Lounais-Häme

Luonnostaan oppivaisia ja sillä sipuli

Tässä koulussa ja päiväkodissa ollaan paljon ulkona. Tässä koulussa opiskellaan myös näkemällä, kuulemalla ja kokemalla. Tässä koulussa syödään oppilaiden kasvattamaa kurkkua, kurpitsaa, persiljaa ja sipulia. Tämä koulu on osa ympäristöään, rakennettua ja rakentamatonta.

Tämä koulu ei ole ekokoulu vain paperilla. Koijärven koululla ja päiväkodilla järkivihreys näkyy koko koulun arjessa ja ympäristökasvatus on olennainen osa toimintaa kaikissa oppiaineissa.

Koulunjohtaja Tero Kaseva yksinkertaistaa asian näin:

-Kun pitää oppia jotain metsästä, menemme metsään.

Kasevan mukaan oppilaat viettävät paljon aikaa ulkona. Koulussa on ymmärretty, että esimerkiksi koulun laavu tai lähimetsä toimivat opetustiloina siinä missä koululuokkakin. Monissa tilanteissa ilmiöoppiminen tukee opetusta jopa tavanomaisia malleja paremmin.

-Jos opiskellaan kasveja, on parempi tutkia niitä luonnossa kuin vain lukea ja katsella kuvia kirjoista, Kaseva selvittää.

Ympäristökasvatus ja kestävä kehitys eivät rajoitu vain opetukseen. Ekologisuus on jo koulua suunniteltaessa tehty valinta ja se näkyy paitsi koulurakennuksessa, myös jätteiden käsittelyssä ja kaikessa muussa toiminnassa.

Kaseva muistuttaa, että koulun sijainti antaa tietyn valmiuden järkivihreään toimintaan.

-Täällä maaseudulla on eri lähtökohdat tällaiseen toimintaan kuin esimerkiksi jossain kaupungin keskustassa. Toisaalta myös oppilailla on valmiudet luonnonläheiseen toimintaan. Meillä on koulu täynnä pieniä isäntiä ja emäntiä, joille luonnossa liikkuminen on luonnollinen osa elämää, Kaseva kuvailee.

Koulun henkilökunnalla vahva osaaminen ympäristöasioissa. Suuri osa opettajista ja piäväkodin henkilöstöstä on suorittanut Eko-opettaja -täydennyskoulutuksen Faktiassa. Lisäksi yksi opettaja suorittaa parhaillaan ympäristökasvatuksen lisäopintoja.

Koijärven koulun ympäristömyönteisyys on havaittu myös laajemmin. Koulu sai keskiviikkona valtakunnallista tunnustusta, kun Suomen Ympäristökasvatuksen Seura jakoi sille ympäristökasvatuksen ruusun ansiokkaasta ympäristökasvatustyöstä.

On harvinaista, että yhdistyksen tunnustuspalkinto myönnetään oppilaitokselle. Yhdistyksen puheenjohtaja Marjo Priha kuitenkin huomauttaa, ettei hän tiedä yhtäkään koulua Suomessa, jossa ympäristömyönteisyys olisi viety näin pitkälle ja sulautettu päivittäiseen toimintaan yhtä onnistuneesti kuin Koijärvellä.

-Koijärven koulu ja päiväkoti on ehdottomasti edelläkävijä tällä saralla. Sitä kannattaa toitottaa ja sinne kannattaa tuoda vierailijaryhmiä tutustumaan ja oppimaan. Se on malliesimerkki, josta kannattaa olla ylpeitä ja jota kannattaa tuoda esille myös kansainvälisesti esimerkiksi osana Suomi 100-teemaa, Priha kehuu.

Valintakriteereissä kiitellään sitä, että kestävä kehitys on huomioitu koulussa kaikessa toiminnassa. Prihaa miellyttää erityisesti se, että ympäristömyönteinen kasvatus kattaa koulun lisäksi myös varhaiskasvatuksen.

-Koulua suunniteltaessa Forssassa on katsottu ennakkoluulottomasti tulevaan. Taustalla on aivan selvästi halu tehdä ekologisia valintoja, Priha sanoo.

Koulunjohtaja Tero Kasevan mukaan tunnustus tuli koululle yllätyksenä.

-Tällaisen tunnustuksen saaminen yllätti meidät isosti. Me olemme vasta toiminnan alussa ja tarkoituksenamme on sitä vielä rutkasti kehittää. Tämä vahvistaa meille sen, että olemme menossa oikeaan suuntaan ja että olemme nyt jo tehneet asioita hyvin. Olen yksiköstäni ylpeä, Kaseva sanoo.

Kasevan mukaan ruusu ei ole vain yhden koulun aikaansaama tunnustus. Hän muistuttaa, että koko kyläyhteisö on ollut alusta asti koulun toiminnassa mukana. Koijärven koulun kannatusyhdistys on auttanut koulua myös käytännön tasolla ja käytännössä suuri osa pihaa. laavu ja kasvimaa ovat kannatysyhdistyksen merkittävällä avulla toteutettu.

Kylää ja sen toimijoita hyödynnetään myös opetuksessa. Retkiä voidaan tehdä esimerkiksi lähialueen lammas- tai sikatiloille. Yhteistyötä tehdään myös esimerkiksi Lounais-Hämeen Jätehuollon, Hämeen luontokeskuksen ja Elonkierron kanssa.

Itse asiassa ympäristömyönteisyys ei ole Koijärvellä vain osa opiskelua. Tässä mittakaavassa sitä voi jo kutsua koulun elämäntavaksi. FL

Kaupallinen yhteistyö