Lounais-Häme

Koronavirus ohjasi kuluttajat kotimaisiin verkkokauppoihin

"Jos verkkokauppojen perustamisen tahtia vertaa normaaliin viikkoon, niin siellä on kasvua reilusti yli 1000 prosenttia."
Aikaisemmin esimerkiksi ravintolat perustivat verkkokauppoja harvemmin, mutta nyt tilanne on toinen. Kuvituskuva. Kuva: Juhani Salo
Aikaisemmin esimerkiksi ravintolat perustivat verkkokauppoja harvemmin, mutta nyt tilanne on toinen. Kuvituskuva. Kuva: Juhani Salo

Joka kuudes verkkokauppa Suomessa on rakennettu MyCashflow-verkkokauppaohjelmiston avulla, joten se on suosituin kotimainen palvelu verkkokaupankäyntiin ja avaa hyvän näkymän siihen mitä kotimaisessa verkkokaupassa tällä hetkellä tapahtuu. MyCashflow’n liiketoimintajohtaja Pekka Juntunen kertoo, että palvelun liikennemäärät ja verkkokauppojen myynnit ovat kovassa kasvussa.

– Tällä hetkellä tilanne näyttää todella hyvältä. Kauppojen kokonaismyynti on kasvanut noin 120 prosenttia kuukauden takaiseen verrattuna. Kun nyt miettii tätä tilannetta, niin ihan luonnolliselta kasvulta tämä tietysti tuntuu, kun ihmisten liikkumista on rajoitettu ja normaalit kaupassa käynnit kivijalkaliikkeissä eivät enää onnistu. Ihmiset myös haluavat tukea kotimaisia verkkokauppoja, joten niistä ostetaan nyt entistä enemmän, Juntunen toteaa.

Vähittäiskaupan yritykset ovat nyt kovassa paineessa ja tämä on selkeästi sysännyt isot massat perustamaan verkkokauppoja. Myös aikaisemmin verkkokauppaan siirtymistä harkinneet yritykset ovat nyt heränneet horroksesta.

– Jos verkkokauppojen perustamisen tahtia vertaa normaaliin viikkoon, niin siellä on kasvua reilusti yli 1000 prosenttia. Kasvu on jatkunut myös läpi viikonlopun, eli kyllä siellä yrittäjät edelleen jatkavat yrittämistä, eivätkä jää tuleen makaamaan, Juntunen sanoo.

– Myös kaupan aikaisemmin perustaneet yritykset ovat olleet yhteydessä ja kauppojen kehittäminen kiinnostaa myös tällä hetkellä, vaikka yritysten taloudelliset näkymät ovat heikommat kuin aikoihin. Verkkokauppojen määrän raju kasvu tulee osaltaan myös tiukentamaan kilpailua ja uskon, että yrityksissä ymmärretään tämä. Käsijarrua ei siis kannata vetää kokonaan pohjaan kaupan kehittämisen ja markkinoinnin osalta, Juntunen sanoo.

Tällä hetkellä verkkokauppoja perustavat yritykset kaikilta toimialoilta. Aikaisemmin esimerkiksi ravintolat perustivat verkkokauppoja harvemmin, mutta nyt tilanne on toinen.

– Uskon, että tällä kriisillä on myös positiivisia vaikutuksia. Yritykset joutuvat miettimään uusia konsepteja ja toimintamalleja. Esimerkiksi ruoan tilaus verkosta ja kotiinkuljetus ovat todennäköisesti tämän poikkeuksellisen jakson jälkeen uusi normaali, Juntunen toteaa.

Uusimmat

Näkoislehti

26.5.2020

Fingerpori

comic