Lounais-Häme Forssa

Lähes jokainen suomalainen on tyytyväinen apteekkeihin – Forssalaisapteekkari: "Ei silti voi levätä laakereilla"

Forssassa toimiva apteekkari Marja Saarelainen toteaa, että tärkeintä on kokonaisvaltainen palvelu ja hyvä asiakaskokemus.
Forssan Kutomon apteekin Marja Saarelainen toteaa, että aina kehitettävää löytyy aina. Kuva: Tapio Tuomela
Forssan Kutomon apteekin Marja Saarelainen toteaa, että aina kehitettävää löytyy aina. Kuva: Tapio Tuomela

Suomalaisilla ei ole valittamista apteekeista tuoreen kyselyn perusteella. Taloustutkimus kysyi Suomalaisten apteekkiasiointi 2020 -tutkimuksessa 1316 suomalaiselta heidän apteekkikäynneistään, ja useampi kuin yhdeksän kymmenestä kertoi olevansa tyytyväinen apteekkeihin.

Kyselyyn vastanneissa tyytyväisyyttä herättävät etenkin apteekin sijainti, apteekkihenkilökunnan ammattitaito ja asiantuntijuus, asioinnin helppous, aukioloajat, palvelualttius ja neuvonta. Ikäviä kokemuksia tuottavat useimmin hinnat, hidas palvelu ja jonotus.

Kokonaisvaltaista palvelemista

Forssan Kutomon apteekin apteekkari Marja Saarelainen painottaa, että tärkeintä on saada aikaan hyvä asiakaskokemus. Olennaista Saarelaisen mielestä on asiakkaan kokonaisvaltainen palveleminen, johon kuuluu muutakin kuin reseptilääkkeen toimitus, kuten neuvontaa ja vinkkien antamista.

– Meillä odotusajat eivät ole suuret, mutta jos asiakas näkee ruuhkaa, on olennaista saada jono purettua nopeasti, Saarelainen sanoo.

– Jonkin verran tietoliikenneongelmat ovat tuottaneet odottelua, kun Kanta-palvelu ja kassa eivät ole toimineet, mutta tilanne on ollut sama kaikissa apteekeissa.

Koko ajan kehitettävää

Melkein jokainen suomalainen (98 %) käy apteekissa ainakin kerran vuodessa. Vähintään kerran kuukaudessa apteekissa käy lähes puolet (47 %) suomalaisista.

Naiset käyvät apteekissa miehiä useammin. Valtaosa (94 %) katsoo, että apteekit vastaavat heidän odotuksiinsa kokonaisuudessaan erittäin tai melko hyvin.

Kutomon apteekki on saanut kiitosta esimerkiksi reilu vuosi sitten valmistuneesta uudistuksesta.

– Ei silti voi levätä laakereilla, koko ajan löytyy kehitettävää esimerkiksi asiakasneuvonnassa ja palvelunopeudessa, Saarelainen sanoo.

Kanta-asiakkuuden merkitys laskussa

Kolme neljästä (77 %) suomalaisesta asioi pääsääntöisesti yhdessä tai kahdessa apteekissa. Apteekki valitaan tavallisimmin sijainnin ja aukioloaikojen perusteella.

Vain joka kymmenes mainitsi kyselyssä valintaperusteekseen kanta-asiakkuuden.

Forssan kaikki apteekit kuuluvat samaan Avainapteekki-ketjuun, joten esimerkiksi ketjun tarjousten perässä ei tarvitse paikkakunnalla apteekista toiseen juosta.

– Ketjuun kuuluminen ei ole meillä enää siinä mielessä etu. Täytyy miettiä, miten paljon ketju tuo meille lisäarvoa tässä tilanteessa. Nämä eivät kuitenkaan ole nopeita asioita tai päätöksiä. FL

Uusimmat

Näkoislehti

5.7.2020

Fingerpori

comic