Lounais-Häme

Kuntosalissa on tärkeintä oikea treeni ja maltti

Jokioislainen personal trainer Minna Eskola huomauttaa, että lihaskunnosta huolehtiminen on erityisen tähdellistä ikääntyneillä, niin miehillä kuin naisillakin. Lihasvoima kun hupenee muuten vuosi vuodelta.

Monia voi arveluttaa kuntosalille lähteminen, jos ei tiedä, miten pitäisi harjoitella. Eskolan vetämä naisten kuntosaliharjoittelun alkeiskurssi auttaa harjoittelun saloihin Jokioisten Kuntokeskuksessa. Kun tietää liikkeet ja laitteet, tulee harjoittelusta mielekästä ja varmasti hyödyllistä.

Naisten alkeiskurssi lähtee liikkeelle kuntosalilaitteista ja perusliikkeistä, jotka oppii helposti. Tähtäimessä on lihaskestävyyden parantaminen.

– Virhe on harjoitella alussa liian kovaa. Siinä innostus lässähtää heti, jos paikat tulevat kovin kipeiksi. On jäätävä mukava fiilis, Eskola opastaa.

–Pikkuhiljaa, kun lihaskunto kehittyy, voi alkaa tehdä rankempia harjoituksia.

Minna Eskola laatii kurssilaisilleen myös oman ohjelman, jotta kuntosaliharjoittelu myös jatkuisi. Muuten neljän harjoituskerran hyöty valuu hukkaan.

Tuetuilla laitteilla liikkeet on varsin helppo tehdä oikeaoppisesti. Vapailla painoilla on oikea tekniikka kaiken lähtökohta. Muuten voi rikkoa paikkojaan.

Kuntosaliharjoittelun alkeet ovat maittaneet hyvin jokioislaiselle Tiina Tähtiselle. Hän aisti kehostaan jo ensimmäisenä iltana, että jotain oli tullut tehtyä. Toiveena on oppia harjoittelemaan salilla niin, että saa lihaskunnon kohentumaan.

– Tosi kivalta vaikuttaa.

Satu Nurmi ylipuhui ystävänsä Laura Mattilan kaverikseen kurssille. Kuntosalilla käynti on Lauralle tuttua, mutta hän haluaa siihen uusia vinkkejä ja oppia uusia liikkeitä. Satu ei ole salilla ennen käynyt.

– Innostuin, kun personal trainerilta saa täällä ohjeita, miten laitteita kuuluu käyttää ja mitä tehdä, että saisi oman peruskuntoaan parannettua.

Aikaan sidotut ryhmäliikuntatunnit ovat pienten lasten äideille hankalia.

– Tänne voi tulla, kun parhaiten sopii.

Paljonko kuntosalilla sitten pitää käydä? Personal trainer Minna Eskola summaa, että käynti kerran viikossa on vain kuntoa ylläpitävää, mutta sekin sentään parempi kuin ei mitään.

Kehittävä harjoittelu vaatii ainakin kaksi tai kolme harjoituskertaa viikossa. Se kolmas kerta voi hyvin olla muuta liikuntaa.

Tuloksia näkyy vasta-alkajalla aika nopeasti, mutta sittemmin kehitys hiukan hidastuu. Eskola huomauttaa, että kehitys on aika yksilöllistä. Jos harjoitteluun yhdistää muut terveet elintavat kuten oikeaoppisen ruokavalion, kokonaisvaltaisesti parempi olo voi yllättää jopa muutaman päivän jälkeen.

Kuntosaliharjoitteluun kuuluvat olennaisesti alku- ja loppuverryttelyt.

– Verryttely on todella tärkeää, ettei tule loukkaantumisia eikä lihasjumeja, Eskola sanoo.

Turhan moni raavas mies laistaa lämmittelystä ja venyttelystä ja lihasten palauttamisesta.

– Kauhulla tulee katsottua, kun joku tulee salille, laittaa suoraan täydet painot ja alkaa pumppaamaan. FL

 

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat