Lounais-Häme

Matala hinta houkuttaa kuluttajaa

 

Forssan K-supermarketin käytävän ääressä tarjottiin perjantaina maistiaisia läheltä. Pannulla paistui Kivikylän makkarapaloja, vastapäätä kaupiteltiin Arolan kotijuustoja ja viimeisenä letkassa odotti jälkiruoka eli 3000 paikallisesti paistettua munkkirinkilää Jokioisten Leivältä.

Tarjoukset houkuttelivat ostajia lihalaarille ja leipä- sekä leivonnaiskoreille. K-supermarkettien Paikallista sinulle -kampanja tuo kesällä satakunta vastaavanlaista pien- ja lähituottajia esittelevää tapahtumaa kauppoihin ympäri maata.

-Tässä on hyvät hinnat. Yrityksenä on saada kaikki myytyä, viime kerralla meni kaikki, kertoo munkkeja pussittava K-kaupan kiireapulainen Jesse Kujamäki.

Forssalainen Aatos Nieminen asioi Kujamäen kanssa ja ruokakoriin sujahtaa muutama munkkikin.

-Hyvä tarjous sai ostamaan, hän kertoo.

Onko lähiruoka sitten tavallisesti kuluttajalle turhan kallista?

-Vaikea sanoa työttömänä. Hinta-laatusuhde on tärkeä, mutta aina parempi, jos hinnat menevät alaspäin, hän sanoo.

Suomalaista ja lähellä tuotettua syötävää supermarketin ulkopuolella kauppaava Marica Seutu Lähipuodin Herkusta sanoo kiinnostuksen lähiruokaan kasvaneen.

-Ihmiset ovat oivaltaneet, että lähiruoka on hyvää. Moni tässä asioiva mainitsee myös työllistämisvaikutukset, hän sanoo.

-Tällaiset tapahtumat ovat hyvä keino tuoda tuotteita esille, uskoo Seutu.

Jokioisten Leivän toimitusjohtaja Seppo Virtanen uskoo, että suurin osa kuluttajista haluaa ostaa lähiruokaa, kunhan se on laadukasta ja hinnaltaan kilpailukykyistä.

-Lähituotteiden kysyntä on paranemaan päin, kasvusuunnassa. Ruoan keskihinta on kyllä tullut alas ja halvempia tuotteita myydään. Kilpailu on tiukkaa, Virtanen sanoo.

Lähellä tuotettua ruokaa on hänestä välillä vaikea löytää. Tämä saattaa Virtasen mukaan myös kyllästyttää joitakin kuluttajia.

-Ulkomaista ruokaa syödään vahingossa, vaikka luullaan, että kyseessä on kotimainen tuote. Isotkin brändit voivat myydä muualla tuotettua ruokaa suomalaisella nimellä, hän huomauttaa.

Hän liittää huijatuksi tulemisen tunteen kuluttajien kasvaneeseen lähiruokainnostukseen. Totta kai myös markkinoinnilla ja lähituottajien näkyvyydellä on asiassa suuri rooli.

-Ehkä vastuullisuus on alkanut kiinnostaa kuluttajia enemmän. Jatkuvaa työtähän tämä lähiruoan markkinointi on, myöntää Virtanen.

Pari vuotta yrittäjänä Tammelassa toiminut Outi Lomakka Arolan Kotijuustolasta pitää tuotteiden menekkiä tasaisena. Pienyrittäjällä on valikoimissa neljä tuotetta, joita kaupataan sadan kilometrin säteellä kotipaikalta. Hänestä kotimaisessa tuotteessa tärkeintä ovat tuoreus ja laatu.

-Kunhan tuote on laadukas, se riittää. Hankalaa on, jos tuotteita ei tunneta tai löydetä. Makuliha on hyvä esimerkki merkistä, joka on selkeästi lähtenyt vetämään, sanoo Lomakka.

Hänestä myytti siitä, että kotimainen ruoka olisi ulkomaista arvokkaampaa, pitäisi purkaa. Taloudellisesti heikot ajat ovat parin viime vuoden kuluessa saaneet kaupat alentamaan elintarvikkeiden hintoja, mikä tietysti on kuluttajan kannalta positiivista.

-Hyvä, jos ihmiset huomaavat, ettei kotimainen ole kalliimpaa, Lomakka sanoo. FL

 

Suomalaista halutaan suosia
Suomalaisen Työn Liiton keväisten tutkimusten mukaan 84 prosenttia suomalaisista suosii kotimaisia tuotteita ja palveluntarjoajia aina kun mahdollista.Suomalaisten yleisimmät syyt ostaa paikallisia elintarvikkeita ovat halu tukea paikallista työllisyyttä sekä alueen elinvoimaisuutta.Maakunnissa noin 80 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että ruoan tuottajia arvostetaan liian vähän.MTK:n mukaan suomalaisia maanviljelijöitä on vain muutama prosentti työvoimasta, mutta he tuottavat noin 80 prosenttia Suomessa syötävästä ruoasta. Suomalaisen elintarvikeketjun työllistävä vaikutus on yli 300 000 työpaikkaa. Joka viides aikuinen saa palkkansa ketjusta, jonka alkupäässä on maanviljelijä.Suomen pohjoinen sijainti ja erityiset kasvuolot eivät mahdollista kilpailua tuotantomäärillä. Monella eteläisemmällä pellolla taas on suurempia eettisiä ja ekologisia ongelmia.

Asiasanat

Uusimmat