Lounais-Häme

Kuljetuskapasiteettia löytyy – Toyota muokkasi Proacesta tila-auton

Toyota Proace on luokkansa mukaisesti tilava auto. Kuva: Pasi Rakkolainen
Toyota Proace on luokkansa mukaisesti tilava auto. Kuva: Pasi Rakkolainen

Tila-autot ovat joutuneet antamaan henkilöautokaupassa tilaa katumaasturibuumille.

Suosituimmat merkit kuten Volkswagen, Ford, Kia ja aiemmin Mersukin ovat karsineet isompia tila-autojaan mallistostaan.

Myös Toyota lopetti tila-autonsa Verson valmistuksen, mutta nyt se palaa tila-automarkkinoille pakettiauton kautta Toyota Proace City Versolla.

Proace korvasi Euroopan markkinoilla Toyotan legendaarisen pakettiauton Hiacen. Nyt Proacea valmistetaan kahdella eri pituudella umpikorisena pakettiautona ja myös ikkunallisena henkilöautona.

Proace ei ole Toyotan oma tuote, vaan yhteistyön tulos Peugeotia ja Citroenia valmistavan ranskalaisen PSA-konsernin kanssa, joka hankki nimiinsä myös Opelin. Niinpä Proacen City Verso tila-automallia valmistetaan Espanjan Vigossa samalla tuotantolinjalla Citroën Berlingon, Peugeot Rifterin ja Opel Combon kanssa.

Tilaa riittää joka suuntaan – myös hattuhyllylle

Ensimmäinen vaikutelma Toyotan uudesta tila-autosta on sen tilavuus. Vaikka koeajossa oli kahdesta korimallista lyhyempi 440-senttinen versio, tuntui tilaa riittävän joka suuntaan, jopa kattohyllylle. Tilavaikutelmaa luovat myös akvaariomaista tunnelmaa tuovat isot ikkunat, mutta mittanauhallakin City Verso tarjoaa paljon. Kuutiot ovat myös edullisia, sillä perusmallin lähtöhinta on kohtuullisesti 24 000 euron vaiheilla.

Vaikka uutukainen on siis henkilöauto, on kuljetuskapasiteetti sen vahvin valtti. Valtavan takaluukun avauksella paljastuva tavaratila on penkkien perusasennossa 600-litrainen, mutta toisen penkkirivin kaadolla hulppeasti yli kaksikuutioinen.

Kolmannen penkkirivin tarjoavassa 4,7-metrisessä pitempikorisessa mallissa tavaratila kasvaa 2,7 kuutioon. Kuljettajan viereisen penkin kaatamisella autoon mahtuu vaikka yli kolmemetrinen kanootti.

City Verson jopa kolmelle hengelle sopivalle takapenkille mennään avarien liukuovien kautta. Ovet ovat raskaat, mutta parkkipaikalla myös käytännölliset.

Vaikka Proace City Verso on pakettiautosukua, sillä ajaminen on henkilöautomaista. Ratti on oikeassa asennossa ja riittävästi säädettävissä.

Manuaalivaihteiston keppi sen sijaan on erikoisemmin integroitu kojelautaan, mutta on etuoikealla hyvällä etäisyydellä.

Perusvarusteluun kuuluu muun muassa liikennemerkkien tunnistus ja parkkitutka. Premium-taso nostaa hintaa peräti seitsemän tonnia, mutta etevää elektroniikkaakin tulee paljon lisää.

Pienikin kone liikuttaa

City Verson moottorivalikoimaan kuuluvat 1,2-litraiset 110- ja 130-hevosvoimaiset bensakoneet sekä puolitoistalitrainen 130-hevosvoimainen diesel. Pienintä bensaversiota kepitetään manuaalisesti, muita automaattivaihteistolla.

Pienimmällä moottorilla auto ei ole raketti, mutta riittävän ripeä ainakin ilman täyslastia. FL

Uusimmat

Näkoislehti

15.8.2020

Fingerpori

comic