Lounais-Häme Tammela

Korona karkotti turistit ja työmatkaliikenne supistui voimakkaasti – Linja-autoalalla eletään nyt päivä kerrallaan

Turistit katosivat ja työmatkailu supistui.
Reetta Rauhaniemi pelkää, että tulevaisuudessa elämän normalisoituessa tulee pulaa kuljettajista. Kuva: Christoffer Enckelman / FL
Reetta Rauhaniemi pelkää, että tulevaisuudessa elämän normalisoituessa tulee pulaa kuljettajista. Kuva: Christoffer Enckelman / FL

Tammelalaisen Linjaliikenne Kivistö oy:n toimitusjohtaja Reetta Rauhaniemi ei halua vetää itkupotkuraivareita, vaikka liiketoiminta onkin ollut koko lailla pysähdyksissä puolentoista vuoden ajan.

Koronapandemia on syönyt yrityksen asiakastuloja useammalla toimintasektorilla.

Esimerkiksi tilausmatkat ovat olleet minimissä, joskin kesän bussimatkoja alkaa olla jonkin verran.

– Koronaa edeltäneen viimeisen viiden vuoden ajan olemme panostaneet vahvasti muun muassa aasialaisiin ja muihin ulkomaisiin turisteihin, jotka ovat saapuneet pääkaupunkiseudulle. Kansainvälisiä risteilijöitä ei ole tullut satamaan kahteen kesään, ja kotimaanmatkailu on liikennöitsijän näkökulmasta ollut jäissä, Rauhaniemi toteaa.

Yhdistykset ja eläkeläiset päiväretkien asiakaskuntana

Rauhaniemi ihmettelee, minne ihmisiä olisi voinut kuljettaa, kun ei ole ollut tapahtumia, ja teatterit, ravintolat ym. kohteet ovat olleet kiinni. Rajoitukset ja suositukset ovat purreet lujasti bussialaan.

Lisäksi linjaliikenteen puolella vaikuttivat koulujen sulkemiset sekä työmatkaliikenteen supistuminen voimakkaasti. Etätyön lisääntyminen lienee uusi normaali, joka tulee vaikuttamaan bussiliikenteeseen läpi Suomen.

Positiiviselle puolelle merkitään se, että tarjouspyyntöjä kotimaan matkoista on viimeisen kuukauden aikana tullut enemmän kuin viimeisen puolentoista vuoden aikana yhteensä. Silti tavoitteesta ollaan vielä kaukana.

Tilausliikenteen liiketoiminnan tulo saadaan nyt pääosin Forssan Matkatoimiston kanssa rakennetuista matkapaketeista, jotka pääosin ovat päiväretkiä.

Asiakkaat koostuvat pitkälti nyt esimerkiksi yhdistyksistä ja eläkeläisistä. Rokotekattavuus alkaa olla vanhemmassa väestössä kohdillaan, mutta se ei vielä riitä.

– Vaatimuksena muun muassa ulkomaisilla toimijoilla on, että myös bussinkuljettajalla on täydet rokotukset tai negatiivinen koronatestitulos.

Menoja on, tuloja ei juurikaan

Reetta Rauhaniemi toteaa liikennöintialan nykytilanteen paradoksaaliseksi.

– Toiminnan tarkoituksena on kuljettaa ihmisiä, mutta se ei oikein nykytilanteessa toimi, kun kuljetettavia ihmisiä on vähän tai ei ollenkaan. Kun elämä jälleen normalisoituu, tullee alan toimintaa jatkossa haittamaan myös se, että kuljettajista on pulaa, Rauhaniemi sanoo.

Kuljettajatilanne on ollut alalla haastava jo useamman vuoden jo ennen koronaa saati nyt. Koronan vuoksi moni alalla ollut on vaihtanut toisiin töihin.

Tällä hetkellä Kivistöllä on muutama kuski lomautettuna. Kaiken kaikkiaan rapiat kymmenen ihmistä on tällä hetkellä yrityksessä töissä.

– Suuri kysymysmerkki tartuntamäärien kasvaessa on sekin, aloittavatko koulut lukuvuotensa muutaman viikon kuluttua lähi-, etä- vai hybridiopetuksessa.

Toimitusjohtaja kertoo miettivänsä, miten tilanteesta päästäisiin järkevimmin eteenpäin

– Olemme eräänlaisessa BUM!-tilanteessa. Menoja riittää kaiken aikaa, esimerkiksi kaluston lyhennykset, vakuutukset ja rahastuslaitteet maksavat mutta tuloja ei juuri ole. Kilpailutuksissa hinnat ovat olleet nyt todella alhaalla ja osa kilpailutuksista on saattanut olla vain vuoden mittaisia.

Tilaajilla on paikoitellen ollut kovat vaatimukset eikä esimerkiksi pandemian iskiessä uudelleen tilaajalle ole velvollisuutta maksaa liikennöitsijälle. Liikennöitsijän tulee kuitenkin tarjota ja ylläpitää kalustoa ja henkilökuntaa tilanteessa kuin tilanteessa.

Viisivuotiaasta töissä

Reetta Rauhaniemen isoisä perusti bussiyhtiön vuonna 1927.

Nykyinen toimitusjohtaja tuli virallisesti yritykseen töihin vuonna 1996. Käytännössä Rauhaniemi on tehnyt firmassa töitä viisivuotiaasta lähtien.

– Meitä on kolme sisarusta, ja kun olimme pieniä, mummo laittoi meidät siivoamaan busseja. Kesäisin pääsimme mukaan ryhmämatkoille Eurooppaan – tällöin isä ajoi linja-autoa ja äiti toimi matkanjohtajana, me kolme sisarusta istuimme etupenkissä rinnakkain, Rauhaniemi muistelee.

Liikennöintialan kulttuuri on niin ikään kokenut isoja muutoksia.

Alan vapautuminen ja kilpailuttamisen lisääntyminen ja kilpailun koventuminen ovat muuttaneet alan toimintaa vahvasti siitä, mitä se vielä noin kymmenen vuotta sitten oli.

– Tilanne, missä nyt elämme, on tavallista vaikeampi myös siksi, että tässä on niin paljon tunnetta mukana, mutta nyt elämme ns. päivä kerrallaan. Kuitenkin ihmiset liikkuvat aina, ja se kantaa, Rauhaniemi pohtii. FL

Uusimmat

Fingerpori

comic