelma paranisi.
SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteellä ei tänään ollut suoraa kantaa kansalaisaloitteeseen. Rinteen mukaan SDP ottaa kantaa aloitteeseen, kun se tulee eduskunnan käsittelyyn.
– Peilataan sitä ilmastonmuutokseen, peilataan sitä julkisen talouden kokonaisuuteen. Meille on tärkeätä, että hyvinvointivaltio saadaan rahoitettua oikeudenmukaisilla, kohtuullisilla ja mahdollisimman matalilla verokannoilla, mutta mahdollisimman laajoilla ja tiiviillä veropohjilla, Rinne sanoi.

Dieselvarastot vähissä ja bensiinivarastot täynnä

Suomessa dieselin hinta on poikkeuksellisesti kivunnut paikoin bensan hinnan tasolle ja jopa korkeammaksi viime päivinä. Neste Oilin energia-asiantuntija Lauri Kärnän mukaan diesel on kallistunut maailmalla poikkeuksellisen paljon siksi, että tällä hetkellä dieselvarastot ovat hyvin matalat ja bensiinivarastot hyvin korkeat.
– Ja nyt kun hintaero näiden kahden tuotteen välillä on poikkeuksellisen iso, se näkyy jopa Suomen pumpuilla, Kärnä sanoi STT:lle.
Käyttöveroa on nostettu Suomessa sen takia, että dieselin hinta on ollut Suomessa verotettuna selvästi matalampi kuin bensiinin hinta.
Maailmalla sen sijaan diesel on usein voinut hyvinkin olla bensiiniä kalliimpaa, mutta ero ei ole ollut näin suuri.

https://twitter.com/anttikaikkonen

STT

Kuvat:

Uusimmat