Lounais-Häme

Markkinat makkaravalmistajien näyteikkuna

20 vuotta täyttävillä Tammelan Makkaramarkkinoilla makkaran ja sinapin valmistajat jälleen kilpailevat, testaavat tuotteitaan ja keräävät yleisön ehdotuksia ja mielipiteitä.

Etenkin vuosittain järjestettävä Makkaramestarikilpailu ja voittajalle vuodeksi jaettava Makkaramestari-titteli ovat yrityksille kova sana. Parhaan tittelistä kilpaillaan grillimakkaroiden ja erikoismakkaroiden sarjoissa. Myös naisten makkara ja yleisön suosikki valitaan jälleen.

-Tämä on valmistajille tärkeä tapahtuma tuotekehittelyn kannalta, kuten myös oman imagon ja brändin takia, kilpailun tuomarina toimiva Tammelan makkara-asiamies Kim Palhus sanoo

Viime vuonna grillimakkaroiden sarjan butifarra-makkarallaan voittanut Helsingin Makkaratehdas on huomannut tittelillä olevan merkitystä myynnin kannalta.

-Kun tulee palkintoja, niin kyllä se näkyy aina myyntipiikkinä tuotteen menekissä. Vaikea on tietysti arvioida, kuinka suuri voiton merkitys myynnissä on ollut, mutta kyllä se merkittävä on ollut, Helsingin Makkaratehtaan myynti- ja markkinointijohtaja Marko Karjalainen toteaa.

Vuoden tauon jälkeen Makkaramarkkinoille palaa myös parhaasta sinapista jaettava Sinappimestari-titteli.

-Kilpailu on hyvää mainosta ja antaa potkua tulevaan, mutta meille tapahtuma on enemmän rentouttava tapahtuma. Tapahtumassa on mukavat kauppiaat, mukavat järjestäjät ja mukavat asiakkaat, sinappikilpailuun osallistuvan Ålands Smakin vetäjä Juha Miettinen kuvailee.

Makkaramestari-tittelistä kilvoittelee tänä vuonna kahdeksan makkaravalmistajaa. Sinappimestariksi hamuaa neljä valmistajaa.

-Minut yllätti, että osalla yrityksistä on jopa kaksi eri makkaraa samassa sarjassa. Tuotekehittelyn ja satsauksen kannalta on laitettu siis aika paljonkin peliin. Tavallaan siinä kilpaillaan itseäänkin vastaan samalla, Palhus toteaa.

Tuotekehittelyn tulosten esittely ja testaaminen ovatkin yksi olennainen osa tapahtumaa. Myös uusien ajatusten löytäminen ja yleisön toiveiden kuunteleminen ovat makkaravalmistajille tärkeitä.

-Ainahan yleisötapahtumat ovat erityisen tärkeitä. Kilpailut ovat kilpailuja, mutta yleisöltä saatava palaute auttaa. Joka vuosi saamme esitellä uusia asioita, Karjalainen sanoo ja jatkaa:

-Tapahtumassa saatava palaute jää aina mieleen. Saamiamme tietoja käytetään uusia tuotteita kehitettäessä.

Karjalainen ei paljasta, millaisia tuotteita Helsingin Makkaratehdas tuo tänä vuonna tapahtumaan, mutta kertoo hallitsevan grillimakkaramestarin kilpailevan molemmissa makkarakilpasarjoissa sekä sinappikilpailussa.

Palhusin mukaan tänä vuonna makkarakilpailun osallistujien listaa katsoessa muutama piirre nousee makkaroissa erityisesti esiin.

-Trendejä on nuuskittu nyt oikein urakalla. Makuaineina käytetään muun muassa luonnon yrttejä sekä olutta. Raakamakkarat ovat vihdoin myös tulossa, Palhus sanoo.

-Olen myös hämmästynyt, kuinka monella on juusto mainittu makkaran nimessä, hän paljastaa. FL

Uusimmat