Lounais-Häme

Korjaamoilla riittää kesällä vilskettä

J Saaren Auto- ja konekorjaamossa Tammelassa riittää kesälläkin asiakkaita. Yksi syy on kahdeksan työntekijän lomaruljanssissa, mutta kesäisin asiakkaiden määrä myös kasvaa.

Kesällä huoltoaikaa voi joutua jonottamaan parikin viikkoa.

-Kesäasukkaat tuovat autonsa mieluummin tänne korjattavaksi; isolla kirkolla on kuulemma vähän erilainen meininki, korjaamoyrittäjä Jari Saari naurahtaa pääkaupunkiseudun kuvioita.

Kesäasukkaiden heräämisen huomaa jo keväällä, kun yksi jos toinenkin tuo autonsa tai pienkoneet Saaren korjaamoon.

Saaren mukaan kesäajan tyypillisimmät ongelmat liittyvät lataukseen, jarruihin ja nesteisiin.

-Joka viikonloppu tulee puheluita, että on jääty huoltoaseman luo, kun auto ei enää käynnistykään.

Latausongelma on tavallista autoissa, joilla on ajettu yli 150000 kilometriä. Saaren mukaan vuoden 2010 malleilla kilometrit tulevat täyteen.

-Kyseisiin autoihin voi tulla latausongelma; en tarkoita, että kaikkiin tulisi.

Latausongelmaan ei Saaren mukaan voi edes varautua. Kallista laturiakaan ei kannata ostaa vain varmuuden vuoksi takakonttiin.

-Korjaus ei onnistu heti, joten matka jää siihen, jos ei ole keskeytysvakuutusta.

Jos vakuutus on, hinuri tuo potilaan Saaren hoiviin ja lomailija pääsee jatkamaan matkaa sijaisautolla.

Myös jarrut aiheuttavat kesällä ongelmia. Saari sanoo, että se, että auto menee katsastuksesta läpi, ei tarkoita, että jarruja ei tarvitsisi huoltaa.

-Jarruongelmia tulee eteen viikoittain. Kojelautaan syttyy valo ja pysäyttäessä huomaa, että jarruista nousee kova käry.

Saari toteaa, että jos kojelaudan valo on punainen, matka kannattaa keskeyttää heti. Jos valo on keltainen, matkaa voi jatkaa, mutta ei kovin pitkälle.

-Ei, se ei auta, jos sulkee silmänsä varoitusvalolle.

Delta Auto Forssan huoltopäällikkö Juha Wallin lisää, että kesäisin yksi huollonaihe on ilmastointilaitteista johtuvat viat.

-Kompressorit käyvät kesällä kovilla, mutta ei korjauksia joka päivälle riitä, Wallin summaa.

Jos kompressorin joutuu vaihtamaan, autohuollossa menee kahdesta neljään tuntiin. Jos kyseessä on pelkästään laitteen huolto, autoilija pääsee tunnin odotuksella.

Ilmastointilaite pitäisi huoltaa kahden vuoden välein. Jos huollon jättää väliin, laite lakkaa toimimasta kolmen, neljän vuoden jälkeen.

-Kesäisin huolletaan myös matkailuautoja, kyse on lähinnä perushuollosta. FL

Uusimmat