Lounais-Häme Humppila

Lentokenttää ei tule, mutta maakuntakaavassa avattiin Humppilalle ovi uuteen logistiikkavalttiin

Lentokenttää Humppila ei saa, mutta uudessa maakuntakaavassa on kaavoitettu harvinainen logistiikka-alue, johon pääsisi sekä raiteita että maantietä pitkin.
Valtatie 2 ylittää Turku–Toijala-radan lähellä Humppilan keskustaa ja valtatie 9:ää. Uusi maakuntakaava antaa tälle otolliselle paikalle mahdollisuuden nousta merkittäväksi logistiikka-alueeksi. Kuva: Tapio Tuomela
Valtatie 2 ylittää Turku–Toijala-radan lähellä Humppilan keskustaa ja valtatie 9:ää. Uusi maakuntakaava antaa tälle otolliselle paikalle mahdollisuuden nousta merkittäväksi logistiikka-alueeksi. Kuva: Tapio Tuomela

Kun saapuu Forssan suunnasta valtatie 2:ta pitkin Humppilaan ja alkaa ylittää rautatietä, oikealle puolelle jää suuri peltoalue.

Viime vuonna voimaan astunut uusi maakuntakaava 2040 avaa tälle alueelle merkittävän kaavoitusmahdollisuuden. Maakuntakaavan mukaan alueelle voidaan kaavoittaa raide- ja maantiekuljetuksia yhdistävä logistiikka-alue.

– Esimerkiksi Saksassa tällaiset logistiikkakeskukset ovat yleisiä. Suomessa sellaisia ei ole montaa, Hämeen liiton yli-insinööri Heikki Pusa toteaa.

Kanta-Hämeessä tällaisia alueita ei ole Humppilan lisäksi kuin Riihimäen eteläpuolella. Lisävaltti Humppilan logistiikka-alueelle olisi lähellä kulkeva valtatie 9.

Olisi seutukunnallinen valtti

Humppilan kunnanjohtaja Jari Keskitalo myöntää, että kaava avaa hienoja mahdollisuuksia, mutta toteaa, että kyseessä on vasta maakuntakaava. Rakentaminen alueelle vaatisi myös kunnan oman kaavoituksen muutosta.

Tällainen iso logistiikkakeskushan tarvitsisi jonkin suuren toimijan, joka alkaisi puuhata sitä, Keskitalo sanoo.

Humppilan kunta ei omista alueen maata, vaan sen omistaa yksityinen taho.

– Seudullisestikin tällainen mahdollisuus on tietysti tärkeä, ja siitä olisi mahdollista hyötyä koko seutu ja sen kunnat, Keskitalo sanoo.

 

Aiemmin maakuntakaavasta: Maakuntakaava 2040 astuu nyt voimaan – Autokeitaalla voidaan kehittää liikennejärjestelyjä

 

Lentokenttämerkintää ei herunut

Maakuntakaavassa logistiikka-alueen kaava sivuaa paitsi Turku–Toijala–Tampere-rataa myös uutta kaavamerkintää Helsinki–Pori-välin ratayhteyden mahdollisuudesta.

Humppilan kunnanhallitus pyysi helmikuussa 2019, että alueelle lisättäisiin kaavamerkintä myös rahtilentokentälle, josta kunnassa on puhuttu jo pitkään. Lentokenttämerkintää ei kuitenkaan kaavoittajilta herunut.

– Annoimme rakentavan vastauksen, jossa kerroimme, että ensinnäkin kaavaprosessi on niin pitkällä, ettei uusi merkintä enää onnistu. Meillä ei ollut myöskään riittävästi selvityksiä kysymyksiin, joihin tarvitsimme vastauksia. Siksi lentokenttäalue jäi pois kaavasta, Pusa sanoo.

 

Lue myös: Maakuntakaava linjaa tarpeen raiteille Forssaan sekä lisäkaistoja kakkostielle

 

Lasitehtaan aluetta kehitetään

Humppilan kannalta ajankohtaisempi kaavoitusasia on Humppilan lasitehtaan alueen sekä valtatie 2:n ja 9:n risteyskohdan kehittäminen.

Maakuntakaavassa todetaan, että myös logistiikka-alueen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee ottaa huomioon sen kytkeytyminen lasitehtaan alueen kehittämiseen. Uuteen kaavaan kasvatettiin jonkin verran Humppilan lasitehtaan alueen erikoiskaupan enimmäismitoitusta. Nyt alueella saa olla kauppatilaa korkeintaan 30 000 neliökilometriä.

– Lasin alue on tärkeä erityisesti matkailullisesti, mikä huomioidaan kaavassakin, Pusa sanoo.

Kaava antaa myös mahdollisuuden lisätä kaistamäärää valtatie 2:lla Forssan ja Humppilan välillä.

– Maakuntakaava lähtee siitä, että jos lisäkaistoille tulee tarvetta, ne on mahdollista toteuttaa. FL

Liikenteelle mahdollisuuksia

Uudessa maakuntakaavassa nostetaan esiin muun muassa seuraavat Forssan seutuun vaikuttavat liikenteelliset huomiot:

Valtatie 2 osoitetaan merkittävästi parannettavaksi tieksi. Kaava antaa myös mahdollisuuden lisäkaistoihin Forssan–Humppilan seudulla.

Myös valtatie 10 osoitetaan merkittävästi parannettavaksi tieksi Ypäjän ja Tuuloksen välillä. Kehittämisselvitys alkaa tämän kevään aikana.

Käynnissä on myös kantatie 54:n yhteysvälin Tammela–Hollola kehittämisselvityksen päivitys ja aluevaraussuunnitelmat. Ajatuksena on nostaa tien luokitusta valtatieksi.

Forssan Autokeitaan alue on merkitty liikennejärjestelyjen kehittämisen kohdealueeksi.

Tulevaisuuden yhteystarpeena on huomioitu Forssan seudun raideyhteydet.

Kaava sisältää myös Riihimäen kautta kulkevan ratavaihtoehdon.

Kaavassa kehotetaan kehittämään kaupunkiseutujen liikenneverkkoa kuntien yhteistyönä.

Fingerpori

comic

Näkoislehti

23.2.2020

Uusimmat