Lounais-Häme

Lähes puolet miesautoilijoista on käyttänyt talvirenkaita kesällä

Kuva: Markku Uhari
Kuva: Markku Uhari

Suomalaiset eivät autoile kesällä välttämättä kesärenkailla.

Lähes puolet eli 45 prosenttia on käyttänyt kesärenkaina talvirenkaita, joista on ensin nyppinyt kuluneet nastat pois.

43 prosenttia uskoo kitkarenkaiden olevan turvalliset myös kesärenkaina.

– Miesten puheissa ja teoissa on ilmiselvää ristiriitaa. Torin tekemästä kyselystä ilmenee, että liki 60 prosenttia autoilevista miehistä sanoo ajattelevansa autojen rengasturvallisuuden erittäin tärkeäksi seikaksi. 38 prosenttia vastaa sen melko tärkeäksi. Ja 70 prosenttia sanoo olevansa huolestunut liikenteessä olevien autojen rengasturvallisuudesta. Silti joka kolmas kesäautoilisi tyytyväisenä nastattomiksi nypityillä talvirenkailla ja 43 prosenttia uskoo kitkarenkaiden olevan turvalliset kesärenkaat, Torin autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto toteaa.

Rengasturvallisuuden erittäin tärkeäksi mainitsevista ajokortillisista miehistä yli joka kolmas sanoo nyppineensä kuluneet nastat pois talvirenkaista ja käyttäneensä lopputuloksia kesärenkaina.

Tiedot selviävät Suomen suurimmassa kauppapaikassa Torissa maaliskuussa toteutetun kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselyyn vastasi 1598 suomalaista miestä, jolla on ajokortti.

Talvirenkaaksi suunniteltu rengas – sekä nasta että kitka – on kumiseokseltaan kesärengasta selvästi pehmeämpi ja voimakkaammin saipattu. Saippaamisessa pintaan tehdään näkymättömän pieniä viiltoja, joista renkaaseen syntyy huomattavasti lisää tarttuvaa reunaa. Voimakas saippaaminen aiheuttaa kesäkelissä murenemisriskin. Murenemisesta seuraa tärinää, joka heikentää ohjattavuutta ja matkustusmukavuutta.

Pyöriessään talvikäyttöön tarkoitettu rengas tuottaa ja varastoi lämpöä enemmän kuin kesärengas. Asia korostuu, kun ajetaan suunniteltua käyttötarkoitusta lämpimämmässä. Talvirengas voi olla arvaamaton kesäkäytössä. Sen märkäpito-ominaisuudet eivät vastaa kesärenkaan vastaavia. Nypityillä nastarenkailla ajaminen on riskialtista myös siksi, että nastoista jääneisiin koloihin kertyy herkästi kiviä, jotka saattavat syvälle työntyessään vaurioittaa rengasta.

Uusimmat