Lounais-Häme Forssa

Koronauutisointi näkyy vilskeenä marketin noutokaistalla – Tammelalaisperhe säästää verkkokauppaostoksilla 200 euroa kuussa

K-Citymarketissa ruoan verkkokaupalle on vakiintunut asiakaskunta. Osuuskauppa ei aio tuoda ostosten keräilypalvelua Forssaan ainakaan vielä tänä vuonna.
K-Citymarketissa verkkokaupan palvelua kehitetään koko ajan toimivammaksi ja tehokkaammaksi. Tällä hetkellä ruokaostokset voi noutaa annettujen aikaikkunoiden sisällä muina päivinä paitsi sunnuntaisin. Krista Heikkilä tekee heidän seitsemän hengen perheelleen ruokatilauksen pari kolme kertaa viikossa. Hän on tallentanut palveluun peruskauppalistan, johon tuotteita on helppo lisätä tai klikata pois. – Pääsen näin paljon vähemmällä. Kuva: Lassi Puhtimäki
K-Citymarketissa verkkokaupan palvelua kehitetään koko ajan toimivammaksi ja tehokkaammaksi. Tällä hetkellä ruokaostokset voi noutaa annettujen aikaikkunoiden sisällä muina päivinä paitsi sunnuntaisin. Krista Heikkilä tekee heidän seitsemän hengen perheelleen ruokatilauksen pari kolme kertaa viikossa. Hän on tallentanut palveluun peruskauppalistan, johon tuotteita on helppo lisätä tai klikata pois. – Pääsen näin paljon vähemmällä. Kuva: Lassi Puhtimäki

Ruoan verkkokaupan käyttö ampaisi kasvuun koronakeväänä, ja samoja merkkejä on edelleen nähtävissä.

– Jos korona on vahvasti uutisissa, se näkyy melkein saman tien vilkkaana päivänä verkkokaupassa. Uutisointi saattaa nostaa verkkokaupan myyntiä 20–30 prosenttia perustasosta, Forssan K-Citymarketin kauppias Mikko Virtanen kertoo.

Huippuaikoja elettiin huhtikuussa, jolloin Forssan K-Citymarketin myynnistä yli 10 prosenttia tuli verkkokaupasta. Kesän hiljaisemman jakson jälkeen verkkokaupan osuus myynnistä on vakiintunut vajaaseen viiteen prosenttiin.

Tilastojen perusteella verkkokauppa on saanut Forssassa hieman vankemman jalansijan kuin esimerkiksi saman kokoluokan Raahessa tai Varkaudessa. Isoja erot eivät kuitenkaan ole.

Virtanen suhtautuu kasvuodotuksiin maltillisesti, sillä edelläkävijämaa Iso-Britanniassa ruoan verkkokaupan osuus markkinasta on vasta alle 10 prosenttia. Pelkäksi korona-ajan ilmiöksi ruoan verkkokauppa ei kuitenkaan ole jäämässä Forssassakaan.

– Jos tämänkin verran asiakkaita sitä käyttää, emme käännä heille selkää. Tämä on tärkeä palvelu.

Kevään ruuhkat on selätetty. Jos ruokatilauksen tekee aamulla, sen voi nyt päästä noutamaan jo saman päivän iltana. Kuva: Lassi Puhtimäki.

Osuuskauppa kerää kokemuksia

Osuuskauppa Hämeenmaalla on ruoan keräilypalvelua Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Lahdessa. Palvelu on tulevaisuudessa laajenemassa myös Forssaan, muttei vielä tänä vuonna.

– Keskitymme Forssassa tällä hetkellä kivijalkamyymälöiden kehittämiseen ja keräämme rauhassa kokemuksia verkkokaupasta, toimialajohtaja Taina Penttinen kertoo.

Kilpailutilanteesta voi päätellä, ettei ruoan verkkokauppa ole kultakaivos. Virtanen sanoo pitävänsä huolen, ettei se ole tappiollistakaan.

Tuotteiden keräily ja noutojen järjestäminen oli varsinkin alkuun työlästä, mutta kauppias kehuu työn opettaneen tekijöitään. Citymarketissa verkkokaupan ostoksia kerää nyt 2–3 työntekijää.

Kevään ruuhkat on selätetty, ja aamulla tehdyn tilauksen voi päästä noutamaan jo alkuillasta.

Keskiviikkoisin ostoksille saa tilattua kotiinkuljetuksen.

– On autottomia ihmisiä ja sellaisia, jotka ehkä haluavat pitää omaehtoista karanteenia.

Lue myös: Korona toi Citymarketiin 10 määräaikaista työpaikkaa – Kesätyöntekijöiden pestejä pidennettiin, lomautettuja rekrytoitiin (FL 6.5.2020)

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Myyjä Arttu Hannula nostaa tilauksia kylmäkontista lastauslaiturille, josta asiakkaat tulevat noutamaan tilauksensa annetun aikaikkunan sisällä. Kuva: Lassi Puhtimäki.

Kertaostokset ovat verkossa isommat

Noutopalvelun asiakaskunta on moninaista, sillä älypuhelinta ja verkkokauppaa osaa käyttää sujuvasti jo moni yli 70-vuotiaskin.

Verkossa tehdään selvästi isompia kertaostoksia kuin kivijalkakaupassa. Virtasen mukaan verkosta ostetaan enemmän maitotuotteita, lihaa, kalaa, hedelmiä ja vihanneksia, vähemmän taas panimotuotteita ja virvoitusjuomia.

– Toiset tykkäävät kaupassa käymisen sosiaalisesta puolesta, ja heidän on helpompi hahmottaa tuotteet hyllyssä. Osa tykkää kahlata verkossa. On hyvä, ettei kaikkia laiteta samaan muottiin. FL

Lue myös: Ruoan verkkokaupan uskotaan vielä kasvavan (FL 6.7.2020)

Uusimmat

Fingerpori

comic