Lounais-Häme

Kosteissa lakanoissa nukkuminen voi helpottaa unentuloa helteillä

Helsinki
19.07.2018, 02:31

Kotimaa

Nukkuminen ilman peittoa pelkän lakanan kanssa, iltauinti tai kostea päällyslakana. Näin Helsingin Uniklinikan tutkimusjohtaja, professori Markku Partinen neuvoo helteistä kärsivää, miten lievittää unettomuutta kotikonstein.
– Jos illalla syödään raskasta, rasvaista ruokaa, se huonontaa unenlaatua. Alkoholikin heikentää unenlaatua ja aiheuttaa rikkonaisempaa yöunta, etenkin jos on ottanut vähän enemmän. Kohtuudella siis kaikki, hän sanoo.
Unilääkkeitä hän ei suosittele uniongelmiin helteillä.
– Unilääkkeiden käyttö lisää kuuman ilman riskejä. Monet unilääkkeet nopeuttavat pulssia, lisäksi unilääkkeet vaikuttavat jossain määrin haitallisesti hengitykseen ja siihen, miten elimistö aistii kemiallisia muutoksia elimistössä.

Melatoniinia erittyy vähemmän kuin talvella

Partinen muistuttaa nesteiden nauttimisen ja vesi- ja suolatasapainon ylläpitämisen tärkeydestä, koska helteiden suurin vaara liittyy nestehukkaan. Vanhukset ja pienet lapset kärsivät nestehukasta muita herkemmin.
Lemmikkikin voi tarvita apua.
– Koiran iholle kannattaa valella kylmää vettä tai vaikka pukea sille märkä t-paita, jos se on levoton ja läähättää, Partinen neuvoo.
Kesällä suomalaiset nukkuvat vähemmän kuin talvisaikaan. Tämä liittyy tutkijan mukaan osittain siihen, että melatoniinia erittyy vähemmän kuin talvella.
Univajeesta seuraa, että immuniteetti laskee ja väsymystila voi altistaa myös onnettomuuksille. Partisen mukaan väsymysonnettomuudet liikenteessä ovat yleisimpiä touko-elokuussa.

STT

Lisää kommentti

Jätä tästä kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusimmat