Lounais-Häme Forssa

Kuhalan kevyen liikenteen väylän hidasteista sekä kiitosta että moitetta – liekö Forssan kokeilu toimivin keino vähentää epäasiallista liikennettä

HITU-hidaste käsittää kolme 50 metrin matkalle sijoitettua aaltomaista hidastustöyssyä,

Hidastaen turvallisuutta eli HITU-hanke tuotti Forssan Kuhalan koululle kevyen liikenteen hidasteet kevätkesällä. Loiva aaltomainen väylän pinta pyrkii estämään tai ainakin vähentämään ja hidastamaan moottoriajoneuvojen liikkumista kevyen liikenteen väylällä.

Hidastaen turvallisuutta -hankkeen loppuraportti on valmistunut alaotsakkeella Uutta näkökulmaa hidasteratkaisuihin.

 

Hidasteet toteutti Forssan kaupungin tekninen toimi. Kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu toteaa, että tullut palaute on ollut enimmäkseen myönteistä, mutta asiaan on monia mielipiteitä.

– Muutama huomautus on tullut siitä, että pitäisi muistaa muutkin tienkäyttäjät kuin pelkästään pyöräilijät.

Lisäksi osa pyöräilijöistä on karttanut hidasteita ja oikaissut niiden takia koulun pihan poikki.

– Herättää keskustelua, miten saadaan hidastettua nopeuksia katualueella tai estettyä sellaisen liikenteen pääsy kevyen liikenteen väylälle, joka ei sinne kuulu, Tiensuu toteaa.

 

Lue myös: Kuhalan koulun kevyen liikenteen hidasteista kerätään edelleen palautetta – tiekokeilu on saanut sekä kehuja että kritiikkiä

 

Forssan kokeilu on herättänyt kiinnostusta myös selvästi isommissa kaupungeissa. Monet kunnat painivat samojen ongelmien kanssa.

– En tiedä, onko tämä juuri oikea vaihtoehto liikenteen hidastamiseen, Tiensuu sanoo.

Forssan kaupunki ei ole ehtinyt vielä pohtia, pitäisikö vastaavia hidasteita rakentaa myös muille ongelmaväylille kaupungissa. FL

Uusimmat