Lounais-Häme

Maalaisjärki päähän ja kopterikamera ilmaan

Kamerakopterien ja erilaisten lennokkien määrä on noussut Suomessa merkittävästi viime vuosien aikana. Kamerakopterin voi saada nykyään erittäin edullisesti, jopa alle sadalla eurolla, mikä on saanut runsaasti uusia harrastajia ja toimijoita mukaan.

Lennokkeja hankitaan paljon etenkin verkkokaupoista, ja niitä voi tilata myös suoraan valmistajilta. Myös suurista kodinkoneliikkeistä voi löytyä kamerakoptereita.

-Forssassa ei ikävä kyllä ole vuosiin ollut varsinaista harrastus- tai pienoismallikauppaa. Lelutasoisia laitteita nyt saa melkein maitokaupoistakin kohta, Forssan Seudun Ilmailuyhdistyksen Jari Vehmaa kuvailee paikallista tilannetta.

Sivutyönään Suomen Kopterikuvaus -yritystä reilun parin vuoden ajan pyörittänyt ypäjäläinen Tomi Koivisto taas on rakentanut kamerakopterinsa itse. Itse rakennettu ja muokattu kopteri mahdollistaa erikoistumisen ja erottumisen kilpailijoista.

-Me olemme satsaamassa kartoituspuoleen. Täytyy kokeilla, mikä toimii missäkin ja samalla pitää homma turvallisena. Turvallisuus edellä tätä kuitenkin täytyy tehdä, ei rahankiilto silmissä, Koivisto sanoo.

Turvallisuus onkin FSIY:n Vehmaan mukaan asia, joka saattaa helposti unohtua.

-Kamerakopteriharrastajissa on melko paljon yksinäisiä susia. Aika usein kamerakopteriharrastajat ovat esimerkiksi valokuvaajia, joita kiinnostaa turvallisuutta enemmän vain saada kuvaa ilmasta, Vehmaa sanoo.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Samuli Vuokila muistuttaakin, että miehittämättömiä ilma-aluksia koskevat Trafin viime lokakuussa määrittelemät viralliset säännöt. Sen lisäksi tulee muistaa Suomen lakikirjaa.

-Kamerakopterien kanssa voi vaikuttaa moni laki, kuten tietyt ilmailulain kohdat, aluevalvontalaki sekä yksityisyydensuoja ja kotirauhanhäirintä, Vuokila luettelee.

Vuokilan tietoon ei ole tullut tapauksia, joissa lakeja olisi rikottu. Myös Trafin antamia määräyksiä, jotka koskevat esimerkiksi lentokorkeuksia, lennokkien painoa ja lennättämispaikkoja, noudatetaan Vuokilan tiedon mukaan hyvin. Tosin määräysten noudattamisen valvominen on vähäistä.

-Aika vähän tällä seudulla on ylipäätään toimintaa, mutta omien kokemusteni mukaan aika hyvin täällä on hanskassa ohjeet ja säännöt, sanoo tammelalainen kamerakopteriammattilainen Henri Hiisilä, joka myös tuottaa koptereille laskuvarjoja ja laukaisimia Skycat-yrityksessään.

Trafin laatimat määräykset eivät ole kovin tarkkoja ja valvominen vähäistä, joten asioita jätetään yksittäisen ihmisen harkinnan varaan.

-Kamerakopterien lennätys, kuten kaikki muukin lennokkitoiminta, edellyttää vastuullisuutta ja maalaisjärkeä, Vehmaa toteaa.

-Kyllä se niin on, että maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Nämä ovat uusia laitteita, ja niiden luotettavuus varmistuu ajan kanssa. Mieluummin toimii varovaisesti ja huomaavaisesti alussa, Vuokila vahvistaa. FL

Lennättämisen ABC
Trafin laatimissa kamerakopterien säännöissä on selvä ero miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien välillä: Miehittämätön ilma-alus on ammattilaisten ja lennokit harrastajien lennättämiä. Niitä koskevat eri säännöt.Trafi on koonnut muistilistan lennokin lennättäjälle:Maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Noudata varovaisuutta. Huomioi kanssaihmiset ja muu ilmaliikenne.Vältä lennättämistä kaupunkien keskustoissa ja lentoasemien läheisyydessä. Huomioi lennokkimääräyksen ohjeet.Valitse turvallinen lennätyspaikka. Lennokkikerhojen ja harrastajayhteisöjen kautta saat hyviä neuvoja.Vahingon sattuessa olet korvausvelvollinen. Huomioi, että vahinko voi sattua taitavallekin. Harkitse vakuutuksen ottamista.Lennättäessä pidä suora näköyhteys lennokkiisi. Velvollisuutesi on väistää ihmisiä, esteitä ja muuta ilmaliikennettä. Älä lennätä ihmisjoukkojen ja massatapahtumien yläpuolella.Opiskele, perehdy, tutustu. Trafin kotisivuilta sekä Suomen Ilmailuliiton sivuilta löydät paljon lisätietoa.Lähde: Trafi

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic