Lounais-Häme Forssa

Liikenneopettaja Jyrki Lahtonen: Punaisia päin ajetaan yhä useammin

Liikenneopettaja Jyrki Lahtonen on huolissaan liikennekäyttäytymisen muutoksesta Forssassa.
Forssan Lehden toimittaja todisti tiistaina tilannetta, jossa taksinkuljettaja ajoi asiakas kyydissään yksisuuntaista Vilppaankatua kiellettyyn ajosuuntaan. Liikenneopettaja Jyrki Lahtonen kertoo näkevänsä joka kuukausi tilanteita, joissa yksityisautoilija tekee samoin. Kuva: Ami Laaksonen
Forssan Lehden toimittaja todisti tiistaina tilannetta, jossa taksinkuljettaja ajoi asiakas kyydissään yksisuuntaista Vilppaankatua kiellettyyn ajosuuntaan. Liikenneopettaja Jyrki Lahtonen kertoo näkevänsä joka kuukausi tilanteita, joissa yksityisautoilija tekee samoin. Kuva: Ami Laaksonen

Kolme viidestä liikenteessä liikkuvasta kertoo joutuneensa vaaratilanteeseen väistämisvelvollisen autoilijan tullessa eteen. Asia käy ilmi Liikenneturvan kesän alussa teettämästä kyselystä.

Vastausten mukaan eniten vaaraa aiheuttaneeksi nousi tilanne, jossa toinen tienkäyttäjä on vaihtanut autolla kaistaa yllättäen (64 prosenttia vastanneista). Kolme viidestä on joutunut vaaratilanteeseen, kun väistämisvelvollinen autoilija on ajanut eteen tai kun autoilija on jättänyt käyttämättä suuntamerkkiä (61 prosenttia).

Hieman yli kolmasosa (35 prosenttia) vastaajista kertoo joutuneensa vaaratilanteeseen, kun toinen on ajanut stop-merkin takaa pysähtymättä. Myös punaista päin kulkeminen on aiheuttanut vaaratilanteita. Kaksi viidestä vastaajasta kertoo vaaratilanteesta, kun pyöräilevä on mennyt punaista päin, ja lähes puolet (47 prosenttia), kun kävelevä ei ole noudattanut valo-opastetta tai kun autoileva on ajanut päin punaista (48 prosenttia).

Forssalaisen Lahtosen Autokoulun liikenneopettaja Jyrki Lahtonen tunnistaa nämä vaaran paikat myös forssalaisesta liikenteestä. Lahtonen on huomannut Forssan liikenteessä liikkuessaan, että punaisia valoja päin ajaminen on lisääntynyt. Samoin on lisääntynyt stop-merkin noudattamatta jättäminen.

– Kiimassuon risteyksessä raviradalta päin tultaessa ajetaan vauhdilla, jos keskustasta päin ei tule ketään. Stop-merkin kohdalla on aina pysähdyttävä, Lahtonen muistuttaa.

Lahtonen korostaa, että valtaosa toimii liikenteessä sääntöjen mukaisesti. Kuitenkin esimerkiksi puhelin korvalla ajajia hän näkee jatkuvasti.

– Kun ajetaan puhelin korvalla, ajatukset ovat muualla kuin liikenteessä. Tällöin riski onnettomuuteen kasvaa, vaikka nopeus ei olisi suuri.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo, että etenkin stop-merkin ja liikennevalon tulkintatavan tulisi olla yksiselitteisen selvä jokaiselle.

– Niiden noudattamatta jättäminen on silkkaa piittaamattomuutta. Oma kiire tai vauhdin pysäyttämisestä johtuva ärsytys ei ole syy kiihdyttää valon alkaessa punertaa tai jättää huomioitta selvä kehote pysähtyä. Valo-opasteiden noudattamatta jättäminen heikentää myös tuntua liikenteen turvallisuudesta, vaikka konkreettinen vaaratilanne ei pääsisikään kehittymään, Heiskanen sanoo.

Lahtosen mukaan suuntamerkin käyttämättä jättäminen tai väärinkäyttö on ongelma forssalaisessa liikenteessä.

– Jos liikenneympyrässä poistutaan ensimmäisestä liittymästä, suuntamerkin saa kytkeä päälle ennen risteystä. Ympyrässä vilkku kytketään usein päälle vasta kun ollaan poistumassa. Tästä syystä liikenne kangertelee.

Liian moni ei Lahtosen mukaan osaa huomioida riittävästi kevyttä liikennettä.

– Autoilijat eivät väistä pyöräilijöitä tai jalankulkijoita, vaikka laki näin velvoittaisi. Tämä on ongelma monessa muussakin kaupungissa, ei pelkästään Forssassa.

Forssan ainoat yksisuuntaiset kadut ovat Vilppaankatu ja sen jatkeena Torikatu. Lahtonen kertoo näkevänsä noin kerran kuukaudessa tilanteen, jossa autoilija ajaa Vilppaankatua kiellettyyn ajosuuntaan.

– Reaktioista päätellen nämä kuljettajat rikkovat yleensä liikennesääntöjä tietämättään, hän sanoo. FL

Uusimmat