Lounais-Häme Forssa

Kuhalankosken patoa päästään viimeinkin korjaamaan – Padolla alkaa tapahtua loka-marraskuun taitteessa

Kuhalankosken padon korjaus alkaa paikan päällä Forssassa 5–6 viikon päästä ja ehtii valmiiksi vasta ensi vuoden puolella.
Sukellusryhmä oli Kuhalankosken padolla viime torstaina pitkän päivän ottaessaan tarkkoja mittoja työpatoa varten. Kuva: Tapio Tuomela
Sukellusryhmä oli Kuhalankosken padolla viime torstaina pitkän päivän ottaessaan tarkkoja mittoja työpatoa varten. Kuva: Tapio Tuomela

Kuhalankosken padon korjaus pääsee vauhtiin vasta syksyllä ja jatkuu alkuperäissuunnitelmasta poiketen talven puolelle.

– Tässä välissä on betonisuunnittelua ja konepajavalmistusta, jotka on tehtävä valmiiksi ennen kuin paikan päällä pystytään tekemään mitään, toteaa urakoitsijan, MPV-Infrarakenne oy:n työpäällikkö Mikko Hartikka.

Alustavia töitä on jo tehty.

– Kun kaikki korjattavat ovat nyt vedenpinnan alapuolella on hyvin vaikea sanoa, mitä sieltä tulee vastaan.

Sukellusryhmä tarkasti tilanteen

Urakoitsijan edustajat ja sen aliurakoitsijan sukellusryhmä tekivät padolla viime torstaina pitkän päivän. He tarkastivat, miten hyvin laaditut tilaajasuunnitelmat pitivät paikkansa ja kuinka paljon pohjasta löytyy betonilaattaa, ja ottivat tarkat mittaukset teräsrakenteiden tekoa varten.

Syksyn sateet eivät työtä nopeuta.

Työpato tehdään aivan patoluukkujen eteen kahdessa vaiheessa. Vedenkorkeuden säätelyyn käytetään viereisiä ohijuoksutusputkia.

Patorakennelmat korjataan kuivissa oloissa. Se onnistuu myös talvella, vaikka se vaatii ylimääräistä suojausta ja lämmitystä.

Patoremontti vaikuttaa alkaessaan myös alueen liikenteeseen.

Remontti viivästyi, koska suunnitelmia piti tarkentaa

Valmistuminen on kiinni siitä, paljonko korjattavaa vanhoissa vedenalaisissa rakennelmissa on.

– Työ tehdään pois yhtäjaksoisesti, vaihe kerrallaan. Työpatoa ei pidetä paikalla yhtään sen kauempaa, kuin on pakko, Hartikka sanoo.

Työvaiheita työmaalla on kolme: ohijuoksutusluukut, turbiiniluukut ja alapuolinen kanava. Jokaiseen työvaiheeseen kuluu jokunen viikko.

Alavirran puoli korjataan luonnollisesti viimeiseksi, kun työstettävä patorakennelma ja luukut on saatu tiiviiksi.

Korjaustyön piti alkaa tänä vuonna elokuussa, jolloin se olisi valmistunut joulukuun alussa. Tässä vaiheessa padolla olisi työskennelty jo pari viikkoa.

Työn käynnistyminen venyi, kun pohjatutkimuksissa kului arvioitua pitempään. Viivästyminen johtui Hartikan mukaan suunnitelmien vajavuudesta.

– Töihin ei ole päästy, ennen kuin on saatu tarkemmat mitat ja viety detaljisuunnittelua pidemmälle.

 

Luitko tämän: Kuhalankosken padon korjaukseen uppoaa 720 000 euroa – Loimijoen sortuneen penkereen kunnostus siirtyy

Vaikutusta myös patoalueen liikenteeseen

Ajoneuvoliikenne katkaistaan Kuhalankosken patosillalta syksyllä heti töiden käynnistyessä padolla. Autolla ei sillan yli pääse työmaan aikana.

Forssan kaupungin kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu toteaa, että kävelijöille jätetään Kuhalankosken patosillalle kulkuväylä, josta mahtuu myös polkupyörää taluttaen ja lastenrattaita työntäen.

– On tilanteita, nostotöitä, jolloin yli ei pääse, mutta niistä pyritään ilmoittamaan mahdollisimman ajoissa.

Työmaa-alue aidataan, koska padon päältä pohjalle on pitkä pudotus. FL

Patohankkeen pitkä prosessi

Kuhalankosken padon rapistuminen ilmeni määräaikaistarkastuksessa vuonna 2013.

Tehdyssä sukellustarkastuksessa löytyi monenlaista korjausta vaativaa halkeamaa ja syöpymää.

Vuosi 2014 meni Forssan kaupungin teknisellä toimella padonkorjauksen suunnittelussa.

Padon korjaustyöt oli tarkoitus aloittaa 2015, mutta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus totesi suunnitelmien pohjalta, että oikea vesilupaviranomainen onkin aluehallintovirasto.

Hanke jäi myös vuosilta 2016 ja 2017, koska lupahakemus aluehallintovirastolle valmistui syksyllä 2016 ja AVI myönsi luvan vasta joulukuussa 2017.

Hanke siirtyi kesältä 2018, koska ainoa tarjous oli ylihintainen. Vain ohijuoksutuskanava uusittiin loppuvuodesta 2018.

Korjausurakka tuotti tänä kesänä vain kaksi tarjousta, joista toinen hylättiin. Hyväksytyksi tuli MPV-Infrarakenne oy:n noin 720 000 euron tarjous.

Uusimmat