Lounais-Häme

Lähetteitä olikin jumissa sairaanhoitopiirin potilastietojärjestelmässä lähes kolminkertainen määrä

Sairaanhoitopiirin lähetteitä jäi potilastietojärjestelmän virheen takia päivittymättä huomattavasti aiemmin tiedettyä enemmän.
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä on jouduttu keskittämään voimavaroja lähetesuman purkamiseen. Kuva: Riku Hasari
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä on jouduttu keskittämään voimavaroja lähetesuman purkamiseen. Kuva: Riku Hasari

Potilaiden lähetteitä jäi päivittymättä Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin uuteen Lifecare-potilastietojärjestelmään huomattavasti enemmän kuin aiemmin oli tiedossa.

Järjestelmässä ilmeni palvelimien päivityksen jälkeen 22.12.2019–28.1.2020 reititysvirhe, jonka vuoksi kaikkiaan 385 sairaala- ja päivystyslähetteen ja 360 laboratoriolähetteen tiedot jäivät jumiin.

Sairaanhoitopiiri tiedotti aiemmin yhteensä 270 lähetteestä, mikä oli senhetkinen eli päivän 28.12.2019 tieto.

Potilasturvallisuus ei vaarantunut

385 lähetteestä 51 oli kiireellisiä, mikä tarkoittaa, että ne olisi pitänyt käsitellä seitsemän päivän kuluessa. Nämä potilaat ovat jo saaneet ajat, ja heidän hoitoon pääsyään on nopeutettu.

– Perjantaina pidetyn ylilääkärikokouksen mukaan tietoon ei ole tullut yhtäkään tapausta, jossa potilasturvallisuus olisi vaarantunut, kertoo sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Sally Järvelä.

– Olemme pystyneet välttämään potilasturvallisuusongelmat, koska muutamat potilaat, jotka eivät olleet saaneet kutsua muutaman päivän sisällä, ottivat itse meihin yhteyttä.

Osa ei-kiireellisistä potilaista ei ole vielä saanut aikaa, koska käsittelyaika on 30 päivää.

Luottamuspulaa ja mainehaittaa

Pääosin laboratoriopotilaiden lähetteet eivät ole olleet kiireellisiä, mutta potilaille on aiheutunut ylimääräistä vaivaa siitä, että he ovat hakeutuneet näytteenottoon eikä lähete ole ollutkaan siellä valmiina.

– Pääsääntöisesti heidät on kuitenkin saatu hoidettua paikan päällä, Sally Järvelä kertoo.

Sairaanhoitopiirille ongelmasta on aiheutunut ylimääräistä työtä. Sihteerit ohjeistettiin jättämään muut työt ja keskittymään lähetesuman purkamiseen. Myös ylilääkärit ovat tehneet ylitöitä.

– Tämä on aiheuttanut potilaille luottamuspulaa ja meille ylitöitä, mainehaittaa sekä huolta ja murhetta.

Sairaanhoitopiiri ei joutunut tekemään asiasta ilmoitusta tietosuojavaltuutetulle, koska potilastietoja ei päässyt vuotamaan järjestelmän ulkopuolelle. Sen sijaan sairaanhoitopiiri teki ilmoituksen häiriötilasta Fimeaan ja aluehallintovirastolle samana päivänä kun ongelma tuli tietoon.

Järjestelmässä ongelmia alusta saakka

Maaliskuun alussa käyttöön otetussa Lifecare-potilastietojärjestelmässä on ollut alusta lähtien ongelmia. Järjestelmän on toimittanut Tieto oyj. Palvelimista vastaa Istekki oy.

Johtajaylilääkäri Sally Järvelän mukaan sairaanhoitopiiri ei ainakaan vielä ole miettinyt korvausvaatimuksia palveluntarjoajille.

– Meidän on käytävä heidän kanssaan keskustelua, kuinka tärkeää myös meidän on saada välittömästi tietoa virhesignaaleista, koska järjestelmässä on paljon suojattua ja kriittistä tietoa.

– Yhteistyötä on tiivistettävä. Pyrimme antamaan uudenlaista ohjeistusta ja tiivistämään päivittämisen nopeutta, jotta saisimme toimivan potilasjärjestelmän. FL

Uusimmat

Näkoislehti

24.9.2020

Fingerpori

comic