Lounais-Häme

Lämpimät kelit vaikuttavat jäätelön myyntiin - kesä on myös hyvää aikaa lanseerata uusia makuja

Lämpimät kelit sanelevat Suomen kesässä monta asiaa, myös jäätelönmyynnin. Antin Konditorian Pekko Koivisto toteaa tämän heti kärkeen.

-Jäätelöä menee tasaisesti kyllä pitkin vuotta, Koivisto tarkentaa.

Omatekoinen jäätelö on kuulunut leipomon tuotteisiin vuodesta 2011.

-Olimme ensimmäisiä leipomoita, jotka myivät omatekoista jäätelöä. Nythän niin tekevät kaikki, Koivisto toteaa.

Mallia valmistukseen haettiin Italiasta, josta leipomon jäätelökonekin on hankittu. Valikoima on laaja, ja eri vaihtoehtoja kokeillaan pelottomasti.

-Uusia makuja voidaan kehittää hetken mielijohteesta. Saatetaan jokin päivä keksiä, että tehdään tallainen, Koivisto kertoo.

Mieleen jääneistä makukokeiluista Koivisto listaa pekonisuklaan ja viskijäätelön. Ainakin jälkimmäinen on jäänyt myyntivalikoimaan.

-Viskijäätelö on ollut kyllä suosittua, sitä haetaan kauempaakin.

Rohkeiden makuvalintojen voisi luulla karkottavan perinteiseen palettiin tottuneita. Koiviston mukaan täysiä floppeja ei ole sattunut.

-Suomalainen on kuitenkin luonteeltaan sellainen, että ainakin maistetaan kaikkea.

Euroopan toiseksi suurimman jäätelövalmistajan Fronerin tuotemerkkeihin kuuluu muun muassa suomalainen Pingviini-jäätelö. Fronerin markkinointijohtaja Minna Brunberg on tyytyväinen alkukesän myyntiin.

-Tosi hienosti on lähtenyt käyntiin, poikkeuksellisen lämmin toukokuu näkyy selvästi. Kun aurinko alkaa paistaa, niin kuluttajan käsi alkaa käydä pakastealtaan puolella, Brunberg kuvailee.

Jäätelön menekki elää Brunbergin mukaan vuoden ympäri. Kesäisin painopiste on irtomyynnissä, eli jäätelöpalloissa ja pakastealtaasta noukittavissa “impulssijäätelöissä”. Talvikaudella suositaan isoja pakkauksia ja kotona syömistä.

Suosituimpien jäätelömakujen kärki Suomessa ja maailmalla pysyy melko samana: vaniljan ja mansikan kaltaiset perusmaut pitävät pintansa. Brunberg korostaa, että kuluttajien makumaailma on myös laajempi.

-Pohjoismaissa voidaan puhua perinteisten suosikkien lisäksi neljännestä perusmausta, eli lakritsista. Uutuuksilla on aina jäätelötarjonnassa oma rooli. Olemme tehneet kuluttajatutkimuksia, joiden mukaan 20–30 prosenttia ihmisistä on kokeilunhaluisia uusien asioiden suhteen. On hyvä, että tällekin ryhmälle valmistetaan erilaisia makuja, Brunberg kuvailee.

Kesäsesonki on hyvää aikaa uusien tuotteiden kokeiluun.

-Suomen markkinoilla uutuudet ajoitetaan kevääseen. Näiden myynnissä päästään maksimiin kesällä. Syksyllä uutuuksia lanseerataan vähemmän, ja ne ovat enemmän pakkauspainotteisia, Brunberg kertoo.

Viimeisen vuosikymmenen aikana jäätelömarkkinat ovat monipuolistuneet. Eri asiakasryhmien tarpeisiin pyritään vastamaan uudentyyppisillä tuotteilla.

-Mekin lanseerasimme esimerkiksi Apetit-kasvisjäätelön vuosi sitten. FL

 

 

 

 

 

 

 

 

Fingerpori

comic

Uusimmat