Lounais-Häme

Leipomo satsasi työntekijöiden täsmäkoulutukseen

Leipomoalalla kilpailu kiristyy, ja laatu-, ympäristö- ja hygieniavaatimukset muuttavat perinteistä työnkuvaa. Jokioisten Leivän leipomopäällikkö Mikko Virtanen uskoo, että paras tapa selvitä muuttuvalla toimialalla on satsata työntekijöihin.

-Usein satsataan koneisiin, ihmisiin ei niinkään. Pelkällä tekniikalla ei kuitenkaan mennä eteenpäin, vaan kehitystä ja kilpailuetua luo osaava ja sitoutunut henkilöstö, hän sanoo.

Seitsemäntoista Jokioisten Leivän työntekijää sai perjantaina päätökseen oppisopimuskoulutuksen Faktialla. Esimiehet suorittivat tekniikan erikoisammattitutkinnon, varastotyöntekijät logistiikan perustutkinnon.

Kylmäpakkaamossa työskentelevä Dmytro Lastavchuk on yksi heistä.

-Olen todella tyytyväinen. Välillä opiskelu oli vaativaa, mutta se auttoi, että kurssi pidettiin täällä ja käsitteli meille tärkeitä asioita. Opettajat saivat ymmärtämään monta asiaa paremmin, hän sanoo.

Kaikkiaan koulutusta oli 25 päivää puolentoista vuoden aikana. Leipomo toimi tänä aikana normaalisti. Se toi haasteita, mutta onnistui.

-Harva yritys kouluttaa tässä laajuudessa työntekijöitään. Myös yrityksen johto oli poikkeuksellisen innostuneesti mukana, Faktian myyntipäällikkö Mika Palanen sanoo.

Palasen mielestä yhden johtajan malli ei nykymaailmassa riitä. Tarvitaan työntekijöitä, jotka uskaltavat sanoa mielipiteensä ja olla mukana tekemässä asioita. Räätälöity koulutus lähteekin työpaikan arjesta.

Jokioisten Leivässä on jo aiemmin panostettu uuteen teknologiaan ja ympäristöratkaisuihin. Nyt oli henkilöstön vuoro. Organisaation sisältä tehtäviinsä nousseet esimiehet oppivat johtamistaitoa ja varastohenkilökunta sai pätevyyttä työhönsä.

Koulutuksen tärkeimpänä antina Virtanen pitää kokonaisvaltaisuutta. Opinnot kokosivat eri puolilla yritystä toimivat työntekijät yhteen ja isojen asioiden äärelle. Kun koko porukka hahmotti kokonaiskuvan, alkoi ratkaisujakin syntyä.

-Leipomon arki on kiireistä, ei siinä juuri ehdi keskustella asiakkaista, prosesseista tai taloudesta. Nyt kartoitimme toimintatapoja ja työntekijät saivat konkreettista apua niiden parantamiseen, Virtanen sanoo.

Osa ratkaisuista oli konkreettisia muutoksia toimintatapoihin. Nyt koneet huolletaan ennen sesonkia ja jokainen esimies tekee yksikölleen oman toimintasuunnitelman. Myös uuden lähettämön toiminta on tullut kaikille tutuksi.

– Kun hahmottaa, miten jokin toimii, pystyy miettimään sen roolia kokonaisuudessa. Yksi iso asia on juurisyyn etsiminen. Ei korjata aina akuutteja ongelmia, vaan etsitään, mistä ongelma pohjimmiltaan johtuu. Esimerkiksi koneet eivät hajoa sesongissa, kun ne huolletaan etukäteen, Palanen sanoo. FL

 

Uusimmat