Lounais-Häme

Kuolonkolareiden määrä kasvoi Suomessa edellisvuodesta – Kanta-Hämeessä kuolleiden määrä lähes puolittui

Pahimmat seuraukset liikenteessä liittyvät yleiseen riskinottoon, kuten nopeuteen. Kuva ulosajotapauksesta vuodelta 2017. Kuva: Tapio Tuomela

Suomessa kuoli vuonna 2018 liikenneonnettomuuksissa 246 henkilöä, selviää Onnettomuustietoinstituutin (OTI) ennakkoraportista. Kuolemia oli 18 enemmän kuin vuotta aiemmin. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli 13 enemmän kuin vuotta aiemmin, yhteensä 224.

Kanta-Hämeessä kuoli vuonna 2018 liikenteessä kuusi ihmistä. Määrä lähes puolittui vuoden takaisesta, sillä vuonna 2017 liikenteessä kuoli 11 henkilöä maakunnan alueella.

Luvut sisältävät niin jalankulku-, pyöräily- kuin moottoriajoneuvo-onnettomuudet.

OTI muistuttaa, että satunnaisvaihtelu on merkittävin tekijä alueellisten onnettomuuslukujen muutoksissa, eikä yhden vuoden välisestä erosta tule tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuudet painottuivat edellisvuosien tapaan päätieverkolle eli valta- ja kantateille, joissa vauhdit ovat suurempia. Edellisvuoteen nähden niin tieltä suistumiset kuin kohtaamisonnettomuudet eli törmäykset lisääntyivät ylemmällä tieverkolla. Kohtaamisonnettomuuksia sattui melkein kolmannes enemmän.

Vuonna 2018 yleisin onnettomuustyyppi oli tieltä suistuminen. Kaikista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista suistumisia oli vajaa puolet (44 %).

– Onnettomuustutkinnan perusteella päätieverkon turvallisuuden kehittämiselle on tarvetta. Toimenpiteitä tarvitaan jatkossakin, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari arvioi.

Olosuhteet eivät olleet viime vuonna merkittävässä osassa suurimmassa osassa kuolonkolareita, sillä valtaosa niistä tapahtuu hyvissä ajo-olosuhteissa.

Vuoden 2017 valmistuneista onnettomuustutkinnoista selviää, että pahimmat seuraukset liikenteessä liittyvät yleiseen riskinottoon: päihteidenkäyttöön, nopeuteen sekä turvalaitteiden käyttämättä jättämiseen. Usein onnettomuuden taustalla on ollut useita samanaikaisia riskitekijöitä.

Vuonna 2017 moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista noin kolmannes oli rattijuoppoja. Kaksitoista kuljettajaa (7 %) ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena.

Kolmanneksessa vuoden 2017 moottoriajoneuvo-onnettomuuksista taustalla vaikutti jokin nopeuteen liittyvä riskitekijä. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat