Lounais-Häme

Kuljetusalalla kulkee – ainakin yrittäjillä riittää luottoa

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n uusimman kuljetusbarometrin vastausten perusteella suomalaiset kuljetusalan ihmiset näkevät tulevaisuuden valoisampana kuin aikoihin.

Odotukset kuljetusmäärien ja liikevaihdon kehityksen suhteen ovat korkeammalla kuin kertaakaan sitten vuoden 2011.

Forssan Seudun Ammattiautoilijat ry:n puheenjohtajan Juha Ketolan mukaan myös Forssan seudun yrittäjät ovat pääosin positiivisin mielin.

-Mitä olen kollegojen kanssa jutellut, odotukset ovat tällä hetkellä hyvät. Töitä on ollut yleisesti ottaen hyvin, Ketola arvioi.

Tilanteeseen vaikuttaa etenkin Suomen viennin kohentuminen. Eniten liikevaihto on noussut kappaletavarakuljetuksia tekevissä yrityksissä.

Kannattavuus laahaa silti koko maan tasolla. Forssassa tulevaisuus nähdään kuitenkin valoisana.

Kannattavuus on hitusen jo parantunut, ja luotan, että parempaan ollaan koko ajan menossa, forssalaisen kuljetusyrityksen Fisole oy:n toimitusjohtaja Hannu Mansikkaniemi arvioi.

-Kannattavuus on nousussa, kun ajojen määrä on monella noussut, Ketola arvioi seudun tilannetta.

Vaikka yleisesti ottaen kuljetusalalla kulkee hyvin, kansainväliseen liikenteeseen suomalaisyritykset eivät ole lähteneet.

Vain noin kaksi prosenttia kotimaisista yrityksistä harjoittaa ulkomailla sisäisiä ajoja vähintään kerran kuukaudessa.

Fisole oy ajoi aiemmin myös esimerkiksi Baltian maissa, Puolassa ja Saksassa, mutta jättäytyi näiltä markkinoilta pois pikkuhiljaa vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana. Viimeinen ajo ulkomailla oli kesäkuussa.

-Yksinkertainen syy on hinta. Kun liettualaiset ja virolaiset ajavat puolet halvemmalla, kilpailu on mahdotonta, Mansikkaniemi sanoo.

Mansikkaniemen mukaan Fisole joutui luopumaan kahdesta kolmeen autosta sekä noin viidestä työntekijästä, kun HKScan siirtyi ulkomaisiin kuljetusyrityksiin.

-Näen silti tulevaisuuden tällä hetkellä valoisana, vaikka taistelu on varmasti kovaa jatkossakin.

Mansikkaniemi kokee ulkomailta tulevan kilpailun suurimmaksi uhaksi koko alalla.

-Kotimaa vaikuttaisi silti siltä, että sitä voidaan hallita. Kyllä suomalaisyritystenkin kanssa saa kilpailla, mutta se kilpailu ei ole niin sairasta, Mansikkaniemi sanoo.

Ulkomaalaisten kuorma-autojen määrä Suomen tieverkolla on SKAL:n teettämän laskennan mukaan vajaa kymmenen prosenttia.

Ketola on huomannut, että ulkomaalaiskuljettajien myötä hinnat ovat hiukan painuneet alas, mutta hän ei näe asiaa mitenkään uhkaavana.

-He eivät kuitenkaan esimerkiksi puupuolella ole mukana ollenkaan, vaan enemmän kappaletavarapuolella, Ketola sanoo. FL

Kuljetusbarometri 3/2017
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometriin vastasi lähes 600 alan yrittäjää Suomessa.Koko maassa kuljetusyrityksistä 39 prosentilla liikevaihto kasvoi edellisen neljän kuukauden aikana. Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n, johon Forssan Seudun Ammattiautoilijat ry kuuluu, vastaava luku oli 40.Eniten liikevaihto kasvoi pääkaupunkiseudulla ja Keski-Suomessa.Seuraavan neljän kuukauden aikana arvioi liikevaihdon kasvavan 30 prosenttia koko maan yrityksistä.Kuljetusmäärät kasvoivat Suomessa 28 prosentilla yrityksistä, Sisä-Suomen kuljetusyrittäjistä 24:llä.Edellisen neljän kuukauden aikana kannattavuus nousi 22 prosentilla yrityksistä koko maassa, Sisä-Suomen kuljetusyrittäjien keskuudessa 21 prosentilla.Kannattavuus kuitenkin heikkeni koko maassa 25 prosentilla ja Sisä-Suomessa 27 prosentilla yrityksistä.

Uusimmat