Lounais-Häme

Liikaa suolaa, nakkeja ja vääränlaista rasvaa, liian vähän kasviksia ja hedelmiä – Suomalaisten aikuisten ruokavalio on retuperällä

Tutkimus suomalaisten ruokavaliosta on karua luettavaa.
Suomalaisille maistuu kyllä makkara, mutta ruokavaliota pitäisi kääntää terveellisempään suuntaan. Kuva: Juhani Salo

Suomalaisten aikuisten ruokavalio on kaukana suosituksista. Punaista ja prosessoitua lihaa syödään liian paljon, kasviksia, hedelmiä ja marjoja taas liian vähän. Naiset syövät miehiä terveellisemmin, mutta paljon parannettavaa olisi myös naisilla.

Suomalaisten ruokatottumuksia selvitettiin FinRavinto 2017-tutkimuksessa, jonka tuloksia esiteltiin tänään. Tutkimus toteutettiin osana kansallista FinTerveys-väestötutkimusta.

Jotain positiivistakin tutkimus tuotti: kuidun ja D-vitamiinin saanti on lisääntynyt ja sakkaroosin saanti vähentynyt. Useita vitamiineja saadaan tarpeeseen nähden riittävästi.

Puoli kiloa päivässä ei ole todellisuutta

Suositusten mukaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja pitäisi syödä vähintään 500 grammaa päivässä. Miehistä vain 14 ja naisista 22 prosenttia syö vähintään tämän verran. Punaista ja prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä, makkaroita ja nakkeja suositellaan syötäväksi enintään puoli kiloa viikossa. Miehistä neljä viidestä ylittää suosituksen, naisista joka neljäs.

Tutkimuksen mukaan 35 prosenttia väestöstä saa ruokavaliostaan liikaa rasvaa. Hiilihydraatteja ja kuituja taas saa liian vähän peräti 70 prosenttia aikuisista.

Rasvan laadulla on merkitystä

Suositusten mukaan tyydyttyneiden rasvahappojen saannin tulisi olla alle 10 prosenttia päivän energiasta. Vain 5 prosenttia aikuisista saavuttaa suosituksen. Ruokavalion rasvan laatua parantaisi tyydyttyneiden rasvahappojen korvaaminen tyydyttymättömillä. Tyydyttymätöntä rasvaa on erityisesti kasviöljyissä, kasviöljypohjaisissa levitteissä, pähkinöissä, siemenissä sekä kalassa ja kananlihassa. Tyydyttynyttä rasvaa saadaan sen sijaan esimerkiksi voipohjaisista levitteistä, juustosta, lihasta ja makkaroista.

Proteiinin saanti on pääosin riittävää tai runsasta. Saannista yli kaksi kolmasosaa tulee eläinproteiinista, kuten lihasta, kalasta ja maitovalmisteista.

Suolaa saa liikaa yhdeksän kymmenestä aikuisesta, miehistä lähes jokainen. Jodin saanti on riittävää valtaosalla aikuisista. FL

Uusimmat