Lounais-Häme Forssa

Lukiolaisista vain kuvataidelinjan opiskelijat suorittavat kursseja FAI:lla – Yhteistyö etenee hitaasti

Harva lukiolainen ylittää vielä oppilaitosrajoja opinnoissaan. Virve Kangaslampi suoritti syventävän lukiokurssin ammatti-instituutin keramiikkatyötiloissa.
Lukion abiturientti Virve Kangaslampi syvensi opintojaan ammatti-instituutin tiloissa Saksankadulla. Koulutuspäällikkö Minna Luoto ja keramiikkaopettaja Outi Roos seurasivat työn etenemistä. Kuva: Tapio Tuomela
Lukion abiturientti Virve Kangaslampi syvensi opintojaan ammatti-instituutin tiloissa Saksankadulla. Koulutuspäällikkö Minna Luoto ja keramiikkaopettaja Outi Roos seurasivat työn etenemistä. Kuva: Tapio Tuomela

Forssan yhteislyseossa opiskeleva Virve Kangaslampi on toinen niistä kuvataidelinjan opiskelijoista, jotka saavat suorittaa kuvataiteen syventäviä opintoja Forssan ammatti-instituutin keramiikkatiloissa Saksankadulla. Samalla Kangaslampi on ensimmäisiä oppilaita, jotka suorittavat lukion kursseja ammatti-instituutin tiloissa Forssassa.

Kurssi alkoi helmikuun alussa. Lukion kuvataiteen opettaja Marjo Ruskela on suunnitellut kurssin ja sen toteutuksen. Hän tekee loppuarvioinnin kaikista, myös lyseon ulkopuolella suoritetuista kursseista. Varsinaista käytännön opetusta ja ohjausta antavat tilat järjestävän oppilaitoksen opettajat.

Kuvataide- ja muotoilulinjalla on lukiossa yhteensä 19 oppilasta. Näistä kaksi suorittaa syventäviä opintoja ammatti-instituutilla, kuusi kuvataidekoulussa ja loput koululla. Kaikki opiskelijat ovat Forssan ja ympäristökuntien alueelta.

– Jatkossa useampikin oppilas kuvataiteen linjalta voi tehdä opintoja esimerkiksi ammatti-instituutissa jos se sopii luontevasti opetukseen, kertoo Ruskela.

Ei yhteistyötä vain yhteistön vuoksi

Yhteistyön Ruskela näkee kuvataiteessa ja muotoilussa luontevana. Tämä ei tarkoita sitä, että yhteistyö toimisi yhtä hyvin kaikissa lukion oppiaineissa.

– Syventävän kurssin järjestäminen ammatti-instituutilla on toimiva ratkaisu, koska tällaista yhteistyötä oppilaat ja henkilökunta haluavat. Yhteistyötä ei kuitenkaan kannata tehdä vain yhteistyön vuoksi.

Ruskela viittaa julkisuudessa käytyyn keskusteluun lukion ja ammattiopetuksen yhdistämisestä. Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymän (LHKK) yhtymäjohtaja Maaria Silvius esitti näkemyksiään yhdistymisen eduista sunnuntaina Puheenvuoro-kirjoituksessa (FL 16.2.) Yhteislyseon opettajat vastasivat kirjoitukseen keskiviikkona mielipidesivuilla (FL 19.2.). Opettajat eivät näe oppilaitosten yhdistämisessä samanlaisia etuja kuin LHKK:n rehtori Silvius.

”Lyseo on säästetty jo ihan ruvelle”

Ruskela ei halua ottaa kantaa siihen, pitääkö oppilaitoksia yhdistää vai ei. Hän kuitenkin näkee opettajien kannanotossaan esittämät ongelmat. Yksi näistä on oppilaitosten keskenään erilainen luonne.

Ruskela ymmärtää opettajien huolen lyseon taloudesta varsinkin, jos oppilaitosten budjetit yhdistettäisiin. Ruskela pelkää, että pahimmillaan budjetin yhdistäminen supistaisi lukion resursseja ja toimintaa.

– Lyseo on säästetty jo ihan ruvelle, eikä ole enää mitään, mistä säästää. Oma rehtorikin meiltä vietiin, kun tehtävä jaettiin kolmen koulun kesken. Häntä näkee enää vain joskus vilaukselta ovella, Ruskela sanoo.

Toistaiseksi vain kuvataiteen opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintoja ammattioppilaitoksessa. Vaikuttaa siltä, että toistaiseksi yhteistyön laajentaminen tulee etenemään hitaasti.

Oppimisen syventäminen palkitsee

Kuvataidelinjalla yhteistyötä on kuitenkin tarkoitus jatkaa. Ensi lukuvuonna lukion kuvataiteilijat pääsevät jälleen suorittamaan syventäviä kursseja muun muassa ammatti-instituutissa. Ammattiopetuksen puolella vierailevien lukio-opiskelijoiden määrä voi jatkossa kasvaa.

Virve Kangaslampi suoritti syventävän kurssin ammatti-instituutin keramiikka-alan tiloissa. Osastolla opiskelevat myös LHKK:n taideteollisuusalan perustutkintoa tavoittelevat opiskelijat.

Kangaslammen mukaan savityötekniikoiden opettelu ja omien töiden valmistaminen on ollut palkitsevaa.

– Kävin yhteislyseon kaikki savityökurssit, mutta halusin syventää oppimaani. Täällä ammattivälineistö on monipuolisempaa ja laadukkaampaa kuin lyseolla, mikä helpottaa uusien tekniikoiden oppimista, Kangaslampi kertoo.

Oma opinpolku on Kangaslammella vielä osittain avoinna. Ensisijaisesti hän haluaisi edetä lukiosta taidealan jatko-opintoihin, mutta muitakin mahdollisuuksia on. Kuvataidealan yrittäjyyskään ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto. FL

Fingerpori

comic

Näkoislehti

31.3.2020

Uusimmat