Lounais-Häme Forssa

Lähiluontoa paljettihöystein: Mirja Marschin kirjotuissa maalauksissa on pehmeää mystiikkaa

Kuvapinnasta tulee Marschin tekniikalla yksityiskohdiltaan rikas, mutta työ hengittää silti.
Mirja Marschin omat tunnelmat välittyvät kuvitteellisten henkilöiden muotokuviin. Vasemmalla teos Kuva: Lassi Puhtimäki
Mirja Marschin omat tunnelmat välittyvät kuvitteellisten henkilöiden muotokuviin. Vasemmalla teos Kuva: Lassi Puhtimäki

Kuvataiteilija Mirja Marsch levittää eteensä kankaan ja alkaa maalata kankaanpainoväreillä. Kangasta ei ole pingotettu puihin niin kuin yleensä maalatessa. Sen aika on vasta, kun teos valmistuu.

Marsch liittää töihinsä kirjontaa ja erilaisia käsitöiden koristeita aina paljeteista lähtien.

– Jos iso työ olisi jo puissaan, kirjonta olisi liian hankalaa.

Marsch on kehitellyt maalaustaidetta ja tekstiilitaidetta yhdistelevää omaleimaista tyyliä ja tekniikkaa noin 15 vuoden ajan.

Öljyväriä ohuemmat painovärit antavat kankaan rakenteen kuultaa sävyjen alta. Kirjonta sekä pintaan ommellut paljetit, helmet, napit ja pistot tekevät töistä lisäksi kolmiulotteisia. Paljettiin osuva valo antaa vielä uuden ulottuvuuden.

– Luon kirjomani mallit itse ja pyrin vapaaseen luovaan ilmaisuun niin, että työ kehittyy koko ajan edetessään. Kirjonnat pysyvät eläväisinä ja samalla löydän uusia oivalluksia.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Sydän metsässä. 2015. Kuva: Lassi Puhtimäki
Sydän metsässä. 2015. Kuva: Lassi Puhtimäki

Isoja teemoja elämästä kuolemaan

Kuvapinnasta tulee Marschin tekniikalla yksityiskohdiltaan rikas, mutta työ hengittää silti. Pistoja ja paljetteja tutkiessa tulevat esiin myös maalauksissa piilottelevat pienet yksityiskohdat ja symbolit: Kukkaseppeleeseen on sidottu myös pieniä pääkalloja.

Maalauksista välittyy pehmeää ja naisellista mystiikkaa.

– Ehkä se on sellaista sadunomaisuutta? Tietoisesti en mystiikkaa etsi. Pyrin tuomaan esiin omaa mielenmaisemaani näiden hahmojen kautta.

Hän on pohdiskellut töissään isoja teemoja kuten kuolemaa ja elämää, mutta ote on lempeä ja arvostava.

– Nyt työvuorossa ovat olleet valoisammat, elämää katsovat työt. Forssassa esillä on sekä uudempia että vanhempia töitä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Mirja Marsch yhdistää kirjontaa maalauksiin, jotka hän toteuttaa kankaanpainoväreillä. Työt ovat esillä Forssan museon Galleria Moletissa 15. maaliskuuta asti.

Kehäkolmosen sisäpuolen kohinassa

Marschin omassa mielenmaisemassa on vahvasti läsnä luonto. Kuvissa lehahtelevat mustarastaat ja kukkivat kukat. Kaupungin kohina loittonee mielestä.

– Asun kehäkolmosen sisäpuolella vilkkaassa ympäristössä, ja minulla on kaipuu luontoon ja sen rauhaan. Maalaan teoksiini omaa lähiluontoani eli esimerkiksi mustarastaita tai harakoita.

Puista erityisesti pihlaja viehättää Marschia.

– Niitä lähiympäristössäni on paljon. Se on mielestäni puista koristeellisin. Syksyisin sen lehdet sävyineen ovat kuin maalauksia ja sen marjat kuin koruja. Se viehättää minua esteettisesti. FL

Mirja Marsch – Kirjottuja maalauksia. Forssan museon Galleria Moletti 15. maaliskuuta asti.

Fingerpori

comic

Näkoislehti

29.3.2020

Uusimmat