Lounais-Häme

Lapset pyörän selkään Forssassa

Kun kevät koittaa, Forssan esikoululaiset lähtevät liikenteeseen pyörällä. Forssa aikoo tulevina vuosikymmeninä kehittyä kohti lihasvoimin liikkuvaa kaupunkia. Tavoite on, että vuoteen 2050 mennessä kaupungissa liikuttaisiin alle viiden kilometrin matkat pyörillä, jalkaisin tai vaikkapa potkulaudalla.

-Kasvatus ja asennemuutos pitää aloittaa jo varhaiskasvatuksessa. Forssan esiopetus on valmiina ja on jo aloittanut tavoitteeseen pyrkimisen. Esikoululaiset liikkuvat paljon jalan, ja keväällä lapsia näkyy liikenteessä polkupyörien kanssa, varhaiskasvatuskoordinaattori Meiju Vettenranta kertoo.

Forssa aloittaa hankkeen, jolla toteutetaan järkivihreä kulkutapamuutos Forssassa. Asiaa ajavat Forssan tekninen ja ympäristötoimi yhdessä sivistys- ja tulevaisuuspalveluiden kanssa.

Hankkeessa keskitytään siirtämään lasten arkiliikkumista auton takapenkiltä ulkoilmaan ja turvaamaan lasten käyttämät reitit. Mukana hankkeessa on esiopetuksen lisäksi lasten vanhemmat sekä kaksi pilottioppilaitosta eli Kuhalan koulu ja Keskuskoulu.

Työ pääsee alkuun tänä keväänä tiedonkeruulla.

-Yhdessä vanhempien kanssa pohditaan miksi lapsia kuljetetaan päiväkotiin ja kouluihin. Samalla etsitään keinoja, joilla lapset voisivat kulkea kouluihin itse tai vanhempien kanssa pyörällä tai jalkaisin ympäri vuoden, Vettenranta kertoo.

Kun lasten taitotaso pyörän hallinnassa ja liikenteen lukemisessa on kohonnut, Forssa saattaa muuttaa ohjeistusta ja luopua pienimpien koululaisten pyöräilykiellosta. Nyt 1.–2.-luokkalaiset eivät saa pyöräillä kouluun, vaikka innostusta olisikin.

-Kielto voi lannistaa, mutta liikenneturvallisuus on kuitenkin tärkein asia. Hankkeessa pyritään kohentamaan taitojen lisäksi turvallisuutta, jotta kiellosta voitaisiin luopua..

Forssa on ideoinut myös turvaa lisääviä keinoja. Forssa saattaa saada suojatievalvojat ja esipyöräilijät.

Haastavimmissa risteyksissä ja ylityksissä voisi syksyisin olla henkilö auttamassa pyöräilevät lapset turvallisesti tien yli. Samaan tapaan aikuinen voisi olla opastamassa pitkää pyöräletkaa, joka kulkisi sovittuun aikaan ja sovittua reittiä turvallisesti kouluun.

-Apuna voisi olla esimerkiksi työllistetty tai vapaaehtoiset vanhemmat, Vettenranta kertoo.

Forssa hakee hankerahoitusta valtion Liikkumisen ohjauksen valtionavustuksesta. Hankkeen kokonaiskustannus on 46700 euroa. Valtiolta voi saada 35 000 euroa.

Mikäli rahoitusta saadaan, kohdekouluille hankitaan pyöräilemiseen kannustavaa materiaalia, kuten valaisimia pyöriin, heijastimia, pyöräpumppuja tai jopa talvirenkaat asennusapuineen.

Hanke tukee paitsi lapsiystävällisen, järkivihreän ja resurssiviisaan Forssan tavoitteita, se toteuttaa myös kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallista toimenpidesuunnitelmaa. Hankkeen avulla Forssa toivoo, että yksityisautoilu vähenisi ja henkilöautomatkat minimoitaisiin erityisesti lyhyillä matkoilla.

Ympäristönsuojelun ja liikenneturvallisuuden lisäksi hanke edistää kaupunkilaisten terveyttä ja hyvinvointia. FL

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic