Lounais-Häme Forssa

Korona muuttaa käytäntöjä Forssankin kouluissa: Opittavaa riittää niin oppilailla kuin opettajilla

Kouluissa valmistauduttiin tiistaina etäopetuksen aloittamiseen.
Kuhalan aineenopettaja Saara Ketolainen esitteli muun muassa Salma Vehmaalle ja Ellen Ojalalle Peda.net-alustaa, jota käytetään avuksi etäopetuksessa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Kuhalan aineenopettaja Saara Ketolainen esitteli muun muassa Salma Vehmaalle ja Ellen Ojalalle Peda.net-alustaa, jota käytetään avuksi etäopetuksessa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Tiistai oli kiireinen päivä kouluissa. Päivä ei mennyt suinkaan toiminnan alasajossa, vaan uusien käytäntöjen sopimisessa ja opiskelussa.

Forssalaisen Kuhalan koulun rehtori Atte Kolis aloitti työt jo aamukuudelta.

– Paljon on kysymyksiä, joihin pitää löytää vastaukset. Iltapäivällä lähtee Wilman kautta tiedote, jossa kerrotaan huoltajille ja henkilökunnalle, miten pitää toimia, Kolis kertoi tiistaina ennen puolta päivää.

Vaikka työtä oli paljon ja aikaa vähän, kehui Kolis vallitsevaa yhteishenkeä. Niin oppilaat, koulun opettajat kuin muu henkilökuntakin suhtautui positiivisesti tilanteeseen. Kaikilla on ollut halu löytää toimivat ratkaisut keskiviikkona alkavaa etäopetusta varten.

Kuhalan koulun oppilaista noin neljä viidennestä oli vielä tiistaina paikalla.

Tabletit ja läppärit kotiin

Maan hallitus linjasi maanantaina, että koulut suljetaan keskiviikosta alkaen 13. huhtikuuta asti koronavirusepidemian vuoksi. Kouluissa tapahtuvassa lähiopetuksessa jatkavat ne 1.–3. luokan oppilaat, joiden vanhempien katsotaan työskentelevän niin sanotuilla yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla. Tällaisiksi voidaan laskea mm. terveydenhuolto, logistiikka, pelastustoimi, elintarvikeketju, vesihuolto ja opetustoimi.

Lähiopetusta järjestetään myös erityisen tuen oppilaille.

Valtaosa Forssakin oppilaista siirtyy aamusta alkaen etäopetukseen. Opetuksessa käytetään hyödyksi etäopetuksen erilaisia muotoja ja digitaalisia opetusvälineitä.

– Forssassa tilanne on hyvä etäopetuksen kannalta, sillä kaupunki teki joitakin vuosia sitten kauaskantoisen ratkaisun. Alakoululaisten käytössä on tabletit, yläkoulun oppilaat taas ottavat kotiinsa henkilökohtaiset läppärit, kertoi lehtori Pekka Lavi Kuhalasta. Hän toimii myös tieto- ja viestintätekniikan pedagogisena asiantuntijana Forssan kaupungilla.

Oppilaiden kotiin saamat tehtävät jaetaan pitkälti tutun verkkopalvelu Wilman kautta. Etäopetuksessa hyödynnetään esimerkiksi Peda.net-alustaa.

– Käytämme etäopetuksessa oppilaille tuttuja ohjelmia ja sovelluksia. Sellaista tilannetta ei tule, että oppilaalle tulisi eteen ohjelma, jota hän ei tuntisi, Lavi sanoi.

Käytäntöihin päivityksiä

Opetettavat aineet ovat hyvin erilaisia, mutta Kolis uskoo, että kaikille löydetään toimivat käytännöt etäopetukseen. Liikunta, musiikki tai vaikka kuvataide vaativat erilaisia metodeja kuin vaikka matematiikka ja äidinkieli.

– Jokaisen oppiaineen vaatimukset ovat erilaisia. Keskiviikkona käydään vielä läpi sisältöä ja tarkennetaan käytäntöjä sekä opetusratkaisuja. Se mitä huomenna tehdään, voi muuttua taas ensi viikolla, Kolis totesi.

Oppilaatkin ovat erilaisia niin iältään kuin valmiuksiltaan. Tietotekniikka on kuitenkin kaikille tuttua, siitä opetus ei jää kiinni.

– Kyllä eka- ja tokaluokkalaiset osaavat käyttää jo tabletteja. Ja he ovat innokkaita opettamaan toisiaan. Jos joku ei jotain osaa, toinen kyllä neuvoo, totesi koulunjohtaja Olavi Ulmonen Heikan koululta.

Koulu jatkuu kotona

Kouluista muistutetaan, että etäopetus ei tarkoita vapaalle vaihtamista. Koulu jatkuu, vaikkakin eri tavalla kuin tähän asti.

– Oppilaiden pitää muistaa, etteivät he ole lomalla tai vapaalla. Opetus jatkuu, se ei vain tapahdu koulussa kuten tähän asti. Tehtävät pitää hoitaa, Kolis painotti.

Lasten vanhemmilta toivotaan kannustavaa asennetta.

– Toivomme, että huoltajat tsemppaavat lapsiaan. Vanhempien pitäisi myös seurata, että lapset selviävät tehtävistään.

Osa jatkaa lähiopetuksessa

Kaikki oppilaat eivät jää kotiin. Forssan sivistysjohtaja Jarmo Pynnösen mukaan Forssassa on keskiviikosta alkaen noin 80 alakoululaista lähiopetuksessa.

Tölöllä lähiopetuksessa jatkaa 14 erityisen tuen oppilasta. Heistä 5 on vaikeavammaista.

Kouluruokailun pariin jää vajaat 100 etäopetuksessa olevaa oppilasta.

– Tämä on sopiva määrä, ruokailuun ei muodostu mitään suuria ryhmiä, Pynnönen sanoi.

Pynnönen muistuttaa vanhempia, ettei lapsia saa viedä isovanhempien luokse hoitoon. Koti on nyt paras paikka.

– Vetoan kovasti vanhempiin, ettei lapsia päästetä kokoontumaan marketien auloihin ja muihin vastaaviin paikkoihin. Pysytään kotona, Pynnönen painotti. FL

Lue myös tämä: Opetushallituksen pääjohtaja pitää tärkeänä koulupäivän rutiinien säilyttämistä etänäkin

Näkoislehti

31.5.2020

Fingerpori

comic