Lounais-Häme

Kynnys taidenäyttelyn kokoamiseksi osoittautui yllättävän korkeaksi taidesuvun vesalle

Piirtäminen on kuvataiteessa kaiken alku ja juuri. Marjut Carlstedt havainnollistaa asiaa sattuvasti Tammelan kunnantalon aulaan ripustamansa näyttelyn omakuvassa.

Lyijykynällä syntynyt teos edustaa hänen tuoreinta eli tänä vuonna syntynyttä tuotantoaan. Samalla se luo myös takautumaa lähtökohtien äärelle.

-Olen piirtänyt pienestä pitäen, mutta vasta eläkkeelle jäätyäni rohkenin ryhtyä kokeilemaan, mitä väreillä voisin saada aikaan, kun aikaa siihen tuntui riittävän, taitelija toteaa.

Marjut Carlstedtin esille ripustama 14 taulun kokonaisuus osoittaa kokeilujen kannattaneen. Nähtäväksi tarjoutuu sekä persoonallisella tulkintakielellään että linjakkuudellaan vetoavaa kuvataidetta.

 

Taiteilija viestii itsensä voittamisen olennaisuutta itseilmaisun avaintekijänä. Omaa pohjaansa itsekritiikille juontaa hänellä sukuperinne. Hänen isoisänsä oli ennen muuta kansallisromanttisista puupiirroksistaan ja muun muassa kirjojen kuvittajana tunnettu Kalle Carlstedt. Tämän veli Mikko Carlstedt kuului puolestaan maamme ekspressionistisen maalaustaiteen johtohahmoihin.

-Se, että on tottunut katselemaan lapsesta asti seinillä oikeiden taiteilijoiden töitä, on nostanut omaa aloittamiskynnystä, Marjut Carstedt tiivistää.

Hän suuntaa ison kiitoksen Wahren-opiston opettajille, jotka ovat antaneet kurssiopeillaan ja rohkaisullaan tärkeää apuaan omaan taiteelliseen näkemykseen uskomisessa ja sen toteuttamisessa.

 

Viimeiset 30 vuotta Tammelassa asunut Marjut Carlstedt on syntynyt Sääksmäellä, jossa Kalle ja Mikko Carlstedt vaikuttivat ratkaisevasti vireän taiteilijayhdyskunnan syntymiseen. Työurastaan hän teki valtaosan Somerolla alakoulun englannin kielen opettajana.

Taiteilijan yhteydet syntymäpaikka Sääksmäkeen ovat säilyneet kautta vuosien ja ovat edelleen voimissaan. Tammelan kunnantalon näyttelyssä asiaa todistelevat muun muassa hiilityö ”Perämoottori” sekä öljyvärimaalaus ”Mimin mökki”.

Samaa henkeä noudattaa omalla konstailemattomuuden korostamalla tavallaan tunteikas ”Näytelmäharjoitus”, johon Marjut Carlstedt on saanut lapsuusmuistojen ohella innoitusta parhaillaan vietettävästä Z. Topeliuksen syntymän 200-vuotisjuhlavuodesta.

Hänen tämänvuotisiin teoksiinsa kuuluu myös ”Ravintolan eteinen”-öljyvärimaalaus jonka vaikuttimet juontavat seudullisen kuvataideyhdistys Kuhankosken Killan 70-vuotisjuhlalle puitteet tarjonneeseen miljööseen.

Näyttelyn vastapäistä sermiä leimaavat sinisävyiset ”Manttaali illalla”-öljyvärimaalaus vuodelta 2014 sekä hetken rauhaa henkivä ”Veneessä vetten päällä”-ölyvärimaalaus vuodelta 2017.

 

Esillä oleva katselmus on Marjut Carlstedtin toinen yksityisnäyttely. Edellisen ja samalla avausnäyttelynsä hän piti niin ikään Tammelan kunnantalossa vuonna 2015. Lisäksi hänen töitään on nähty muun muassa Kuhankosken Killan yhteisnäyttelyissä vuodesta 2013 lähtien.

Marjut Carlstedt määrittelee elävänsä kautta, jossa kuvataiteen tekeminen on läsnä kaiken aikaa.

-Aina on jotain tekeillä, ja jos ei ole, metsästän ainakin ideoita toteutettavaksi. FL

Marjut Carlstedtin kuvataidetta on esillä Tammelan kunnantalon ala-aulassa 27.4. asti.

 

Uusimmat