Lounais-Häme

Luokkakavereita teineistä viisikymppisiin

 

Ammatillista koulutusta pyritään tulevaisuudessa päivittämään ja saamaan toimintamallit mahdollisimman tehokkaiksi ja nykyaikaisiksi. Yhtenä ajantasaistamisen piirteenä on aikuisten ja nuorten koulutusten saaminen toisiaan lähemmäksi.

Forssassa etenkin Forssan ammatti-instituutin ja Faktian yhdistymisen myötä aikuisten ja nuorten koulutusta on saatettu yhteen jo muutaman vuoden ajan.

Jo ennen yhdistymistä sosiaali- ja terveysalojen ammatillisessa koulutuksessa yhdisteltiin aikuis- ja nuorisokoulutuksen luokkia. Hoidon ja kasvatuksen osaamisalalla nuorten ja aikuisten ryhmät sulautetaan yhdeksi kokonaisuudeksi viimeisen opiskeluvuoden ajaksi.

Nuorten linjalla kaksi vuotta opiskellut Sarita Raittila, 24, ja vuoden aikuispuolella opiskellut Sari Nummi, 51, ovat olleet luokkakavereita tammikuusta lähtien. Raittila valmistuu toukokuussa, Nummi joulukuussa.

Raittilalla ja Nummella oli omat ennakko-odotuksensa ennen uuden, yhdistetyn luokan syntymistä. Luokalle tuli opiskelijoita juuri täysi-ikäistyneistä viisikymppisiin. Ryhmä on kuitenkin sulautunut yhteen sulavasti. Molemmat näkevät yhdistymisen ennen kaikkea piristysruiskeena ja rikkautena.

-Kyllähän se jännitti, mutta meille sattui lopulta ryhmään ”hyvät aikuiset”. Meillä on ollut hyvä luokkahenki alusta saakka, Raittila sanoo.

-Meillä oli jo aiemmin aikuispuolella tosi hyvä luokka, ja surimme hirveästi etukäteen, että hyvä luokkamme hajoaa. Jo tammikuussa mietin kuitenkin, että uusi luokka on myös kiva, Nummi jatkaa.

Aikuiskoulutuksen puolella oli alun perinkin jo luokka, jossa ikähaitari oli 30 vuotta. Uudella luokalla aikuisten puolen nuorimmat ovat suunnilleen samanikäisiä kuin nuorten ryhmän vanhimmat.

-Ensimmäiset kaksi vuotta olin itseäni viisi vuotta nuorempien kanssa ja olin heille sellainen äitihahmo ja vanhin. Nyt on ollut mukava päästä aikuisopiskelijoiden sekaan, kun on minuakin vanhempia mukana, Raittila naurahtaa.

-Koen pakostakin välillä vähän äidillisiä tunteita ja tsemppaan nuorempia. Koitan miettiä, että kun itse olin noin nuori, niin mitä minä ajattelin elämästä, Nummi pohtii.

Ryhmällä ei ole opetuksen sisällön suhteen ongelmia, sillä vaikka nuoret ovat opiskelleet kaksi vuotta ja aikuiset vain vuoden, on ryhmä lähtökohtaisesti samalla tasolla nuorten linjan laajempien perusopintojen vuoksi. Opiskelijat ovat siis tunneilla samalla aaltopituudella, vaikka opiskelijoiden taustat ovatkin hyvin erilaisia.

-Erilaiset elämäntilanteet ja taustat ovat mielestäni rikkaus. Pystyn opettajana käyttämään paljon hyödyksi sitä, että luokassa on monipuolisesti erilaisia vahvuuksia. Siinä tavallaan tuplaantuu opiskelijoiden vahvuuksien määrä, kun ne laitetaan yhteiseen hyvään, ryhmänvastaava Nina Mäkelä kuvailee.

Raittilan ja Nummen mukaan erilaisia taustoja pystyy käyttämään hyvin hyödyksi myös opiskelijoiden keskuudessa. Esimerkiksi tunneilla, joilla puhutaan vastasyntyneistä ja synnytyksistä, aikuispuolen opiskelijat, joilla on jo omia lapsia, pystyvät kertomaan omista kokemuksistaan.

-Siinä vaiheessa suurin osa nuorista vain kuuntelee, Raittila hymyilee.

-Toivon näissä tilanteissa, ettei kokemuksista puhuminen ärsytä muita, Nummi pohtii.

-Itse olen ainakin koittanut laittaa näitä korvan taakse hyvinä juttuina, Raittila vakuuttaa.

Mäkelän mukaan myös opiskelijoiden asenteet opiskelua ja elämää kohtaan muuttuvat, kun eri-ikäisten ryhmiä yhdistetään.

-Kun ryhmässä on vanhempia opiskelijoita, se ryhdistää juuri täysi-ikäiseksi tulleita opiskelijoita ja heidän asennettaan opiskeluun. Aikuiset opiskelijat taas saattavat muistaa omaa nuoruutta. Nuoruuteen kuuluu hilpeyttä, iloa, joka välittyy aikuisten vakavampaan maailmaan, Mäkelä miettii.

Nummi muistuttaa, että eihän valmistumisen jälkeenkään pääse työskentelemään vain ikäistensä parissa.

– Näinhän se on työelämässäkin: kaikenikäisten kanssa tehdään yhteistyötä, Nummi toteaa.

Jotta eri lähtökohdista tulevista opiskelijoista tulisi hyvähenkinen luokka, täytyy ryhmäyttämisen onnistua. 18-vuotias tuskin menee ensimmäisenä 50-vuotiaan luokkakaverinsa viereen istumaan tai puhumaan tälle, ellei häntä ensin määrätä tai kannusteta.

-Nina sekoittelee sopivasti aina istumapaikkoja, jotta joutuu – tai pääsee – vieraamman ihmisen viereen. Siinä on tutustunut koko porukkaan nopeasti. Ryhmätöitä varten ryhmiä arvotaan vaikkapa syntymäkuukauden mukaan. Se on ollut tosi hyvä, kun pääsee tekemään kaikkien kanssa, Nummi pohtii.

Mäkelällä on ryhmäyttämisestä jo kokemusta monen ryhmän kohdalta, sillä ryhmiä sekoitetaan kahdesti vuodessa. Kun Raittilan nuorten ryhmä valmistuu keväällä, saa Nummen aikuisten ryhmä uusia nuorten linjan opiskelijoita luokalleen syksyllä ennen omaa valmistumistaan.

-Ryhmäyttäminen ei ole helppoa. Se vaatii minulta hirveästi energiaa ja satsausta. Ensimmäisenä kuukautena pitää miettiä paljon, sillä ryhmät ovat tietenkin aina yksilöllisiä, täynnä erilaisia persoonia, Mäkelä toteaa.

Yksilöt tulee Mäkelän mukaan myös tunnistaa, jotta pystyy luomaan ryhmälle oikeat tavat hitsautua yhteen. Ryhmiä pitää käsitellä kokonaisuutena, mutta huomioida myös sen yksilöt.

-Ryhmäyttäminen, sosiaalisten suhteiden luominen ja vuorovaikutus ovat iso juttu, joka on meillä oppiaineenakin. Ei ryhmäyttäminen ihan yhdessä yössä käy. Kaikki turhat uhkakuvat ja harhat tulee karsia samalla luoden turvallisuuden tunnetta, jotta ryhmän jäsenellä on siellä hyvä olla, ja ryhmässä uskalletaan yrittää.

Koska ryhmät ovat erilaisia, aina uusi porukka ei hioudu yhteen yhtä hyvin kuin Raittilan ja Nummen luokka.

-Silti suuria epäonnistumisia ei ryhmäytymisen suhteen ole käynyt. Jos olisi, minun pitäisi ryhmän vastaavana katsoa peiliin, sillä minähän siitä ryhmästä vastaan, Mäkelä hymähtää.

Mäkelä näkee, että ryhmien yhdistäminen sopii etenkin lähihoitajalinjoille, mutta uskoo sen olevan hyödyllistä myös muilla aloilla ja linjoilla.

-Onnistuminen riippuu siitä, miten ryhmää ohjataan. Se on iso kasvatuksellinen ja opetuksellinen asia, mutta mahdottomuuden sijaan se on mielestäni mahdollisuus.

Koska ryhmät ja opiskelijat ovat hyvin erilaisia, pitää opetustakin mallintaa usein tietylle luokalle. Opiskelujen loppuvaiheessa opiskelijat ovat kuitenkin niin samalla viivalla, että Mäkelällä ei ole ollut ongelmia saada opetustaan läpi koko 18–51-vuotiaiden luokalle.

-Mielestäni Nina opettaa kaikkia samalla tavalla, Nummi toteaa.

-Minun vain ehkä täytyy huomioida asioita eri lailla, sanoa lause toisenkin kerran. Mutta opetuksen erot näkyisivät enemmän, jos menisin opettamaan ensimmäisen vuoden luokkaa, jossa on vain 15-vuotiaita, Mäkelä miettii. FL

 

Ammattikouluissa leikataan ja nykyaikaistetaan
Ammatillisesta koulutuksesta leikataan lähivuosina 250 miljoonaa euroa, josta rahoitusuudistuksen osuus on 190 miljoonaa euroa.Tavoitteena on myös ajantasaistaa koulutusta muun muassa……yhdistämällä aikuisten ja nuorten koulutuksia….vähentämällä tutkintonimikkeitä….tiivistämällä koulutusalojen yhteistyötä työelämän kanssa….lisäämällä opiskelua työpaikoilla….helpottamalla työnantajan asemaa taloudellisesti ja hallinnollisesti oppisopimuskoulutusten osalta….hyödyntämällä paremmin aiemmin hankittu koulutus ja osaaminen opintojen etenemisessä….lisäämällä digitalisaatiota opiskelussa.

Uusimmat

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic