Lounais-Häme

Lupa liikkua, amislaiset

Miten kannustaa toisen asteen opiskelijoita liikkumaan enemmän?

Tämä mietityttää oppilaitoksissa ympäri Suomen. Asian on huomannut Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto (SAKU) ry, jonka Liikettä amiksiin -nimiselle teemapäiväkiertueelle on ollut kysyntää.

-Toisen asteen opiskelijoiden liikuntatottumuksissa on paljon työnsarkaa, sillä vähän liikkuvien osuus on hälyttävän suuri, verkostokoordinaattori Ville Virtanen SAKU ry:stä toteaa.

Liikettä amiksiin -kiertueella pyritään osaltaan juurruttamaan arkiliikunnan iloja toisen asteen oppilaitoksiin.

-Nyt on lupa liikkua. Tarkoituksena on lisätä opiskelijan fyysistä aktiivisuutta oppilaitoksen arjessa, Virtanen kiteyttää.

SAKU ry:n rooli on saada oppilaitokset pohtimaan, miten liikettä voisi omassa oppilaitoksessa lisätä. Vaikka teemapäivä itsessäänkin sisältää liikuntatapahtuman, joka opiskelijoita liikuttaa, tavoitteena on saada liike jatkumaan myös teemapäivän jälkeen.

Virtanen toteaa, että oppilaitoksissa tehdään jo paljon oppilaiden hyvinvoinnin eteen töitä. Liikettä amiksiin -kiertueen kaltaisilla tapahtumapäivillä pyritään edelleen tiedottamaan faktoista. Kun tärkeistä asioista puhutaan toistuvasti, kouluihin jää jälki, jota seuraamalla arkisen työskentelyn lomassa tehtävä liikkuminen oikeasti kouluissa lisääntyy.

-Meillä ei ole viisasten kiveä siinä, miten eri oppilaitoksissa asiat kannattaa tehdä. Sen sijaan paikallisesti ratkaisun avaimia ja ideoita varmasti löytyy, Virtanen toteaa.

SAKU ry:n toiminnanjohtaja Saija Sippolan mukaan arkisen aherruksen välissä pidetyllä lyhyelläkin liikuntahetkellä on paljon hyötyjä.

-Terveysvaikutusten lisäksi liikkuminen edistää oppimista ja nostaa oppimismotivaatiota sekä vähentää myös häiriöitä, kun oppilaat, joilla riittää virtaa, saavat purkaa energiaansa liikuntaan, Sippola sanoo.

Pieni happihyppely ja fyysinen tekeminen kesken aivotyöskentelyn virkistää kehoa ja mieltä, joka puolestaan lisää oppimiskykyä. Näin tärkeän ammattitaidon omaksumistakin pystytään edistämään.

Arjen liikuntaa voidaan integroida oppilaitoksen arkeen helposti.

-Jos opettaja on yleensä jakanut esimerkiksi monisteet luokassa, monisteet voisi laittaa johonkin paikkaan, josta oppilaat ne hakevat, Sippola kertoo esimerkin.

-Jo näin saadaan oppilaat hetkeksi nousemaan ja liikkeelle, kuuluu yksi konkreettinen esimerkki liikunnan lisäämisestä.

SAKU ry:n väki huomauttaa, että Forssassa puitteet arjen liikunnan lisäämiseen ovat erinomaiset, kun Lamminrannan lähiliikuntapaikka on niin lähellä ammatti-instituuttia. Ei olekaan poissuljettu ajatus, ettei lähiliikuntapaikkaa voisi käyttää hyväksi pienen happihyppelyn tekemiseen.

Monilla oppilaitoksilla ei vastaavaa mahdollisuutta kuitenkaan ole, eikä arjen liikunnan lisääminen ei vaadi koulun tiloista poistumista Tästä käy esimerkiksi taukojumpan ottaminen osaksi oppituntia.

Kyse on siis loppujen lopulta hyvin pienistä asioista.

-Arkiliikunnan lisääminen ei ole rahakysymys. Tämä on tärkeää oppilaitoksille rahoitusleikkausten aikana, Sippola sanoo.

-Riittää, että päätetään tehdä asioita toisin – muutoksen tekemiseen ei edellytetä isoja investointeja.

Huomion kiinnittäminen tietoisesti arjen liikkumiseen on työkykynäkökulmastakin tärkeää. SAKU ry:n teemapäivän tarkoituksena onkin herätellä opiskelijoita huomaamaan, millaista fyysistä kuntoa oma tulevaisuuden ala vaatii.

-Oman alan fyysiset vaatimukset on hyvä huomata ennen kuin asia tulee ilmi työssäoppimisjaksoilla tai pahimmillaan vasta siinä vaiheessa, kun siirtyy työelämään, Sippola sanoo. FL

 

Uusimmat