Lounais-Häme

Maakuntakaava 2040 astuu nyt voimaan – Autokeitaalla voidaan kehittää liikennejärjestelyjä

Forssan Autokeitaan alue on merkitty uudessa maakuntakaavassa liikennejärjestelyjen kehittämisen kohdealueeksi. Kuva: Lassi Puhtimäki
Forssan Autokeitaan alue on merkitty uudessa maakuntakaavassa liikennejärjestelyjen kehittämisen kohdealueeksi. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kanta-Hämeen maakuntakaava 2040 astuu voimaan ja kumoaa näin voimassa olleet Kanta-Hämeen maakuntakaavat eli maakuntakaavan vuodelta 2006 ja 1. vaihemaakuntakaavan vuodelta 2015 ja 2. maakuntakaavan vuodelta 2016.

– Kaavassa vahvistuu muun muassa pääradan välityskyvyn parantaminen neliraiteiseksi nykyisellä ratakäytävällä, toteaa Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusa. Muita merkittäviä asioita kaavassa ovat kaupan suuryksikköjen mitoitus ja alueellinen sijoitus.

Forssan seudun ratayhteydet sisältyvät maakuntakaavaan yhteystarvemerkinnällä eikä aluevarauksena. Kaava sisältää myös Riihimäen kautta kulkevan ratavaihtoehdon.

Maankäytöllisesti kaava varautuu kakkostien kaksiajorataisuuteen Forssasta Humppilaan.

Kymppitietä on määrä parantaa Ypäjältä Tammelaan. Forssan Autokeitaan alue on merkitty liikennejärjestelyjen kehittämisen kohdealueeksi.

Kaava osoittaa Humppilan logistiikka-alueen kakkostien ja Turun–Toijalan radan kupeessa ja Riihimäen aseman eteläpuolisen logistiikka-alueen.

Hämeen liiton maakuntahallitus päätti kokouksessaan, että Kanta-Hämeen maakuntakaava 2040 tulee voimaan maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti, ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Maakuntavaltuuston toukokuussa yksimielisesti hyväksymästä maakuntakaavasta on jätetty Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen neljä valitusta, joista kolme koskee Paadenkolun aluetta kalliokiviaineksen ottoalueen/kiertotalousalueen varausta Tuuloksessa ja yksi ohjeellisen ulkoilureitin sijaintia. Maakuntahallitus antaa valituksista hallinto-oikeudelle lausuntonsa syyskuussa. FL

Fingerpori

comic

Näkoislehti

30.3.2020