Lounais-Häme

Kotikunnan historia tutuksi monialaisesti

Miina Sillanpää, Jokioisten Kartano, Suomen suurin läänitys Jokilääni, naula- ja lankatehdas, museorautatie.

Runsaan 5000 asukkaan Jokioisten kuntaan liittyy paljon jopa valtakunnallisesti tunnettua historiaa. Miinan koulun opettajisto tutustutti alakoululaiset oman kotikunnan menneisyyteen opetussuunnitelman kautta.

-Keskustelimme opettajien kesken jo viime keväänä, miten voitaisiin antaa jokaiselle oppilaalle mahdollisuus osallistua monialaiseen oppimiskokonaisuuteen. Siihen kuuluu suunnittelu, tavoitteet, toteutus ja arviointi. Teemaksi valikoitui Jokioisten historia ja ympäristö Miina Sillanpään juhlavuoden ja liputuspäivän myötä, Miinan koulun vararehtori Anne-Mari Vaskela kertoo.

Monialainen oppiminen tarkoittaa useamman oppiaineen yhdistämistä. Tällä viikolla Miinalla toteutetuissa töissä yhdistyi ainakin ympäristötieto, kuvaamataito, historia, liikunta ja maantieto. Oppilaat ykkösestä kuutosluokkaan toteuttivat töitä tasonsa mukaan, pienimmät leikin, laulun ja askartelun kautta, isoimmat jo teknisesti vaativammin.

Kuutosluokkalaiset tekivät Jokioisten ilmakuvasta QR-koodin avulla esittelyvideon, tekstiasiakirjan tai nettisivun kunnan tunnetuimmista kohteista. Morfo-ohjelman avulla saatiin jokioislaissyntyinen Miina Sillanpää esittelemään omaa historiaansa muun muassa Suomen ensimmäisenä naisministerinä.

Koodit ja esittelyvideot löytyvät peda-netistä Miinan koulun 6. luokan tiedoista.

Kolmannen ja neljännen luokan oppilaat tutustuivat kiertoajelun myötä kohteisiin, kuten kirkkoon, museorautatiehen ja kartanoon. Tutustumisten pohjalta syntyi näköisrakennelmia ja oheen tarina siitä, kuka tai mikä eläisi kyseisessä rakennuksessa.

-Yllättävän paljon pienimmätkin tietävät, kun heiltä kysyy. Tiedetään esimerkiksi, mitä reittiä museorautatie kulkee tai missä on Teerimäen päiväkoti. Kartanosta tiedetään harmaa rouva, mutta nyt laajennettiin tietoutta, Vaskela toteaa.

Vararehtorin mukaan lapset suhtautuivat hieman erilaiseen opiskeluviikkoon pääosin innokkaasti.

-Muutama oppitunti päivästä käytettiin tähän. Tuntuu, että pienet ovat jaksaneet paneutua perinteisiinkin oppiaineisiin paremmin. Kaikkiaan viikko oli hyvähenkinen ja innostunut, Vaskela kertoo.

Viikko huipentui juhlasalissa pidettyyn tilaisuuteen, jossa työn tulokset esiteltiin koulun oppilaille ja henkilökunnalle.

Vaskela lupailee monialaiselle oppimisviikolle jatkoa ensi keväänä. Teema on vielä pohdinnassa, mutta hänen mukaansa se voi olla mitä tahansa maan ja avaruuden väliltä. Syksyllä jatketaan taas, silloin aiheena tulee olemaan 100-vuotias Suomi. FL

Uusimmat