Lounais-Häme

Malmin lentokentän sulkeminen olisi hyödyksi Räyskälälle, mutta katastrofi lentoharrastukselle Suomessa

Räyskälä-säätiö on hankkinut maata, kunnostanut kiitoradat ja saanut pidemmät lentoajat takaisin. Lentopaikka on valmis, mikäli Malmin lentoaseman lakkautus tuo Lopelle lisää ilmailijoita.
Räyskälä on vilkas harrasteilmailukeskus. Malmin epävarma tilanne on lisännyt harrasteilmailijoiden ja yritysten kiinnostusta Lopella sijaitsevaa lentopaikkaa kohtaan. Kuva: Saara Airaksinen
Räyskälä on vilkas harrasteilmailukeskus. Malmin epävarma tilanne on lisännyt harrasteilmailijoiden ja yritysten kiinnostusta Lopella sijaitsevaa lentopaikkaa kohtaan. Kuva: Saara Airaksinen

Helsingin Malmin lentoaseman epävarma tilanne heijastuu harraste- ja koulutuslentotoimintaan ympäri Etelä-Suomea.

Helsingin kaupunki oli ilmoittanut Malmin lentokenttäyhdistyksen vuokrasopimuksen päättyvän vuodenvaihteessa, mutta ainakin vuoden ensimmäisinä päivinä toiminta sai jatkua ennallaan.

Lopella Räyskälän lentopaikassa tilanne on näkynyt kiinnostuksen kasvuna, kertoo Räyskälä-säätiön toiminnanjohtaja Mari Heikkilä.

– Yleisölennätyksiä tekevä Nordic Avia Oy on jo keskittänyt toimintansa kokonaan meille, ja olemme saaneet paljon muita tiedusteluja. Muutamia Malmilla pidettyjä koneita on jo tuotu meille talvisäilytykseen.

Heikkilän käsityksen mukaan Malmin epävarmuus vaikutti myös siihen, että Liikenne- ja viestintäministeriö myönsi viime vuonna Räyskälään 470 000 euron tuen, joka kattoi 75 prosenttia kiitoratojen kunnostuksen kustannuksista. Asvaltointi tehtiin viime syksynä.

Räyskälä-säätiö on ostanut Metsähallitukselta maa-alueen, jonne voidaan rakentaa lisää lentokonehalleja. Kauppoja käydään myös toisesta maa-alueesta, johon ilmailijat voisivat rakentaa asuntoja ja konehalleja.

– Meillä on positiivinen ongelma, sillä konehallimme ovat olleet jo pitkään täynnä. Uudella alueella voimme palvella nykyisiä toimijoita ja koneenomistajia, mutta myös mahdollisesti Malmilta tänne siirtyviä.

Traficom myönsi Räyskälä-säätiölle viime kesänä takaisin aamu- ja iltalentotunnit, jotka kiellettiin noin seitsemän vuotta sitten. Tämä on entisestään vilkastuttanut harrastuslentämistä ja mahdollistaa paremmin lentokoulutuksen. Heikkilän mukaan koulutusyrittäjiä mahtuisikin Räyskälään lisää.

Nykyinen ympäristölupa sallii lentämisen arkisin kello 7–22 ja viikonloppuisin kello 9–20. Säätiö on valittanut luvasta hallinto-oikeuteen.

– Lentäminen pitäisi sallia pidemmillä ajoilla jokaisena päivänä. Laajemmat ajat on elinehto sille, että saisimme tänne pitkään toivotun huoltotoiminnan, Heikkilä kertoo.

Räyskälässä lennetään tällä hetkellä pääasiassa vain kesäisin. Operaatioita eli nousuja ja laskuja on moottorikoneilla tällä hetkellä noin 5 000 vuodessa ja purjelentokoneilla 3 000 – 4 000 vuosittain. Mari Heikkilä kertoo, että toiminnan muuttaminen ympärivuotiseksi on säätiön toiveissa.

– Jo nyt kenttää käytetään kuivilla talvisäillä, mutta pimeys rajoittaa toiminta-aikoja. Laajempi käyttö vaatisi kiitoteille valot ja lähestymisjärjestelmän, mikä olisi iso investointi

Malmin lentokenttä on Suomen vilkkain harrasteilmailukenttä ja merkittävä myös kaupallisille toimijoille. Heikkilä toteaakin, että vaikka Malmin toiminnan loppuminen hyödyttäisi Räyskälää, se olisi valtakunnallisesti ilmailuharrastukselle kova kolaus.

– Malmi on lentopaikkaverkostolle elintärkeä. Sitä ei voi korvata. HäSa

Korpikenttien maa

Suomessa on 26 siviili-ilmailua palvelevaa lentoasemaa ja noin 60 valvomatonta ja ilman lennonjohtoa toimivaa lentopaikkaa eli korpikenttää.

Malmia lähimpiä, vilkkaampia lentopaikkoja ovat Räyskälä, Hyvinkää ja Nummelan lentopaikka. Kaikkien toiminnan laajentamiseen vaikuttavat ympäristöluvat tai muut säädökset.

Räyskälä on Pohjoismaiden vilkkain purjelentokeskus. Siellä on järjestetty lentotoiminnan lisäksi muun muassa viranomaisten ajokoulutuksia.

Malmin tilanne

Helsinki-Malmin lentoasema on yleisilmailun kansainvälinen lentoasema Helsingissä. Kentältä lennetään koulutus-, ammatti- ja harrastelentoja.

Malmi on jäämässä suunnitellun uuden asuinalueen alle, ja rakennustöiden on määrä alkaa 2020-luvulla.

Kentän toiminnan jatko on ollut katkolla jo vuosia. Helsingin kaupunki oli ilmoittanut vuokrasopimuksen katkeavan vuodenvaihteessa.

Asemalle ei löydy maasta suoraa korvaajaa.

Lentokentän puolustajat ovat jättäneet vuokrasopimuksen irtisanomisesta valituksen Helsingin hallinto-oikeuteen. Malmin lentokenttäyhdistys on jättänyt päätöksestä kanteen käräjäoikeuteen.

Lentokentän pitoluvan myöntänyt liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on päättänyt, ettei se lakkauta pitolupaa ennen kuin asiasta on lainvoimainen päätös.

Uusimmat

Näkoislehti

25.9.2020

Fingerpori

comic