Lounais-Häme

Kolmenkympin rajoitus ei kerää kannatusta

Pyöräliitto esitti tieliikennelain uudistusta koskevassa lausunnossaan yleisrajoituksen laskemista taajamissa 30 kilometriin tunnissa.

-Nykyinen yleisrajoitus ei ole yleinen eikä turvallinen, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen perustelee ehdotusta.

Sekä Forssassa että Tammelassa nopeusrajoitukset ovat jo valmiiksi taajama-alueella lähes joka paikassa 40 kilometriä tunnissa. Parin hidasteen kohdalla Tammelassa rajoitus on tiputettu 20 kilometriin tunnissa, Forssassa taas esimerkiksi koulujen lähellä ja joillakin asuinalueilla rajoitus on 30.

-50 on selkeästi autoilijalle sopiva ja 30 pyöräilijälle. 40 on ikään kuin kompromissin omainen ratkaisu, Forssan tekninen johtaja Antti Heinilä perustelee.

Forssassa tai Tammelassa ei ole suunnitteilla teknisten johtajien mukaan nopeusrajoitusten muuttamisia tällä hetkellä suuntaan tai toiseen. Tammelan teknisen johtajan Hannu Jalavan mukaan nopeusrajoituksen voisi kunnassa tiputtaa Forssan tapaan koulujen lähettyvillä 30 kilometriin tunnissa, mutta konkreettisia suunnitelmia tästä ei ole.

Forssan seudun tie- ja liikenneasiantuntijat eivät Pyöräliiton ehdotuksesta tiputtaa taajamien yleisrajoitusta juuri innostu. Suurimmaksi kompastukseksi nopeusrajoituksen laskemiselle nähdään sen käytettävyys.

-Ainahan nopeusrajoituksen tiputtaminen vaikuttaa seurauksiin, jos tulee törmäyksiä, mutta sitä olisi varmaan aika vaikea valvoa ja ihmisten toteuttaa, Forssan autokoulun johtaja ja Hämeen ammattikorkeakoulun liikenneopetuskeskuksen lehtori Jouni Kalliopuska pohtii.

-Pahoissa paikoissa nopeusrajoituksella voi ohjata, mutta kyllähän ihmisten pitää muutenkin tajuta säätää nopeus tilanteen mukaan.

Heinilä taas toteaa, että heille tulee jo nyt palautetta tiukasta nopeusvalvonnasta Forssassa.

-Voisi kuvitella, että tilanne räjähtäisi vielä entisestään, Heinilä sanoo.

Jalava ei kiellä nopeuden vaikutusta onnettomuuksiin, muttei usko, että nopeusrajoituksen tiputtamisella olisi merkitystä kunnan liikenneturvallisuuteen.

-Ihmiset, jotka ovat rikkoneet nopeusrajoitusta tähän asti, rikkoisivat sitä jatkossakin. Hiukan olen skeptinen, että siitä olisi mitään hyötyä, Jalava perustelee.

Jalavan lisäksi myös Heinilä on sitä mieltä, että moni ei noudattaisi kolmenkympin nopeusrajoitusta. Heinilän mukaan 30 kilometriä tunnissa on niin pieni nopeus, että ylinopeuden puolelle luiskahtaisi jo vahingossa hyvin helposti.

-Silloin ehkä nopeudet olisivat neljässäkympissä, kun yleensä tupataan ajamaan kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta, Jalava pohtii.

Liikenteen parissa vuosikausia töitä tehnyt forssalainen kotiseutuneuvos Pentti Kaunisto on samaa mieltä Pyöräliiton kanssa turvallisuudesta. Toteutuessaan ja toimiessaan kolmenkympin yleisrajoitus taajamissa olisi positiivinen asia, mutta myös hän näkee ongelmakohdat.

-On selvä asia, että jos tämän voisi toteuttaa, sitä pystyttäisiin valvomaan ja sitä noudatettaisiin, se olisi kaikkien etu. Asenteelliset kysymykset ovat kuitenkin paljon isompia, Kaunisto toteaa. FL

Uusimmat

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic