Lounais-Häme

Lähes 80 prosentissa kuljetusalan yrityksiä laiminlyötiin viime vuonna kuljettajien ajo- ja lepoaikoja

Laiminlyöntien määrä on pysynyt viime vuosina suunnilleen samana.
Ajo- ja lepoaikojen valvontahankkeesta vastaava juristi Aki Eriksson Lounais-Suomen avista sanoo, että laiminlyönnit johtuvat useista eri syistä. Osa rikkomuksista tulee hänen mukaansa kuljetusyrittäjille yllätyksenä. Lehtikuva/Markku Ulander

Lähes 80 prosentissa tarkastetuista kuljetusalan yrityksistä laiminlyötiin viime vuonna kuljettajien ajo- ja lepoaikoja, kertoo aluehallintovirasto (avi) tiedotteessaan.

Eniten laiminlyöntejä oli kuljettajien tauoissa. Taukorikkomuksia havaittiin yli 60 prosentissa tarkastetuista yrityksistä. Lisäksi lähes joka toisessa tarkastetussa kuljetusyrityksessä havaittiin ajo- ja lepoajan valvontalaitteiden väärinkäyttöä.

Avit tarkastivat viime vuonna noin 870 kuljetusalan yritystä Suomessa. Määrä edustaa noin kymmenesosaa kaikista Suomen kuljetusyrityksistä.

Avin tiedotteessa sanotaan, että laiminlyöntien määrä on pysynyt viime vuosina sunnilleen samana.

–  Kuljetusala on vuodesta 2006 pyrkinyt kohentamaan alan turvallisuutta ja imagoa Tonneittain vastuuta -kampanjalla.

Valvontahavaintojen mukaan turvallisuuden lisäämisessä on vielä paljon työtä, työsuojelutarkastaja Ville Gröndahl Pohjois-Suomen avista sanoo tiedotteessa.

–  Kuljettajat eivät usein piittaa lepoajoistaan, ja kuljetusyritykset laiminlyövät valvontavastuutaan.

Noin 200 tarkastetussa yrityksessä kuljettajat olivat ajaneet työpäiviä osittain tai kokonaan ilman kuljettajakorttia tai ajopiirturilevyä.

Lisäksi valvonnassa havaittiin tapauksia, joissa kuljettajalla oli käytössään joko toiselta kuljettajalta tai väärien tietojen perusteella saatu kuljettajakortti. Myös väärennettyjä kuljettajakortteja tuli valvonnassa vastaan.

–  Nähdäksemme tarkoituksena oli harhauttaa viranomaista ja salata puutteellisia vuorokausi- tai viikkolepoja sekä vuorokautisen enimmäisajoajan ylityksiä, Gröndahl sanoo tiedotteessa.

”Kaikki rikkomukset eivät voi tulla yrityksille yllätyksenä”

Ajo- ja lepoaikojen valvontahankkeesta vastaava juristi Aki Eriksson Lounais-Suomen avista sanoo, että laiminlyönnit johtuvat useista eri syistä. Osa rikkomuksista tulee hänen mukaansa kuljetusyrittäjille yllätyksenä.

–  Uskallan väittää, että kuljetusyrittäjät eivät aina itse tunnista laiminlyöntien syitä. Tarkastajien tekemät havainnot pääsevät monesti yllättämään yrittäjät, Eriksson sanoo STT:lle.

–  Jopa vakavat yksittäiset rikkomukset saattavat tulla yrittäjille yllätyksenä. Kuljettajat voivat olla syyllistyneet rikkomuksiin ihan inhimillisistä syistä.

Erikssonin mukaan on kuitenkin selvää, että kaikki rikkomukset eivät voi tulla yrityksille yllätyksenä. Tarkastuksissa havaitaan runsaasti myös törkeitä laiminlyöntejä.

Esimerkiksi viime vuonna tarkastajat havaitsivat yksittäisiä kuljettajien taukorikkomuksia yhteensä 10  500 kappaletta. Rikkomuksista noin joka kolmas oli luonteeltaan vakava.

Kuljettajien vuorokautinen vähimmäislepoaika puolestaan alittui lähes 500 yrityksessä yhteensä noin 6  000 kertaa. Näistä rikkomuksista liki puolet oli vakavia.

Erikssonin mukaan kysymys laiminlyöntien vastuusta on juridisesti kaksijakoinen. Yrityksillä on lakisääteinen velvollisuus valvoa kuljettajien ajo- ja lepoaikoja. Toisaalta kuljettaja tekee ajoon liittyvät päätöksensä itsenäisesti.

–  Tosiasiallinen käyttäytyminen tapahtuu ratin ja penkin välissä. Kyllä se viime kädessä on kuski, joka autoa ajaa, Eriksson toteaa.

Uusimmat

Fingerpori

comic