Lounais-Häme

Kumipyörät pyörivät vinhemmin

 

Parin vuoden päästä Lahma-Trans oy:ssä vietetään viisikymppisiä.

Timo ja Liisa Lahman perustama kuljetusyritys aloitti toimintansa vuonna 1968. Tänä päivänä yrityksen toimitusjohtaja Ismo Lahma ja taloushallinnosta vastaava Elisa Lahma-Ahola jatkavat vanhempiensa työtä. Yrityksen kuljetuskalusto on kasvanut 18 rekka-autoon ja kolmeen pakettiautoon. Urjalan suurimpiin työnantajiin lukeutuva yritys työllistää 24 kokoaikaista ja neljä osa-aikaista työntekijää.

-Äitikin käy edelleen tekemässä töitä yrityksen eteen ja toimii hallituksen puheenjohtajana. Olemme perheyritys, Lahma sanoo.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Lahma-Trans on tehnyt merkittäviä investointeja.

-Liiketoiminnan kasvussa yksi suurempi taitekohta oli vuonna 2006, jolloin isoin asiakkaamme tarvitsi enemmän kalustoa käyttöönsä. Silloin investoimme kalustoon isommin. Uudet toimitilat taas valmistuivat kolme vuotta sitten, Lahma-Ahola kertoo.

Yritysten investointeihin liittyy aina odotus liikevaihdon kasvattamisesta. Lahma-Trans teki rohkeita siirtoja taloudellisesti haastavina aikoina, ja vaikka kasvua ei vielä ole tapahtunut, liikevaihto on pysynyt vakaana.

-Suhdanteet vaihtelevat aina. Viime vuosi oli kuljetuspuolella hieman heikompi, mutta vastaavasti saimme huolto- ja pesupuolelta tuotua liikevaihtoa lisää. Tänä vuonna kuljetuspalvelutkin ovat jälleen nousussa. Kumipyörät pyörivät nyt paljon paremmin kuin viime vuonna, Lahma-Ahola sanoo.

Kilpailutilanne kuljetusmarkkinoilla on kova. Nyt alalla puhuttaa niin kutsuttujen kabotaasisäännösten helpottaminen.

-Se tarkoittaa sitä, että ulkomaalaiset toimijat tulevat entistä enemmän ajamaan Suomeen ja kilpailu kovenee, Lahma toteaa.

Suomi on purkamassa kuljetusalan sääntelyään sopeuttaakseen sen EU-säädöksiin. Pelkona alalla kuitenkin on, että kilpailua käydään nimenomaan hinnoilla.

-Kaikki kuljetusyrittäjät tietävät toiminnan kustannukset ja hinnat ovat jo nykyisin tiukoilla kustannusten kattamiseksi, Lahma-Ahola sanoo.

Kaikkien Suomessa toimivien yritysten pitää maksaa kuljettajalleen Suomen sisäisessä liikenteessä TES-palkkaa ja hoitaa myös muut lakisääteiset velvoitteet eläkemaksuista veroihin. Esimerkiksi ammattipätevyysdirektiivi puolestaan vaatii, että yrittäjä kouluttaa henkilökuntaansa viitenä päivänä viiden vuoden ajanjaksolla.

-Vielä halvemmat hinnat tietävät sitä, että jostain on tinkattu – että yrittäjä ei velvoitteitaan täytä, Lahma-Ahola sanoo.

Lahma-Transin vastaus tulevaisuuden haasteisiin on ollut liiketoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen.

Yritys pyrkii verkostoitumaan muiden kuljetusyrittäjien kanssa sekä omalta osaltaan tarjoamaan raskaan liikenteen palveluita laajasti.

Uusien toimitilojen myötä Lahma-Trans esimerkiksi laajensi palveluvalikoimaansa raskaan kaluston pesu- ja huoltopalveluihin sekä varastointiin ja raskaan kaluston renkaisiin.

-Urjalalla on hyvä sijainti ja meidän tilamme ovat aivan ysitien varressa. Tänne on helppo tulla raskaalla kalustolla, huoltopalveluista vastaava Tero Suvanto toteaa.

Lahma-Transin toiminnan perustana ovat pitkäaikaiset asiakassuhteet ja niiden vaaliminen. Lahma-Transilla on asiakkuuksia, jotka alkoivat vuosikymmeniä sitten.

-Meidän mainoksemme markkinoilla on ammattitaitoinen ja joustava henkilökunta, jonka ansiosta saamme asiakastyöt hoidettua sovitusti, Lahma sanoo. FL

 

Kaikki alkoi maitoautosta
Lahma-Trans oy on perheyritys, joka muodostuu Timo Lahma ky:stä ja Lahma-Trans oy:stä.Yrityksen toimipaikka sijaitsee Urjalassa.Yrityksen perustivat Timo ja Liisa Lahma vuonna 1968.Alussa yritys toimi yhdellä maitoautolla, kunnes siirtyi maansiirtopuolelle ajamaan soraa ja hiekkaa.Nykyisin yritys harjoittaa sopimus- ja tilausrahtiliikennettä koti- ja ulkomaanliikenteessä.Yritysten liikevaihto on noin 3,3 miljoonaa euroa. 

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic