Lounais-Häme

Kuluttajatrendit ja uutuudet siivittivät luomun myynnin kasvua

Luomun myynnin kasvu Suomessa jatkui voimakkaana viime vuonna. Pro Luomu arvioi, että vuonna 2017 luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa 309 miljoonalla eurolla, mikä oli 13 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Luomun myynti lisääntyi viime vuonna selvästi enemmän kuin päivittäistavaroiden vähittäismyynti, joka kasvoi 1,7 % arvossa mitattuna. Luomun markkinaosuus vähittäiskaupan elintarvikemyynnistä on nyt 2,3 %.

Suomen luomumarkkinoita koskevat luvut ovat arvioita, jotka perustuvat päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä saatuihin myyntitietoihin.

Luomun myynti on kasvanut koko 2010-luvun ajan: viidessä vuodessa myynti on noussut 50 %. Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila toteaa, että luomusta on tullut osa ruokakaupan arkea.

– Valikoimiin tulee lisää luomutuotteita, niitä mainostetaan ja otetaan mukaan tarjouskampanjoihin. Luomutuotteiden myynnin kasvu ei johdu hintojen noususta vaan myyntimäärien kasvusta, hän taustoittaa.

Luomun markkinaosuus korkein kasviöljyissä ja kananmunissa

Luomun myynti lisääntyi viime vuonna lähes kaikissa tuoteryhmissä. Suhteellisesti eniten kasvoi luomumehujen ja -mehukeittojen, kuumien juomien eli erityisesti luomukahvin sekä luomujogurttien ja muiden maitopohjaisten luomuvälipalojen myynti.

– Vahvan kasvun takana ovat sekä kuluttajatrendit että uudet tuotteet. Parhaimmillaan ne osuvat yhteen, jolloin uutuustuote nostaa koko tuoteryhmän myyntiä, Kottila huomauttaa.

Myös tuoreen luomulihan myynti lisääntyi paljon, mikä selittyy luomujauhelihan hyvällä menekillä. Niin ikään luomun myynti lisääntyi reippaasti hedelmien ja vihannesten sekä kananmunien tuoteryhmissä.

Luomun myyntilukuja kysyttiin nyt aiempaa tarkemmalla tuoteryhmäjaottelulla. Se paljasti, että eri tuoteryhmistä luomulla on korkein markkinaosuus kasviöljyissä: kauppojen myymistä kasviöljyistä 20 % on luomua (arvosta mitattuna). Kananmunien tuoteryhmässä luomun osuus on noussut 17 %:iin.

Eniten luomuna myydään heviä ja maitoa

Suurimmat luomutuoteryhmät olivat viime vuonna samat kuin aiemmin: eniten luomuna myydään hedelmiä, maitoa ja muita nestemäisiä maitotuotteita sekä vihanneksia. Nämä kolme tuoteryhmää vastaavat yli kolmanneksesta kaikesta luomumyynnistä.

Luomumyynnin neljänneksi myydyin tuoteryhmä on kuumat juomat eli kahvi ja tee, ja viidenneksi myydyin tuoteryhmä on kananmunat.

Uusimmat