Lounais-Häme

Liikkuva koulu ei sammaloidu

 

Liikkuva koulu -projektin tavoitteena on tuoda lisää liikettä ja liikuntaa peruskoululaisten koulupäiviin. Se, miten Liikkuva koulu toteutetaan käytännössä, on aina koulun oma päätös. Erikokoiset ja erilaiset koulut pystyvät mukauttamaan projektin omiin tarpeisiinsa.

– Meillä se on näkynyt liikunta- ja leikkipaikkojen rakentamisena. Meillä on myös liikunnallisia aamunavauksia, ja opetustyössä on koitettu kehittää toiminnallisia työtapoja. Pieniä liikuntaan liittyviä asioita, Tammelan Kaukjärven koulun koulunjohtaja Jari Korhonen listaa.

– Meille välituntivälineitä on hommattu aiempaa enemmän. Liikuntakerhoja on myös eri-ikäisille oppilaille. Opettajia on myös kannustettu viemään liikunnan ilosanomaa oppilaille, Vieremän koulun opettaja Atte Lähdekorpi kertoo.

Liikkuva koulu -projektissa ovat mukana lähes kaikki Tammelan koulut sekä kaikki ala- ja yhtenäiskoulut Forssasta, kun Tölön koulukin on ilmoittautunut mukaan. Liikuttu Tölön koulussa on paljon jo ennen Liikkuva koulu -verkostoon liittymistäkin.

– Meillä esimerkiksi osa pojista käy kaksi kertaa viikossa pelaamassa jääkiekkoa. Uutena asiana meillä on ollut kerran viikossa pidettävä liikuntatuokio, jossa koko koulu liikkuu yhden välitunnin yhdessä, koulun rehtori Minna Lintonen sanoo.

Forssan keskuskoululla taas on jätetty alakoululaisten lukujärjestyksiin aamulle tunti tyhjää, jonka aikana voi osallistua koulunkäyntiavustajan järjestämään liikuntaan.

– Meillä aiheuttaa jonkin verran rajoitusta projektin toteutukseen toistaiseksi se, että lukujärjestyksemme on aika sidottu koulukuljetusten vuoksi, Forssan keskuskoulun rehtori Jari Marjamäki kertoo.

Aluehallintovirasto sekä Hämeen Liikunta ja Urheilu ry järjestivät Forssassa viime viikolla Liikkuva koulu -projektiin liittyvän Tunti liikettä päivässä -alueseminaarin. Seminaariin osallistuneille opettajille ja ohjaajille esiteltiin keinoja, joilla lisätä liikuntaa koulupäiviin.

Seminaariin osallistunut keskuskoulun opettaja Jussi Isaksson sai tapahtumassa ideoita, joita varten ei tarvitse lukujärjestyksestä raivata aikaa.

– Sain paljon ideoita, jotka ovat myös helppoja ja halpoja toteuttaa. Opetuksessa voi käyttää esimerkiksi tarroja, joissa on vaikkapa aakkosia, tavuja tai kertotauluja, mikä aktivoi sekä innostaa tekemään ja oppimaan, Isaksson luettelee.

– Olisi myös tarkoitus keskustella rehtorin kanssa siitä, olisiko meille mahdollista saada luokkahuoneisiin tuolien tilalle jumppapallot. Oppilaalla olisi vartalo koko ajan pienessä jännityksessä, jolloin keskivartalolihakset kehittyvät. Istuttaisiin, mutta samalla ei vain istuttaisi, Isaksson jatkaa.

Seminaarissa esiteltiin uusia liikuntakeinoja muun muassa neljässä erilaisessa työpajassa. Pajoissa muun muassa kerrottiin, kuinka pienikin liikunnallinen hetki kesken tunnin auttaa keskittymään sekä kuinka tabletteihin ja puhelimiin saa helposti rakennettua liikuntaa tukevia oppimispelejä.

Jonot mataliksi -työpajassa taas esiteltiin tapoja, joilla voi liikuntatunneilla vähentää seisoskelua ja odottelua.

– Tässä tavallaan liikunnallistetaan liikuntatuntia, työpajan ohjaaja Katri Palmu hymähtää.

– Huomasin paljon erilaisia tapoja, joilla oppilaille saadaan monenlaista tehtävää liikuntatunneille odottelun sijaan, työpajaa seurannut Lähdekorpi kuvailee.

Kuhalan koulun opettaja Pekka Lavi sai hyviä ideoita jo ennen työpajojakin.

– QR-koodeja pitää ruveta käyttämään rastipisteiden kanssa ehdottomasti. Ehkä ulos tulee myös lähdettyä liian harvoin, Lavi sanoo. FL

 

Hankkeelle miljoonien avustukset
Opetus- ja kulttuuriministeriö on julistanut haettavaksi uuden Liikkuva koulu -kehittämisavustuksen lukuvuodeksi 2016–2017.Haettavissa oleva määräraha on koko maahan 7 miljoonaa euroa.Kehittämisavustusta voivat hakea kunnat ja yksityiset koulutuksen järjestäjät peruskouluihin kohdentuvaan toimintaan.Liikkuvan koulun tavoitteena on aktiivisempi ja viihtyisämpi koulupäivä.Jokainen koulu voi toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää parhaaksi katsomallaan tavalla.Keskeisimpiä asioita ovat istumisen vähentäminen, toiminnallisten menetelmien lisääminen opetukseen, välituntiliikunnan lisääminen sekä koulumatkojen kulkemin omin lihasvoimin.Verkostoon ovat rekisteröityneet kaikki Forssan koulut sekä lähes kaikki Tammelan koulut.

Uusimmat