Lounais-Häme

Maantie on rekkakuskin työmaa

Raskaan liikenteen määrä Suomen teillä kasvaa kasvamistaan. Uudenmaan ely-keskuksen tilastojen mukaan liikenne kasvaa myös kakkos- ja kymppiteillä.

Rekkakuskien täytyy pysähtyä säännöllisin väliajoin tauoille, mutta taukopaikkoja on liian vähän. Kuskit joutuvat välillä pysähtymään laittomille paikoille, jopa ajorampeille. Joskus taukoja ei edes pidetä, koska sopivaa pysähtymispaikkaa ei tule vastaan.

Kuskin täytyy pitää vähintään 45 minuutin tauko neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen.

-Laki velvoittaa pitämään taukoja, mutta infra ei aina anna siihen mahdollisuutta, Uudenmaan ely-keskuksen liikennevastuualueen toiminnan ohjauksesta vastaava yksiön päällikkö Janne Kojo harmittelee.

Ely-keskuksen mukaan yksi rekkakuskien suosikkitaukopaikka on Forssan Autokeidas.

-Autokeidas on hyvä esimerkki onnistuneesta taukopaikasta. Toiminta on monipuolista, Kojo kehuu.

Elyn selvityksen mukaan Autokeitaan kapasiteettiä voitaisiin kuitenkin vielä lisätä.

Pysäköintialuetta voitaisiin kehittää niin, että samat alueet olisivat päivisin henkilöautoasiakkaiden ja öisin raskaan liikenteen käytettävissä.

Kojon mukaan yöpyminen kylmillä levähdyspaikoilla on vaikeaa, koska niillä ei ole palveluita.

Raskaan liikenteen taukopaikkoja tarvitaan lisäksi muun muassa kuorman tarkistuksiin, ajoneuvon teknisen kunnon tarkistuksiin, perävaunujen vaihtamiseen, kuorman siirtoihin ja tienvarsivalvontaan.

Kuorman lastaus ja purku ajoneuvosta toiseen ei ole säädösten mukaan sallittua valtion taukopaikoilla. Kuormien siirtäminen ei ole mahdollista myöskään yksityisillä liikenneasemilla.

Kojon mukaan yksi syy taukopaikkojen tarpeeseen Kanta-Hämeessä on siinä, etteivät kaikki rekat mahdu pääkaupunkiseudun taukopaikoille. Erityisesti Helsingin seudulla on yhä vain suurempi pula raskaalle liikenteelle soveltuvista taukopaikoista.

-Kuljettajat joutuvat pitämään tauot yhä aiemmin suunnatessaan pääkaupungin suuntaan tai esimerkiksi Vuosaaren satamaan tai sieltä poispäin. Myös Helsingin seudun ruuhkat pahentavat tilannetta.

Helsingin sisääntuloteillä kulkee päivittäin noin 3000–7000 rekkaa.

Myös taukopaikkojen turvallisuusvaatimukset saattavat tulevaisuudessa korostua myös Suomessa. Suomessa kuljetuksiin kohdistuva rikollisuus ei vielä ole suuri ongelma.

-Kylmillä levähdyspaikoilla on turvallisuusriskinsä. Tähän mennessä kyse on ollut lähinnä polttoainevarkauksista.

Elyn rooli taukopaikkojen kartoittamisessa on miettiä yrittäjien kanssa yhdessä, minkä tienvarsialueen palveluita pitäisi kehittää.

Kojo toteaa, että uusien paikkojen perustamiseen tai vanhojen palvelutason kohentamisen osalta kokonaisuuden kehitysvastuu ei periaatteessa kuulu kenellekään.

-Valtiolla on tässä yhdessä muiden toimijoiden kanssa kuitenkin oma roolinsa, Kojo summaa. FL

Uusimmat