Lounais-Häme

Kolumni: Liikennemerkki jota paikalliset eivät tarvitse – Suomen talvi voi yllättää Singaporesta ja Hongkongista tulevat autoilijat

Kuva: Pekka Aho

Sydän käväisee kurkussa nähdessäni auton lumipenkassa Nelostiellä. Lumihanki suodattaa sen yhä päällä olevat ajovalot, joten soitan hätäkeskukseen. Käännöksen mahdollistava tienristeys tuntuu tulevan ikuisuuden jälkeen.

Kävellessäni onnettomuuspaikkaa kohti auton sisätilaan syttyy valo. Auton kuljettaja, aasialaiselta näyttävä nainen, raottaa ikkunaa. Hän ja etupenkillä matkustava nainen vakuuttavat olevansa kunnossa. Hymyt pysyvät häkeltyneenäkin tai ehkä ne vain saavat siitä lisää leveyttä.

– En tiedä, mitä tapahtui, hän sanoo, enkä minäkään keksi, mikä oloissa olisi saattanut vaikuttaa tiellä pysymiseen.

Talviset ne olot toki ovat. Eivät ne ole vielä kahdessa päivässä voineetkaan tutuiksi tulla näille Singaporesta ja Hongkongista saapuneille matkailijoille.

 

Omatoimimatkailijat Lapissa näkyvät meille paikallisille ainakin huoltoasemilla, joihin on alkanut ilmestyä laajoja matkamuisto-osastoja.

Lapin Kansan (13.1.) mukaan tyypillisiä autoileville matkailijoille sattuvia onnettomuuksia ovat juuri penkkaan ajamiset tai kinokseen juuttumiset.

Uusin autolla omatoimisesti matkailevien ryhmä Lapin teillä ovat kiinalaiset, joiden ajokortti on kelvannut Suomessa kohta kokonaisen vuoden. Helmikuusta 2018 lähtien teillämme on saanut huristella myös muiden kuin EU-, ETA- tai sopimusvaltioiden ajokorteilla.

Se ei onneksi näytä lisänneen suuria onnettomuuksia. Tuollaisesta itselleni sattuneesta kohtaamisesta kuulen aina välillä.

 

Autovuokraamot ovat tottuneet opastamaan tulijoita ikkunoiden raappaamisessa ja auton puhaltimien käytössä. Muu yhteisö hieroo vielä silmiään kaikesta tutussa ympäristössä näkemästään eksotiikasta.

Työtoveri kertoi, että aasialainen oli joulunpyhinä tullut autolla vastaan suositulla kävelyreitillä. Hiihtoladuillekin matkailijat toisinaan päätyvät ajelemaan: Europcarin toimitusjohtaja Jussi Holopainen kertoi Lapin Kansassa, että pisin heidän vuokra-autollaan hiihtoladulla ajettu pätkä on 3,8 kilometriä. Tuolla matkalla mitattaisiin jo paikallisenkin todelliset ajotaidot.

Liikennemerkki, jossa kielletään hiihtoladulla autoilu, voisi auttaa vierasta hahmottamaan sallittuja teitä. Paikallisesta merkki voisi tuntua saivartelulta. Eihän hiihtoladulla ajaminen ole käynyt meillä mielen vieressäkään. Merkki voisi herättää myös samanlaisen huutonaurureaktion kuin kaukaiselle matkailijalle tarkoitettu opastaulu vessassa: se osoittaa, että pöntön päällä istutaan, ei seisota.

Mutta sitä tarvitaankin heille, joille maisema on aivan uusi.

 

 

Kirjoittaja on Lännen Median toimittaja Sodankylässä.

Uusimmat