Lounais-Häme Hämeenlinna

Lankapuhelimet alkavat vaieta viikonloppuna – Telia sulkee lankaliittymät vaiheittain tämän vuoden aikana

Kotitalouksilla on Suomessa vielä noin 121 000 lankapuhelinliittymää.
Marja-Leena Kolun lankapuhelimen Hessu Hopo, nostaa päätään, kun puhelin soi. Telia on ilmoittanut Kolulle lopettavansa lankapuhelinpalveluiden tarjoamisen syyskuun loppuun. Kuva: Riku Hasari
Marja-Leena Kolun lankapuhelimen Hessu Hopo, nostaa päätään, kun puhelin soi. Telia on ilmoittanut Kolulle lopettavansa lankapuhelinpalveluiden tarjoamisen syyskuun loppuun. Kuva: Riku Hasari

– Käykö tässä niin, että viimeinen sammuttaa valot vai mitä lankapuhelimille oikeasti tapahtuu, hämeenlinnalainen Marja-Leena Kolu aprikoi.

Kolu haluaisi pitää kiinni lankapuhelimestaan, mutta Telia on ilmoittanut lakkauttavansa lankapuhelinliittymät tämän vuoden aikana.

Kolun mielestä lankapuhelin on varma ja edullinen. Myös hänen tutuillaan on käytössään lankapuhelimia, joilla he pirauttavat Kolulle noin pari kertaa viikossa.

 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan kotitalouksilla on Suomessa tällä hetkellä noin 121 000 lankapuhelinliittymää.

Telia on ensimmäinen isoimmista operaattoreista, joka on ilmoittanut lopettavansa lankapuhelinpalvelut.

– Sitä ei tiedä, millaisia liiketoimintapäätöksiä muut operaattorit tekevät vuosien myötä. Voihan olla, että pienemmät pitävät lankapuhelinliittymät kauemminkin, toteaa viestintämarkkina-asiantuntija Marja Heinonen Traficomilta.

Ensimmäiset Telian lankapuhelinliittymät suljettiin kesäkuun alussa. Liikkeelle lähdettiin Pohjois-Savosta ja Uudeltamaalta.

Valtaosassa Hämettä lankaliittymät suljetaan kesäkuun loppuun mennessä. Hämeenlinnan kuluttaja-asiakkaille on annettu jatkoaikaa syyskuun loppuun asti kaupungin ison asiakasmäärän takia.

 

Tammikuun ilmoituskirjeen jälkeen Telia on lähestynyt asiakkaitaan irtisanomiskirjeillä ja kontaktoimalla asiakkaita suoraan puhelimitse.

– Siirtymä tapahtuu liittymä kerrallaan. Asiakkaat lopettavat liittymät tai vaihtavat tekniikkaa mobiilipohjaisiin vaihtoehtoihin, Timo Saxén Telian viestinnästä kertoo.

Yli neljännes Telian asiakkaista ei ole tarvinnut korvaavaa palvelua lankapuhelinliittymän tilalle. Tämä kertoo Saxénin mukaan siitä, että palvelu on elinkaarensa päässä.

Noin puolet asiakkaista on jatkanut lankapuhelinnumeron käyttöä esimerkiksi pöytä-gsm-puhelimella eli kotipuhelimella.

– Jos haluaa pitää vanhan lankapuhelinnumeron, niin kotipuhelin on siihen ratkaisu, Saxén sanoo.

 

Saxénin mukaan lankapuhelinliittymien irtisanomisesta ei ole noussut kovaa porua. Tunnelma on ollut pikemminkin nostalginen.

Saxén lupaa, että korvaava vaihtoehto löytyy mobiiliteknologialla myös niille asiakkaille, joiden lankapuhelimiin on liitetty esimerkiksi turvaranneke tai kodin hälytysjärjestelmä.

Yritysasiakkaiden osalta tilanteet ovat kuluttaja-asiakkaita monimutkaisempia. Telia joutuu laatimaan yrityksille enemmän räätälöityjä ratkaisuja ja toimimaan hieman eri aikataululla kuin yksityiskäyttäjien osalta.

– Haluamme tarkasti varmistaa, että korvaava palvelu löytyy. Ratkaisematonta ongelmaa ei ole korviini kantautunut, Saxén sanoo.

Marja-Leena Kolu aikoo asioida Telian liikkeessä lähipäivinä ja kysyä, kuinka hänen 1990-luvulla ostamalleen Hessu Hopo -puhelimen käy. Kuinka kauan Hessu nostaa päätään puhelimen pirahtaessa, vai nukahtaako Hessu kesän jälkeen ikiuneen. HÄSA

Lankapuhelinverkon liittymät

Loppuvuodesta 2011 Suomessa oli reilu miljoona lankapuhelinliittymää, joista noin puolet kuului kotitalouksille ja puolet yrityksille.

Vuoden 2015 jälkeen liittymien määrä putosi alle 500 000.

Syksyllä 2017 liittymiä oli alle 400 000.

Tämän vuoden alussa lankapuhelinliittymiä on reilu 300 000, joista kotitalousasiakkailla noin 121 000.

Lankapuhelimien markkinaosuudet (sekä yritys- että kotitalousliittymät):

Elisa 44 %, Telia 20%, Finnet-liitto 16 % ja DNA 12%, muut pienemmät kiinteän verkon puhelinpalveluita tarjoavat toimijat 8 %.

Alkuvuodesta 2019 Telialla oli lankapuhelinliittymiä noin 30 000, joista Hämeessä runsaat 5 000 liittymää.

Lankapuheluiden ja -minuuttien määrä on laskenut Telian verkossa 20-25 prosenttia tällä vuosikymmenellä.

Uusimmat