Lounais-Häme

Koulukiusaamista tulee ehkäistä jo päiväkodeissa – Henkilöstö tarvitsee uusia eväitä lasten tunnetaitojen vahvistamiseen

Koulukiusaamista tulee ehkäistä entistä enemmän jo päiväkodeissa. Ennaltaehkäisevä työ tulee aloittaa mahdollisimman varhain, koska se vaikuttaa monella tavalla myönteisesti lapsen psykososiaaliseen kehitykseen ja vähentää ongelmien syntymistä.

Tätä mieltä on Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä, joka valmisteli keinoja puuttua kiusaamiseen ja edistää koulurauhaa. Ryhmän ehdotukset julkistettiin perjantaina.

Työryhmä esittää varhaiskasvatukseen uutta tutkimushanketta, jossa tehdään kiusaamista ehkäisevä sekä lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistava ohjelma. Tämä tulisi varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön.

Työryhmä julkisti kaikkiaan 24 uutta toimenpide-esitystä kiusaamisen vähentämiseksi. Ne sisältävät tutkimusta, koulutusta, tiedottamista, oppilaiden ja huoltajien osallistamista ja lainsäädännön muutoksia.

-Kiusaamisen ehkäisy ei ole rahasta kiinni, vaan kyse on ennen kaikkea toimintakulttuurin ja painopisteiden muuttamisesta. Monia asioita voidaan muuttaa virkatyönä, työryhmän puheenjohtaja, ministeriön ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen toteaa Lännen Medialle.

Pirhosen mukaan esimerkiksi varhaiskasvatuksen tutkimushanke kuitenkin vaatii rahaa ja poliittista päätöksentekoa.

 

Varhaiskasvatuslakiin ollaan kirjaamassa työryhmän esitystä, että lasta tulee suojata kiusaamiselta, väkivallalta ja muulta häirinnältä.

Eeva-Riitta Pirhosen mukaan kirjaus on tulossa uuteen varhaiskasvatuslakiin, joka on parhaillaan lausunnolla.

Lakimuutoksia ehdotetaan kaikkiaan kymmenkunta kappaletta. Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin tulisi kirjata, että kun tehdään suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä, suunnitelma pitää myös toimeenpanna ja sen toteutumista tulee valvoa lukuvuosittain.

Pirhonen huomauttaa, että koulukiusaaminen on isossa mittakaavassa vähentynyt, mutta samalla kiusaamistapaukset ovat aiempaa syvempiä ja hankalampia.

Kouluterveyskyselyn 2017 mukaan syrjivää kiusaamista – kiusattu ulkonäön, sukupuolen, ihonvärin tai kielen, vammaisuuden, perheen tai uskonnon vuoksi koulussa tai vapaa-ajalla – koki 19 prosenttia peruskoulun 1–6 vuosiluokkien oppilasta ja 24 prosenttia peruskoulun 7–9 vuosiluokkien nuorista.

 

Työryhmän mukaan Suomeen tulisi perustaa uusi kansallinen arviointielin, joka arvioi kiusaamisen ehkäisemistä ja hyvinvointia sekä työrauhaa lisääviä menetelmiä. Se myös levittäisi tietoa.

Kiusaamisen ehkäisemiseen liittyvä pedagoginen osaaminen tulisi määritellä henkilöstön ja johdon täydennyskoulutuksen yhdeksi painopistealueeksi seuraavaksi kolmeksi vuodeksi.

Työryhmä painottaa, että nimenomaan opettaja on avainasemassa luokan työrauhan rakentajana.

 

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic