Lounais-Häme

Lammastilojen määrä noussut Lounais-Hämeessä: Lammas on silti yhä ensisijaisesti pääsiäisherkku

Somerolainen Juha Nokka aloitti lammastilallisena vuonna 2007. Kymmenen vuoden aikana lammastilojen määrä on Nokan mukaan jopa nelinkertaistunut lähialueilla.

-Luulen, että taustalla ovat eettiset ja ekologiset seikat. Karitsat saavat elää lähes koko elämänsä laitumella, ja luomutuotanto on lampaiden kanssa helpompaa kuin monella muulla tuotantoalalla, Nokka arvioi lammastalouden kasvun syitä.

Valtakunnan tasolla lammastilojen määrä on pysynyt viimeiset kymmenen vuotta noin 1 400:ssa, mutta tilakoot ovat kasvaneet: kotimaisen lampaanlihan myynti on kohonnut vuosikymmenessä 0,7 miljoonasta kilosta 1,3 miljoonaan kiloon.

Tilakoon kasvun on mahdollistanut kysyntä, mutta yhä edelleen Suomessa myytävästä lampaanlihasta yli 70 prosenttia on ulkomaalaista. Karitsanlihassa kotimaisuusaste on noussut lähes puoleen.

-Suomalaista lampaanlihaa mahtuisi markkinoille enemmän. Kysyntä on edelleen tarjontaa suurempaa, asiantuntija Jukka Markkanen MTK:sta toteaa.

Samaa vakuuttaa Forssan K-Citymarketin kauppias Mikko Virtanen.

-Emme saa kotimaista lampaanlihaa tarpeeksi. Tämä koskee erityisesti filettä ja karetta.

Vaikka lammastilojen koko kasvaa sekä toiminta ammattimaistuu, lammastalous kärsii samoista kannattavuusongelmista kuin muukin suomalainen kotieläintuotanto.

-Lampaanlihan tuottajahinta lähti laskuun pari–kolme vuotta sitten. Nyt hinnat ovat kääntyneet lievään nousuun. Tuottajahinnan kehitys on kuitenkin sen verran heikkoa, ettei se välttämättä kata edes tuotantokustannusten nousua, Markkanen arvioi.

Lammastiloista suuri osa harrastaa suoramyyntiä, minkä ansiosta hinnanmuodostuksesta suurempi osa jää tuottajalle. Nokan tilan lampaista suurin osa kulkee teurastamon kautta tukkuihin mutta suoramyynti on tärkeä osa toimintaa ja tarjonta päivittyy tilan nettisivuille. Pääsiäisen osalta myydään suurelta osin jo eioota.

-Jauheliha ei kuitenkaan lopu, Juha Nokka vakuuttaa.

Pääsiäisen aikaan suomalaisen lampaanlihan vuosituotannosta myydään noin 20–25 prosenttia.

-Kyseessä on valistunut arvaus, sillä suoraa lukua ei ole olemassa, Suomen Lammasyhdistyksen toiminnanjohtaja Marjo Simpanen huomauttaa.

Forssan Citymarketissa lampaanlihan myynti moninkertaistuu pääsiäiseksi.

-Pääsiäisenä lammasta saa myös tuoreena. Muulloin kysyntä on sen verran pientä, että lammasta saa varmimmin pakasteena. Toisinaan tarjolla on myös tuoretuotteita, Mikko Virtanen kertoo.

Kokemus lampaanlihan valmistuksesta on monella kuluttajalla vaillinaista, joten Juha Nokka antaa pari perusniksiä kotikokeille.

-Pataliha valmistuu pitkään ja miedolla lämmöllä, fileet laittaisin melkein pannulle. FL

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat